Annons

Svenska modejätten testar smart spegel med e-handel

Svenska modejätten testar smart spegel med e-handel

2018-05-14 10:30

Styrs med rösten.

Smarta speglar för att koppla ihop den fysiska världen med den digitala är inget nytt tilltag. Redan 2015 berättade vi om fenomenet där en smart spegel skulle koppla ihop butiken med e-handeln.

LÄS ÄVEN: Smart spegel ska förlänga fysiska butiker ut på nätet

En smart spegel är oftast en stor digital skärm som på olika sätt visar upp plaggen som säljs och förhopppingsvis ger något mervärde för kunden i form av större utbud eller funktioner för att virtuellt testa olika klädesplagg, utan att ta dem på sig.

Nu har modejätten H&M hakat på trenden och de lanserade nyligen sin "Voice Interactive Mirror" i företagets flaggskeppsbutik i New York.

Spegeln låter användarna ta en selfie och få den satt på ett magasinomslag, eller så kan spegeln ge moderåd i form av tips på olika plagg. Kopplingen till webben sker via QR-koder som låter dig antingen ladda ner din selfie, som du tagit, eller så tar QR-koden dig till e-handeln där du kan köpa de plagg som du blivit rekommenderad.

Annons
Annons

"Suddar ut gränsen"

Det nya med spegeln jämfört med andra lösningar är att den är röststyrd. För att ta en selfie eller för att få moderåd så pratar du alltså med spegeln. Huruvida detta är att föredra jämfört med andra lösningar där man ofta trycker på skärmen, för att interagera med till exempel produktutbudet, återstår att se.

H&M Voice Interactive Mirror ska vara framtagen av företaget Visual Art tillsammans med Microsoft och Ombori

- Eftersom spegeln drivs av röst- och ansikts-igenkänning är denna teknik tillsammans med QR-koderna centrala delar av spegelns ekosystem. Det skapar en aktuell upplevelse för kunden och suddar ut gränsen mellan den fysiska butiken och e-handeln, skriver Visual Art i ett pressmeddelande.

Demonstration av den nya smarta spegeln:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Annons
Annons
Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta