Annons

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

2016-02-10 15:33

Svenska Divvit har byggt ett analysverktyg speciellt anpassat för mindre e-handlare, och med nya miljoner i kassan, är det nu dags att ta sig an sökjätten.

Google Analytics är ett av de mest använda analysprogrammen bland e-handlare. Mycket tack vare ett lättanvänt gränssnitt och det faktum att det är gratis, men det har sina begränsningar.

I alla fall enligt företaget Divvit som nu lanserat ett analysverktyg som riktar sig främst till mindre e-handlare.

– Alla jobbar i princip med Google Analytics men vi tycker inte att det är gjort för e-handel. Vi har byggt ett analysverktyg som är fokuserat bara på e-handel och de specifika utmaningarna den har, säger medgrundaren och vd:n David Linell till Di Digital.

Först Norden, sen världen

Enligt David finns finns det ett antal analysverktyg utöver Google Analytics att välja mellan. Få är dock anpassade för e-handel, och de som är det, vänder sig främst till större aktörer.

Annons
Annons
– Det är ganska dyra lösningar och stora installationer. Vi vill göra det enkelt och låta små och medelstora e-handlare få samma typ av data som de stora, säger David Linell.

Verktyget som Divvit har byggt riktar sig till en internationell marknad men bolaget kommer till en början att sikta in sig på Sverige och Danmark. Nu har man även plockat in 4 miljoner kronor från affärsänglar i Köpenhamn och Stockholm, varav en är Patrik Mellin, grundare av Mediaprovider.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Jönköping lanserar app för lokala e-handlare

Jönköping lanserar app för lokala e-handlare

Staden fortsätter satsningarna på att digitalisera stadskärnan.

Annons
Annons
Inställd premiär: Teknikstrul i Amazons obemannade butik

Inställd premiär: Teknikstrul i Amazons obemannade butik

Uppgifter: Kan inte ha fler än 20 personer i butiken samtidigt.

NetOnNet erövrar Norden: Expanderar i Sverige och Norge

NetOnNet erövrar Norden: Expanderar i Sverige och Norge

Allt rött blir blått.

Uppåt för RNB:

Uppåt för RNB: "E-handeln växer med stora tillväxttal"

Positiva tongångar när modejätten Retail and Brands presenterade sina siffror för Q2.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Efter expansionen: Mathem öppnar sitt tredje lager

Efter expansionen: Mathem öppnar sitt tredje lager

Mathem har etablerat ett lager i Malmö för att ge bättre service till kunderna i Sydsverige.

E-handlarna rasar mot kemikalieskatten

E-handlarna rasar mot kemikalieskatten

"Ett tydligt hot mot branschen."

Coop e-handelssatsar i norr - Umeå först ut

Coop e-handelssatsar i norr - Umeå först ut

Fler orter i Norrland kan vara näst på tur.

Annons
Annons
Lampor på nätet tar in över en miljard kronor i kapital

Lampor på nätet tar in över en miljard kronor i kapital

Passar också på att låna pengar.

Linas Matkasse köper upp norskt matkasseföretag

Linas Matkasse köper upp norskt matkasseföretag

Ska dubbla kundstocken och omsättningen.

50 produkter i en annons när Facebook stödjer <nobr>e-handeln</nobr>

50 produkter i en annons när Facebook stödjer e-handeln

Collection är Facebooks senaste annonsformat.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Ingram Micro söker:

Affärsdriven Transportchef Norden

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Gate Retail söker:

UX Designer to Gate Retail

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem