Annons

Svensk Handel ryter ifrån - vill hejda  Wish och Alibaba Foto: Svensk Handel Mats Hedenström och Stefan Kvarfordt på Svensk Handel

Svensk Handel ryter ifrån - vill hejda Wish och Alibaba

2017-12-21 09:32

"Stoppa dopningen av kinesiska e-handelsjättar".

E-handeln från Kina, framför allt från Alibaba och Wish, ökar lavinartat och ingenting tyder på att utvecklingen kommer att bromsa in. Men samtidigt omfattas inte den delen av e-handeln av samma regler, skatter och avgifter som svenska e-handelsföretag har att rätta sig efter - vilket bland andra PostNord har ifrågasatt på senare tid.

LÄS ÄVEN: Kommer PostNord att överleva Kinaposten?

Nu tar även Svensk Handel bladet från munnen och kräver förändring.

- Flödet av varor denna väg kommer bara att öka så länge de kinesiska online-marknadsplatserna, som Wish eller Alibaba, dopas med hjälp av omoderna regler som snedvrider konkurrensen till nackdel för svenska handlare, skriver Mats Hedenström och Stefan Kvarfordt i ett debattinlägg på Svenska Dagbladet.

"Kan inte acceptera den här situationen"

Duon, som utgör näringslivspolitisk chef respektive EU-ansvarig hos Svensk Handel säger sig välkomna konkurrens så länge den sker på lika villkor, och vänder sig därför mot att kinesiska företag i princip har moms- och tullfrihet och dessutom inte behöver betala svensk kemikalieskatt.

- Lägg därtill postsubventioner för kinesiska e-handelsföretag och ett i princip obefintligt ansvar för säkerheten för de produkter som säljs. Detta blir till ”steroider” som möjliggör de kinesiska online-marknadsplatsernas privilegierade marknadsposition, skriver Hedenström och Kvarfordt, och fortsätter:
- Svenska handelsföretag kan inte längre acceptera en situation där försäljningen via e-handelsplattformar, som Wish eller Alibaba, undviker eller inte omfattas av de många regler, skatter och avgifter den svenska handeln efterlever. På sikt riskerar det att kosta arbetstillfällen i Sverige, öka risken för skador bland konsumenter och påverka konsumenternas förtroende för e-handeln negativt.

LÄS ÄVEN: Nya regler kommer att ta bort gratisposten från Kina

Annons
Annons

Förväntar sig insatser från regeringen

Med tanke på ovanstående är det enligt Svensk Handel positivt att EU-kommissionen har tagit flera steg för att privatimporterade produkter ska följa samma krav som gäller för europeiska tillverkare och handlare.

LÄS ÄVEN: Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Bland annat ska kommissionen ha utökat möjligheterna att kontrollera de produkter som strömmar in över EU:s gränser. Men än återstår en hel del att göra:

- EU-kommissionen, svenska regeringen och våra svenska EU-parlamentariker har nu en stor möjlighet att ta ett viktigt steg emot säkrare produkter för konsumenter och skapa en mer rättvis konkurrens för svenska företag. Luckorna i regelverket gällande marknadskontroll och produktsäkerhet behöver täppas till. Det är många svenska handelsföretag som förväntar sig att ni tar den chansen, avslutar Hedenström och Kvarfordt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta