Annons

Svenska Black Friday trumfades av 7 december

Svenska Black Friday trumfades av 7 december

2015-12-14 10:42

Black Friday satte de svenska e-handlarna på prov men förra måndagen är den dag som de svenska nätkunderna shoppat som allra mest.

Det amerikanska shoppingfenomenet Black Friday har på allvar slagit igenom i Sverige. Jämfört med förra året såg vi en ökning med hela 88 procent, en ökning som spelade väl in med de rapporter som flera andra aktörer delade med sig av.

Nya siffror från Adobe är dock något mer återhållsamma. Enligt deras undersökning ökade onlineförsäljningen med 27 procent jämfört med 2014 och under Black Friday näthandlade svenskarna för 623,9 miljoner kronor.

Och ska man tro Adobe så är det inget i jämförelse med den 7 december. Enligt deras siffror så är det dagen då svenskarna näthandlat som mest under året och totalt beräknas 821 miljoner kronor ha spenderats på nätet under förra måndagen. De svenska elektronikhandlarna var kanske inte helt snett ute.

– Vår analys visar tydligt att Black Friday har fått fäste i Sverige och kraftigt överträffade förra årets försäljning. Men det är ändå den 7 december som är dagen då svenskarna näthandlar som mest. Dagen slog både Cyber Monday och Black Friday, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe.

Mogna konsumenter shoppar mobilt

Adobe kan samtidigt konstatera att genomslaget för Cyber Monday inte varit lika påtagligt i Sverige. I var siffrorna oförändrade i jämförelse med i fjol, något som dock inte stämmer för alla e-handlare.

Annons
Annons

För exempelvis Sportamore var Cyber Monday den enskilt största handelsdagen i bolagets historia med inkommande order var åttonde sekund.

Av Adobes analys framgår också att 18 procent av onlineköpen i Sverige under Black Friday genomfördes med en smartphone, medan surfplattorna stod för nästan 11 procent. Det betyder att svenskarnas köp från mobila enheter under Black Friday utgjorde 29 procent av samtliga köp.

– Svenskarna är flitiga med sina mobiler och surfplattor när de ska näthandla. Vi kan se att besök från smartphones står för mer än vart tredje besök. Det är en uppåtgående trend som kan tillskrivas mer mogna nätkonsumenter, bättre anpassade sajter och större skärmar, säger Jes Schyum.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Annons
Annons
Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta