Annons

Nischade Beerpongkungen går mot 400 000 kronor i år Love Regefalk med sin nischade produkt

Nischade Beerpongkungen går mot 400 000 kronor i år

2017-08-10 10:50

Beerpongkungen.se säljer endast beer pong-bord, pingisbollar och plastmuggar - för hundratusentals kronor om året.

Det var när civilingenjörsstudenten Love Regefalk letade efter ett sätt att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken som han kom på idén: Varför inte starta en e-handel? Det skulle ge honom nya kunskaper, samtidigt som han förhoppningsvis skulle tjäna en slant.

Efter att ha funderat ett tag kom han fram till att han skulle sälja något så specifikt som utrustning till partyspelet beer-pong, och i juli 2016 öppnade Beerpongkungen.se för beställningar.

- Beer pong-nischen kom sig av att jag ville ta en stor del av en liten kaka, istället för tvärtom. Jag såg det som avgörande att kunna driva organisk trafik från Google till min sida utan att behöva slåss med till exempel Zalando eller andra drakar i sökresultaten, berättar Love Regefalk för Ehandel.se.

"Tror att kunderna ser charmen"

Beer pong, eller ölpingis som det ibland kallas på svenska, är spel som går ut på att man ska få en pingisboll att landa i motståndarens ölfyllda plastmugg. Sporten har sitt ursprung i den amerikanska collegekulturen, men har under den senaste tiden blivit populär även utanför USA. Trots att Beerpongkungens sortiment endast består av beer pong-bord, ölmuggar och pingisbollar - har försäljningen gått spikrakt uppåt.

Under 2016 kom omsättningen upp i 75 000 kronor, och för det här året har målet satts till 400 000 kronor. Hittills under 2017 har det gått åt beerpong-prylar för 230 000 kronor.

Ser du några utmaningar med ett så pass begränsat sortiment?

Annons
Annons
- Absolut, det gör jag. Samtidigt tror jag att mina kunder ser charmen i ett så pass nischat sortiment. Jag har övervägt att bredda sortimentet vid flera tillfällen med andra beer pong-relaterade produkter såsom uppblåsbara beer pong-bord för poolbruk och andra varianter av beer pong-utrustning. I slutändan har jag dock landat i att jag vill inte vill kannibalisera på försäljningen av beer pong-bord genom att erbjuda andra, billigare alternativ.

Studenter inte primär målgrupp

Den snabba tillväxten har inneburit att Love Regefalk har slutat att driva verksamheten från sitt studentrum på 19 kvadratmeter, och istället anlitat en tredjepartsaktör för att sköta logistiken.

- Detta har skapat ett automatiserat flöde från mottagen order till leverans, vilket är perfekt för mig som student, förklarar han.

Love Regefalk berättar att tiden som ny e-handlare har inneburit flera viktiga lärdomar inom allt från logistik till marknadsföring.

- Att importera från Kina har varit en stor utmaning i form av att hitta en bra leverantör som kan erbjuda produkter av hög kvalitet till bra priser. Till en början var jag dessutom rädd för att bli lurad. De långa ledtiderna som import från Kina medför gjorde det även svårt att lagerhålla produkterna utan att binda alltför mycket kapital Jag var i ärlighetens namn inte säker på att jag skulle få sålt ett enda bord, säger han, och fortsätter:
- En annan utmaning har varit att driva trafik som konverterar väl till min sida. Jag märkte till exempel ganska tidigt att min primära målgrupp inte var andra studenter, vilket jag nästan tagit för givet. Jag fick därför tänka om och anpassa mina annonser på sociala medier till en ny målgrupp.

Varför har du satt fri frakt-gränsen till just 1 000 kronor? Riskerar det inte att skrämma bort en del köpare?

- Jag planerar faktiskt att sänka den fraktfria gränsen till 499 kronor. 1 000 kronor är egentligen ingen vidare genomtänkt gräns då den inte bidrar till någon merförsäljning i och med att jag inte säljer några produkter i intervallet strax under 1000 kronor.

Öppnar ny e-handel inom kort

Nu har Love Regefalk fått så pass blodad tand av e-handeln, att han planerar att starta ännu en butik som dessutom ska sälja internationellt. Den nya e-handeln ska han driva tillsammans med sin bror Daniel, och de båda hoppas på en premiär inom två månader.

- Vi ska sälja posters som kunden designar med hjälp av ett designverktyg på hemsidan, som vi tagit fram. Affischerna trycks sedan på beställning och skickas direkt till kund. Det som kvarstår att göra innan lansering är att få ihop det rent tekniskt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Annons
Annons

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem