Annons

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

2016-02-10 15:33

Svenska Divvit har byggt ett analysverktyg speciellt anpassat för mindre e-handlare, och med nya miljoner i kassan, är det nu dags att ta sig an sökjätten.

Google Analytics är ett av de mest använda analysprogrammen bland e-handlare. Mycket tack vare ett lättanvänt gränssnitt och det faktum att det är gratis, men det har sina begränsningar.

I alla fall enligt företaget Divvit som nu lanserat ett analysverktyg som riktar sig främst till mindre e-handlare.

– Alla jobbar i princip med Google Analytics men vi tycker inte att det är gjort för e-handel. Vi har byggt ett analysverktyg som är fokuserat bara på e-handel och de specifika utmaningarna den har, säger medgrundaren och vd:n David Linell till Di Digital.

Först Norden, sen världen

Enligt David finns finns det ett antal analysverktyg utöver Google Analytics att välja mellan. Få är dock anpassade för e-handel, och de som är det, vänder sig främst till större aktörer.

Annons
Annons
– Det är ganska dyra lösningar och stora installationer. Vi vill göra det enkelt och låta små och medelstora e-handlare få samma typ av data som de stora, säger David Linell.

Verktyget som Divvit har byggt riktar sig till en internationell marknad men bolaget kommer till en början att sikta in sig på Sverige och Danmark. Nu har man även plockat in 4 miljoner kronor från affärsänglar i Köpenhamn och Stockholm, varav en är Patrik Mellin, grundare av Mediaprovider.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
MQ lanserar vårkollektion direkt i mobilen

MQ lanserar vårkollektion direkt i mobilen

Företaget fortsätter utveckla omnikanalkonceptet.

Annons
Annons
Postföretag blir matleverantör

Postföretag blir matleverantör

PostNL får nya arbetsuppgifter.

Ny söt <nobr>e-handelsplattform</nobr> från Skaraborg

Ny söt e-handelsplattform från Skaraborg

Sweet Charlie ska agera motpol till andra e-handelslösningar.

Fraktbolagets nya trick för att spara miljoner

Efter den magiska algoritmen kommer drönare på taket.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Skånska Byggvaror öppnar tre nya butiker

Med snart ett år sedan den senaste butiksöppningen är det nu dags igen.

Qliro låter nu kunderna betala med ett klick

Qliro låter nu kunderna betala med ett klick

E-handelskunderna slipper knappa in långa OCR-nummer.

1
Sportamore växte med 29% - omsätter över 700 miljoner

Sportamore växte med 29% - omsätter över 700 miljoner

Ökade samtidigt rörelseresultatet med knappt 56 miljoner kronor.

3
Annons
Annons

Apotek Hjärtat hälsotestar kunder på nätet

Gratis test ska vägleda kunderna till en hälsosammare livsstil.

Elgigantens hemliga knep: automatisera mera

Elgigantens hemliga knep: automatisera mera

En enklare hemsida är inte den enda ingrediensen.

Enklare hemsida gav Elgiganten 38 procents tillväxt i <nobr>e-handeln</nobr>

Enklare hemsida gav Elgiganten 38 procents tillväxt i e-handeln

Elgiganten såg resultat av förra årets förändringar redan under det nya årets första månad.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem