Annons

Svag sommar i e-handeln när kunderna övergav datorn Inte så många som tog med sig datorn till stranden

Svag sommar i e-handeln när kunderna övergav datorn

2018-08-09 16:00

Tredje månaden i rad med total mobildominans.

I juli kom för första gången mindre än en fjärdedel, 23 procent, av besöken till e-handlarna via en dator. 66 procent av besöken hos e-handlarna skedde via en mobiltelefon, och 11 procent använde sig av en surfplatta.

Desktop fortsätter att tappa

Datan ovan kommer från vår statistiktjänst Ehandel.se Analytics, och presenterades i Analysbrevet som gick ut tidigare i dag. I samma brev gick det att läsa att det också var mobiltelefonen som stod för den största delen av orderingången i juli, medan datorn stannade på rekordlåga 33 procent.

- 54 procent, den högsta andelen hittills, lades via mobil vilket gör det till den tredje månaden i rad då mer än hälften av alla order lades via mobil. Surfplattan står för de resterande 13 procenten, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i brevet.

Vad gäller intäkterna såg fördelningen ut på ett liknande sätt, även om datorn och surfplattan i det fallet inte blev lika utmanövrerade av mobiltelefonen.

Endast 7 procents tillväxt i juli

Som vi tidigare har berättat, är den rekordvarma sommaren inte direkt någon fullträff för landets e-handlare. Nu kan vi avslöja att intäktsökningen för svensk e-handel stannade på sju procent i juli månad. Det kan jämföras med 18 procents tillväxt i årets juni, då vädret ska ha legat närmare det normala.

Annons
Annons

Även antalet order ökade med sju procent i årets juli, men när det gällde besöken fick månaden faktiskt till en ökning på 15 procent. Det verkar alltså som att en hel del har tillbringat semestern med att surfa in på diverse e-handelssajter, men undvikit att lägga några beställningar.

- När temperaturen går upp kan vi ofta se att det går sämre för e-handeln. Och det är precis vad som hänt under juli månad, konstaterar Joakim Andersen.

Vill du också få koll på det senaste via vårt Analysbrev? Prenumerera via denna länk.  

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tuff priskonkurrens orsaken till <nobr>e-handlarnas</nobr> elbilshajp?

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

"Fler har råd med dem nu".

Annons
Annons
<nobr>E-handeln</nobr> högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

E-handeln högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

Berättar om plan för att "vinna e-handeln".

PostNord om SameDay:

PostNord om SameDay: "Vi är inte coolast men vi har musklerna"

Tar sina nya samma dag-leveranser till hela Norden.

1
IKEA:s Sverige-chef lämnar - hon tar över jobbet

IKEA:s Sverige-chef lämnar - hon tar över jobbet

Lämnar chefsposten i Nederländerna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Efter hoverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

Efter hoverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Ligger högt och fortsätter att stiga".

Amazon-antiklimax i Stockholm:

Amazon-antiklimax i Stockholm: "Hoppas ni inte lämnar rummet"

Pressträffen hos Amazon Web Services handlade om... Amazon Web Services.

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - <nobr>e-handeln</nobr> växer mest

Elgiganten nära 6 miljarder för halvåret - e-handeln växer mest

Räknar med över 12 miljoner besök under julhandeln.

Annons
Annons
H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

H&M-rivalen ökade med 3% - vinsten nådde rekordnivå

Har nu e-handel i över 200 länder.

Svärdson om Amazon-hajpen:

Svärdson om Amazon-hajpen: "Skulle ha avslöjats redan"

Pressträff i Stockholm i dag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta