Annons

Svenska modejätten testar smart spegel med e-handel

Svenska modejätten testar smart spegel med e-handel

2018-05-14 10:30

Styrs med rösten.

Smarta speglar för att koppla ihop den fysiska världen med den digitala är inget nytt tilltag. Redan 2015 berättade vi om fenomenet där en smart spegel skulle koppla ihop butiken med e-handeln.

LÄS ÄVEN: Smart spegel ska förlänga fysiska butiker ut på nätet

En smart spegel är oftast en stor digital skärm som på olika sätt visar upp plaggen som säljs och förhopppingsvis ger något mervärde för kunden i form av större utbud eller funktioner för att virtuellt testa olika klädesplagg, utan att ta dem på sig.

Nu har modejätten H&M hakat på trenden och de lanserade nyligen sin "Voice Interactive Mirror" i företagets flaggskeppsbutik i New York.

Spegeln låter användarna ta en selfie och få den satt på ett magasinomslag, eller så kan spegeln ge moderåd i form av tips på olika plagg. Kopplingen till webben sker via QR-koder som låter dig antingen ladda ner din selfie, som du tagit, eller så tar QR-koden dig till e-handeln där du kan köpa de plagg som du blivit rekommenderad.

Annons
Annons

"Suddar ut gränsen"

Det nya med spegeln jämfört med andra lösningar är att den är röststyrd. För att ta en selfie eller för att få moderåd så pratar du alltså med spegeln. Huruvida detta är att föredra jämfört med andra lösningar där man ofta trycker på skärmen, för att interagera med till exempel produktutbudet, återstår att se.

H&M Voice Interactive Mirror ska vara framtagen av företaget Visual Art tillsammans med Microsoft och Ombori

- Eftersom spegeln drivs av röst- och ansikts-igenkänning är denna teknik tillsammans med QR-koderna centrala delar av spegelns ekosystem. Det skapar en aktuell upplevelse för kunden och suddar ut gränsen mellan den fysiska butiken och e-handeln, skriver Visual Art i ett pressmeddelande.

Demonstration av den nya smarta spegeln:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta