Annons

Svenska modejätten testar smart spegel med e-handel

Svenska modejätten testar smart spegel med e-handel

2018-05-14 10:30

Styrs med rösten.

Smarta speglar för att koppla ihop den fysiska världen med den digitala är inget nytt tilltag. Redan 2015 berättade vi om fenomenet där en smart spegel skulle koppla ihop butiken med e-handeln.

LÄS ÄVEN: Smart spegel ska förlänga fysiska butiker ut på nätet

En smart spegel är oftast en stor digital skärm som på olika sätt visar upp plaggen som säljs och förhopppingsvis ger något mervärde för kunden i form av större utbud eller funktioner för att virtuellt testa olika klädesplagg, utan att ta dem på sig.

Nu har modejätten H&M hakat på trenden och de lanserade nyligen sin "Voice Interactive Mirror" i företagets flaggskeppsbutik i New York.

Spegeln låter användarna ta en selfie och få den satt på ett magasinomslag, eller så kan spegeln ge moderåd i form av tips på olika plagg. Kopplingen till webben sker via QR-koder som låter dig antingen ladda ner din selfie, som du tagit, eller så tar QR-koden dig till e-handeln där du kan köpa de plagg som du blivit rekommenderad.

Annons
Annons

"Suddar ut gränsen"

Det nya med spegeln jämfört med andra lösningar är att den är röststyrd. För att ta en selfie eller för att få moderåd så pratar du alltså med spegeln. Huruvida detta är att föredra jämfört med andra lösningar där man ofta trycker på skärmen, för att interagera med till exempel produktutbudet, återstår att se.

H&M Voice Interactive Mirror ska vara framtagen av företaget Visual Art tillsammans med Microsoft och Ombori

- Eftersom spegeln drivs av röst- och ansikts-igenkänning är denna teknik tillsammans med QR-koderna centrala delar av spegelns ekosystem. Det skapar en aktuell upplevelse för kunden och suddar ut gränsen mellan den fysiska butiken och e-handeln, skriver Visual Art i ett pressmeddelande.

Demonstration av den nya smarta spegeln:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta