Annons

Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid Susanne Ehnbåge menar att Lindex e-handel kommer att fortsätta att växa

Helgläsning: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

2018-09-22 10:00

Nya super-vd:n i stor intervju om hur Lindex ska erövra den digitala världen och bli ett globalt märke.

Susanne Ehnbåge har nyligen avverkat sina första månad som vd för Lindex och är nöjd med starten.

- Det känns jättebra. Det har varit fyra välutnyttjade veckor med mycket information och jag har försökt att sätta mig in i strukturerna och processerna. Det märks att Lindex har en fin kultur som man vill förvalta inför framtiden, säger hon till Ehandel.se.

Trots ett pressat schema har hon tagit sig tid för en intervju, för att kunna berätta om företagets kommande utveckling. Även om det var först för några veckor sedan som hon tillträdde på riktigt, så har hon redan under våren deltagit i strategiarbetet och nyligen presenterades en del av Lindex kommande planer för att öka e-handelsförsäljningen och bli mer synliga digitalt.

Genom att sälja delar av sortimentet hos e-handelsföretagen Nelly och ASOS, hoppas Lindex bland annat på att kunna nå ut till en yngre målgrupp.

LÄS ÄVEN: Lindex om att sälja hos andra: "Ett naturligt nästa steg"

"E-handeln inte bara ett komplement"

Susanne menar att den strategin markerar ett skifte inom e-handeln.

- Tidigare hade man kanske butik som en ensam och tydlig försäljningskanal. Sedan kom e-handel som ett komplement. Men numera är e-handeln en stor del av affären och en naturlig vidareutveckling är också att även sälja i fler försäljningskanaler, varav att sälja hos andra då är ett sätt.

Försäljning hos andra e-handlare innebär dock inte att man kan sluta utveckla sin egen e-handel, och enligt Ehnbåge ska Lindex bland annat börja jobba med att förbättra både sin egen e-handelsplattform och sina logistiska lösningar. Detta menar hon kommer att leda till att försäljningen i e-handeln ökar.

- I och med detta så kommer vår e-handelsförsäljning att fortsätta att växa på ett fint sätt. Hur försäljningen ser ut i dag kommer inte att vara detsamma som den ser ut om några år.

Hur kommer den att se ut om några år?

- I dag säljer vi i fysiska butiker i totalt 18 länder och i ett 30-tal länder via vår e-handel och det kan komma att öka. Men jag tror inte att man ska låsa in sig för mycket, det kommer att hända mycket på den här tiden och det viktiga är att man har en lyhördhet för marknadens förändringar och kan agera snabbt.

"Ingen massiv butiksnedläggning"

I de 18 länder där Lindex för närvarande finns representerade har företaget totalt 484 fysiska butiker. Kan alla dessa verkligen vara kvar?

Annons
Annons
- Att stänga eller öppna butiker är en detaljhandlares vardag. Man jobbar kontinuerligt med att se över portföljen, så självklart kommer vissa saker att förändras, men vi har ingen massiv butiksnedläggning framför oss.

Du har ju erfarenhet av just en ganska stor butiksomvandling sedan tidigare, framför allt när ni gjorde om Siba-butikerna till NetOnNet-butiker. Men det är alltså inga sådana stora förändringar ni ser framför er?

- Nej, inte alls. Vi behöver våra fysiska butiker, kunderna efterfrågar dem. Däremot så utvärderar vi nya butiksformat, koncept och tjänster för att möta kundernas behov och optimera våra butiker.

Ett sätt att utveckla butikerna kan vara att gå mer mot en omni-modell, tror Susanne Ehnbåge.

- Omnikanal har ju blivit något av ett buzzword, men ingen kanal står sig stark ensam. Det här är heller inget nytt för 2018, utan det är något som vi har gått mot under en längre tid. Vi har många kunder som besöker butikerna men som sedan vill avsluta köpet online och vice versa, så både e-handel och butiker kommer att fortsätta att vara viktiga delar i vårt erbjudande och hur vi knyter ihop kanalerna. 

Digital butik uppskattad på Island

Hon berättar att kedjan redan har påbörjat att testa sig fram genom olika butikskoncept. I någon butik har de försökt att fokusera mer på barnkläder och i någon annan har man specialiserat sig på underkläder. Digitala inslag i butikerna har också börjat dyka upp.

- Vi testade bland annat att föra in mer digitala möjligheter i en butik på Island. Vi införde "click and collect" och satte bland annat in digitala skärmar för köp i butiken.

Vad spännande! Island brukar ju annars komma lite i skymundan när man pratar om nordisk e-handel, men det kanske inte är er erfarenhet?

- Just Island är en mycket bra marknad för oss, vi har en påtaglig närvaro där. Det är inte jättemånga invånare förstås, men vårt digitala koncept har uppskattats av kunderna där. 

Just den sortens digitala butiker kan Lindex därför komma att få fler av. Susanne Ehnbåge tror att de närmsta tio åren kommer att innebära stora förändringar för hela branschen.

- Vi är mitt inne i en jättespännande tid. Det kommer att hända så mycket och vårt sätt att tackla det är att hela tiden ha fokus på kunden. Vi väljer att vara väldigt kundorienterade och det gör att vi även kommer att kunna utveckla Lindex till ett mer globalt märke.

"Jag är inte den som flyttar på mig"

Det hade varit svårt att göra den här intervjun utan att ställa den fråga som många nog undrar över, nämligen varför Susanne Ehnbåge trots alla framgångar på NetOnNet valde att sluta.

- Jag trivdes väldigt bra, men jag hade varit där i väldigt många år. Vi hade slutfört transformeringen och jag hade uppnått många av de mål som jag hade satt upp för företaget. Då dök det här erbjudandet upp och jag valde att ta det.

Är du fortfarande kvar på Lindex om tio år?

- Efter 15 år hos min gamla arbetsgivare så jag är väl inte direkt känd för att vara den som flyttar mig stup i kvarten. Jag trivs väldigt bra här.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

2
Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

1
Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta