Svenskt Tenn ger webben en omfattande renovering

När det svenska inredningsföretaget lanserar sin e-handel vill man ge nätkunden samma känsla som i butiken.

Svenskt Tenn grundades 1924 av Estrid Ericson. Hon knöt senare till sig den kände arkitekten och formgivaren Josef Frank men sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse.

Svenskt Tenn har som ett uttalat mål att stödja och utveckla svenskt hantverk, och arbetar för att den hantverkskunskap som riskerar att försvinna med den äldre generationen ska kunna leva vidare. Det gör man genom att själva tillverka den övervägande delen av sortimentet i Sverige och genom att arrangera utställningar som lyfter fram hantverket.

Annons

För fem år sedan genomgick butiken på Strandvägen 5 i Stockholm en omfattande renovering och nu har butiken på webben gjort samma resa. Förutom en ny design har man även lagt stort fokus på content, och så klart e-handel.

"Digitala kanalerna allt viktigare"

Tanken är att kunder ska få en upplevelse som speglar den fysiska butiken när de besöker nya Svenskttenn.se, och det hoppas man kunna göra genom att inspirera besökarna.

Bland annat med hjälp av stora bilder, en inspirationsavdelning och ett nytt digitalt magasin.

– Med bara en fysisk butik blir de digitala kanalerna viktiga, eftersom de ger en större tillgänglighet. Vi har därför inte bara gjort det enklare och mer lustfyllt att handla online, utan strävat efter att sudda ut gränsen mellan den fysiska och digitala världen och ge kunderna en likartad upplevelse oavsett vilken av butikerna man besöker, säger Thommy Bindefeld, marknadschef på Svenskt Tenn.

Annons