Svenska Black Friday trumfades av 7 december

Black Friday satte de svenska e-handlarna på prov men förra måndagen är den dag som de svenska nätkunderna shoppat som allra mest.

Det amerikanska shoppingfenomenet Black Friday har på allvar slagit igenom i Sverige. Jämfört med förra året såg vi en ökning med hela 88 procent, en ökning som spelade väl in med de rapporter som flera andra aktörer delade med sig av.

Nya siffror från Adobe är dock något mer återhållsamma. Enligt deras undersökning ökade onlineförsäljningen med 27 procent jämfört med 2014 och under Black Friday näthandlade svenskarna för 623,9 miljoner kronor.

Annons

Och ska man tro Adobe så är det inget i jämförelse med den 7 december. Enligt deras siffror så är det dagen då svenskarna näthandlat som mest under året och totalt beräknas 821 miljoner kronor ha spenderats på nätet under förra måndagen. De svenska elektronikhandlarna var kanske inte helt snett ute.

– Vår analys visar tydligt att Black Friday har fått fäste i Sverige och kraftigt överträffade förra årets försäljning. Men det är ändå den 7 december som är dagen då svenskarna näthandlar som mest. Dagen slog både Cyber Monday och Black Friday, säger Jes Schyum, nordisk kommunikationschef Adobe.

Mogna konsumenter shoppar mobilt

Adobe kan samtidigt konstatera att genomslaget för Cyber Monday inte varit lika påtagligt i Sverige. I var siffrorna oförändrade i jämförelse med i fjol, något som dock inte stämmer för alla e-handlare.

För exempelvis Sportamore var Cyber Monday den enskilt största handelsdagen i bolagets historia med inkommande order var åttonde sekund.

Av Adobes analys framgår också att 18 procent av onlineköpen i Sverige under Black Friday genomfördes med en smartphone, medan surfplattorna stod för nästan 11 procent. Det betyder att svenskarnas köp från mobila enheter under Black Friday utgjorde 29 procent av samtliga köp.

– Svenskarna är flitiga med sina mobiler och surfplattor när de ska näthandla. Vi kan se att besök från smartphones står för mer än vart tredje besök. Det är en uppåtgående trend som kan tillskrivas mer mogna nätkonsumenter, bättre anpassade sajter och större skärmar, säger Jes Schyum.

Annons