Annons

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

Svenskt e-handelsverktyg ska utmana Google Analytics

2016-02-10 15:33

Svenska Divvit har byggt ett analysverktyg speciellt anpassat för mindre e-handlare, och med nya miljoner i kassan, är det nu dags att ta sig an sökjätten.

Google Analytics är ett av de mest använda analysprogrammen bland e-handlare. Mycket tack vare ett lättanvänt gränssnitt och det faktum att det är gratis, men det har sina begränsningar.

I alla fall enligt företaget Divvit som nu lanserat ett analysverktyg som riktar sig främst till mindre e-handlare.

– Alla jobbar i princip med Google Analytics men vi tycker inte att det är gjort för e-handel. Vi har byggt ett analysverktyg som är fokuserat bara på e-handel och de specifika utmaningarna den har, säger medgrundaren och vd:n David Linell till Di Digital.

Först Norden, sen världen

Enligt David finns finns det ett antal analysverktyg utöver Google Analytics att välja mellan. Få är dock anpassade för e-handel, och de som är det, vänder sig främst till större aktörer.

Annons
Annons
– Det är ganska dyra lösningar och stora installationer. Vi vill göra det enkelt och låta små och medelstora e-handlare få samma typ av data som de stora, säger David Linell.

Verktyget som Divvit har byggt riktar sig till en internationell marknad men bolaget kommer till en början att sikta in sig på Sverige och Danmark. Nu har man även plockat in 4 miljoner kronor från affärsänglar i Köpenhamn och Stockholm, varav en är Patrik Mellin, grundare av Mediaprovider.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

Följer Fyndiqs exempel och gör det lättare för fysiska butiker att lägga upp sina varor på CDON Marketplace.

Annons
Annons
Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna gick från ett resultat på 163 miljoner kronor första halvåret 2015 till 7 miljoner för andra halvåret.

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter, har en ny responsiv sajt med skräddarsydda funktioner som ska förenkla kundernas klubbval.

Brexit: "Nytt avtal kommer att vara ett hinder för e-handeln"

Bring Mail Nordics VD Esa Tielinen förutspår följderna av Storbritanniens utträde ur EU.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Den snabbväxande matleveranstjänsten har sett tillväxten öka med 10 000 procent det senaste året och nu väntar fortsatt expansion.

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Vi förutspådde en kass orderingång men i år tog nubben verkligen musten ur e-handeln.

1

Blocket ska locka hemmafixare med inredningsexpert

Begagnatsajten ska tillsammans med bloggaren och TV-profilen Isabelle McAllister producera innehåll för sina respektive kanaler.

Annons
Annons

Boxpionjär på nedgång - andra varselomgången i år

Skönhetsföretaget Birchbox har avskedat totalt 80 personer sedan januari.

Shopping med kameran när Pinterest e-handelssatsar

Den digitala anslagstavlan, som har drygt 100 miljoner användare, rullar ut sin köpknapp på webben och lanserar en virtuell kundvagn.

Klarna ger kunderna mer kontroll över fakturan

Klarna ger kunderna mer kontroll över fakturan

Betalbolaget låter nu kunderna frysa fakturan.

Nordicink lägger vantarna på ytterligare en konkurrent

Nordicink lägger vantarna på ytterligare en konkurrent

Efter elva år väljer ägarna till Handyink att lämna över stafettpinnen till branschkollegan.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem