Annons

Svag sommar i e-handeln när kunderna övergav datorn Inte så många som tog med sig datorn till stranden

Svag sommar i e-handeln när kunderna övergav datorn

2018-08-09 16:00

Tredje månaden i rad med total mobildominans.

I juli kom för första gången mindre än en fjärdedel, 23 procent, av besöken till e-handlarna via en dator. 66 procent av besöken hos e-handlarna skedde via en mobiltelefon, och 11 procent använde sig av en surfplatta.

Desktop fortsätter att tappa

Datan ovan kommer från vår statistiktjänst Ehandel.se Analytics, och presenterades i Analysbrevet som gick ut tidigare i dag. I samma brev gick det att läsa att det också var mobiltelefonen som stod för den största delen av orderingången i juli, medan datorn stannade på rekordlåga 33 procent.

- 54 procent, den högsta andelen hittills, lades via mobil vilket gör det till den tredje månaden i rad då mer än hälften av alla order lades via mobil. Surfplattan står för de resterande 13 procenten, skriver Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i brevet.

Vad gäller intäkterna såg fördelningen ut på ett liknande sätt, även om datorn och surfplattan i det fallet inte blev lika utmanövrerade av mobiltelefonen.

Endast 7 procents tillväxt i juli

Som vi tidigare har berättat, är den rekordvarma sommaren inte direkt någon fullträff för landets e-handlare. Nu kan vi avslöja att intäktsökningen för svensk e-handel stannade på sju procent i juli månad. Det kan jämföras med 18 procents tillväxt i årets juni, då vädret ska ha legat närmare det normala.

Annons
Annons

Även antalet order ökade med sju procent i årets juli, men när det gällde besöken fick månaden faktiskt till en ökning på 15 procent. Det verkar alltså som att en hel del har tillbringat semestern med att surfa in på diverse e-handelssajter, men undvikit att lägga några beställningar.

- När temperaturen går upp kan vi ofta se att det går sämre för e-handeln. Och det är precis vad som hänt under juli månad, konstaterar Joakim Andersen.

Vill du också få koll på det senaste via vårt Analysbrev? Prenumerera via denna länk.  

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta