Annons

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

2016-02-10 15:33

Svenska Divvit har byggt ett analysverktyg speciellt anpassat för mindre e-handlare, och med nya miljoner i kassan, är det nu dags att ta sig an sökjätten.

Google Analytics är ett av de mest använda analysprogrammen bland e-handlare. Mycket tack vare ett lättanvänt gränssnitt och det faktum att det är gratis, men det har sina begränsningar.

I alla fall enligt företaget Divvit som nu lanserat ett analysverktyg som riktar sig främst till mindre e-handlare.

– Alla jobbar i princip med Google Analytics men vi tycker inte att det är gjort för e-handel. Vi har byggt ett analysverktyg som är fokuserat bara på e-handel och de specifika utmaningarna den har, säger medgrundaren och vd:n David Linell till Di Digital.

Först Norden, sen världen

Enligt David finns finns det ett antal analysverktyg utöver Google Analytics att välja mellan. Få är dock anpassade för e-handel, och de som är det, vänder sig främst till större aktörer.

Annons
Annons
– Det är ganska dyra lösningar och stora installationer. Vi vill göra det enkelt och låta små och medelstora e-handlare få samma typ av data som de stora, säger David Linell.

Verktyget som Divvit har byggt riktar sig till en internationell marknad men bolaget kommer till en början att sikta in sig på Sverige och Danmark. Nu har man även plockat in 4 miljoner kronor från affärsänglar i Köpenhamn och Stockholm, varav en är Patrik Mellin, grundare av Mediaprovider.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Babyshop fyller på kassan med 33 miljoner kronor

De tidigare SCA- och Industrivärden-topparna Sverker Martin-Löf, Jan Johansson och Anders Nyrén är några av e-handelsbolagets nya delägare.

Annons
Annons
Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Schweiziska posten kör ut med Starships drönare

Swiss Post är bland de första att omfamna de markbundna paketdrönarna.

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

Juli sämre än juni i PostNords senaste e-handelsanalys

En ny undersökning visar att 63 procent av svenskarna handlade varor på nätet under juli månad.

Sviktande Guess ser framtiden på nätet

Det amerikanska klädmärket följer modet med en sjunkande butiksförsäljning samtidigt som onlinehandeln ökar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nytt samarbete fixar hundglass direkt i appen

Med start idag kan hundar, och deras ägare, i Stockholm beställa Hugo & Celine hundglass och snacks direkt i telefonen.

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

DHL:s nya logistikterminal ska ge snabbare leveranser

Logistikbolaget vill ta ett större grepp om den svenska e-handelsmarknaden med en ny terminal i Västberga strax utanför Stockholm.

Annons
Annons
Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Mat på nätet upp 38 procent under andra kvartalet

Nytt rekord för livsmedelsförsäljningen på nätet som ökar både i lösplock och färdiga middagslösningar.

El-lastbilar kan göra tung <nobr>näthandel</nobr> snällare mot miljön

El-lastbilar kan göra tung näthandel snällare mot miljön

I takt med att de tyngre e-handelspaketen väntas bli allt fler kan de eldrivna lastbilarna få en viktigare roll.

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Leveransstrul den vanligaste orsaken till kundernas ilska

Lägsta ordervärden för fri frakt och sena leveranser är några av de saker som gör att kunderna inte kommer tillbaka.

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

RNB lanserar nätbutik i premiumsegmentet för män

Den nya e-handelssatsningen har enligt modekoncernen ingen direkt jämförbar konkurrens från andra e-handelsaktörer.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem