Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

Svenska Divvit har byggt ett analysverktyg speciellt anpassat för mindre e-handlare, och med nya miljoner i kassan, är det nu dags att ta sig an sökjätten.

Google Analytics är ett av de mest använda analysprogrammen bland e-handlare. Mycket tack vare ett lättanvänt gränssnitt och det faktum att det är gratis, men det har sina begränsningar.

I alla fall enligt företaget Divvit som nu lanserat ett analysverktyg som riktar sig främst till mindre e-handlare.

Annons

– Alla jobbar i princip med Google Analytics men vi tycker inte att det är gjort för e-handel. Vi har byggt ett analysverktyg som är fokuserat bara på e-handel och de specifika utmaningarna den har, säger medgrundaren och vd:n David Linell till Di Digital.

Först Norden, sen världen

Enligt David finns finns det ett antal analysverktyg utöver Google Analytics att välja mellan. Få är dock anpassade för e-handel, och de som är det, vänder sig främst till större aktörer.

– Det är ganska dyra lösningar och stora installationer. Vi vill göra det enkelt och låta små och medelstora e-handlare få samma typ av data som de stora, säger David Linell.

Verktyget som Divvit har byggt riktar sig till en internationell marknad men bolaget kommer till en början att sikta in sig på Sverige och Danmark. Nu har man även plockat in 4 miljoner kronor från affärsänglar i Köpenhamn och Stockholm, varav en är Patrik Mellin, grundare av Mediaprovider.

Annons