Annons

Svenska Black Friday trumfades av 7 december

Svenska Black Friday trumfades av 7 december

2015-12-14 10:42

Black Friday satte de svenska e-handlarna på prov men förra måndagen är den dag som de svenska nätkunderna shoppat som allra mest.

Det amerikanska shoppingfenomenet Black Friday har på allvar slagit igenom i Sverige. Jämfört med förra året såg vi en ökning med hela 88 procent, en ökning som spelade väl in med de rapporter som flera andra aktörer delade med sig av.

Nya siffror från Adobe är dock något mer återhållsamma. Enligt deras undersökning ökade onlineförsäljningen med 27 procent jämfört med 2014 och under Black Friday näthandlade svenskarna för 623,9 miljoner kronor.

Och ska man tro Adobe så är det inget i jämförelse med den 7 december. Enligt deras siffror så är det dagen då svenskarna näthandlat som mest under året och totalt beräknas 821 miljoner kronor ha spenderats på nätet under förra måndagen. De svenska elektronikhandlarna var kanske inte helt snett ute.

– Vår analys visar tydligt att Black Friday har fått fäste i Sverige och kraftigt överträffade förra årets försäljning. Men det är ändå den 7 december som är dagen då svenskarna näthandlar som mest. Dagen slog både Cyber Monday och Black Friday, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe.

Mogna konsumenter shoppar mobilt

Adobe kan samtidigt konstatera att genomslaget för Cyber Monday inte varit lika påtagligt i Sverige. I var siffrorna oförändrade i jämförelse med i fjol, något som dock inte stämmer för alla e-handlare.

Annons
Annons

För exempelvis Sportamore var Cyber Monday den enskilt största handelsdagen i bolagets historia med inkommande order var åttonde sekund.

Av Adobes analys framgår också att 18 procent av onlineköpen i Sverige under Black Friday genomfördes med en smartphone, medan surfplattorna stod för nästan 11 procent. Det betyder att svenskarnas köp från mobila enheter under Black Friday utgjorde 29 procent av samtliga köp.

– Svenskarna är flitiga med sina mobiler och surfplattor när de ska näthandla. Vi kan se att besök från smartphones står för mer än vart tredje besök. Det är en uppåtgående trend som kan tillskrivas mer mogna nätkonsumenter, bättre anpassade sajter och större skärmar, säger Jes Schyum.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Annons
Annons
Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Nätet den primära plattformen.

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Ger upp efter ett år på marknaden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gina Tricot öppnar <nobr>e-handel</nobr> på WeChat i Kina

Gina Tricot öppnar e-handel på WeChat i Kina

"En av de stora modehändelserna i Shanghai just nu".

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

"Blir största externa ägaren i bolaget".

Tuff priskonkurrens orsaken till <nobr>e-handlarnas</nobr> elbilshajp?

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

"Fler har råd med dem nu".

Annons
Annons
<nobr>E-handeln</nobr> högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

E-handeln högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

Berättar om plan för att "vinna e-handeln".

PostNord om SameDay:

PostNord om SameDay: "Vi är inte coolast men vi har musklerna"

Tar sina nya samma dag-leveranser till hela Norden.

5
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta