Svenskt kalsongmärke växte 300 procent globalt

Lanserar prenumerationstjänst.

2016 grundades det svenska kalsongvarumärket CDLP.com av Christian Larson och Andreas Palm. Alla produkter är utformade i Stockholm, handtillverkade i Portugal och varumärket har på två år tagit en global position inom herrunderkläder.

Under 2018 rapporterade bolaget en omsättning på 9 miljoner kronor, som är lika med en tillväxt på 300 procent. Enligt CDLP är "källan till resultatet den starka e-handeln". CDLPs egna sajt står idag för 75 procent av den globala försäljningen, som intresserat 40 olika marknader under förra året. 

Annons

Nu meddelar företaget att de ska ta onlineförsäljningen till nästa fas och lanserar en global prenumerationstjänst. Kunderna kommer att få välja innehållet i sin prenumeration själv, som vid ett vanligt köp, men kommer att få kontinuerliga levereranser kvartalsvis.

- Vi har haft ett tydligt digitalt fokus sedan dag ett med en modern e-handelsupplevelse, som kompletterats av en tydlig strategi och varumärkesbyggande i våra sociala kanaler, säger Christian Larson, Creative Director på CDLP, i ett pressmeddelande och fortsätter:

- Att addera en prenumerationstjänst känns som ett naturligt nästa steg i att erbjuda våra återkommande kunder en friktionsfri köpupplevelse.

Prenumerationstjänsten kommer att lanseras under våren men intresset är redan stort, enligt företget. På den amerikanska marknaden har 25 procent av de befintliga kunderna redan signat upp sig för tjänsten.

Satsar på global omnikanal

Samtidigt som onlineerbjudandet sjösätts ska e-handeln kompletteras av partnerskap med välkända varuhus och butiker som Mr Porter, Barneys och NK, som ska stärka CDLPs omnikanal. 

Detta kallar företaget för en "hybridstrategi av direct-to-consumer och klassisk distribution via återförsäljare" som ska stärka varumärkets kännedom.

- Den validering ett litet varumärke får av att finnas på Barneys, Mr Porter och NK är ovärderlig initialt. Dels når vi kunder vi aldrig skulle nå genom att enbart sälja online i egen kanal, och dels ger det ett ungt varumärke som oss en trovärdighet som är viktig när vi utmanar stora globala aktörer som är etablerade sedan många decennier, säger Andreas Palm, vd på CDLP.

Förutom att samarbeta med återförsäljare öppnar CDLP sin första butik i Stockholm i maj. Grundarduon är inte blyga med att berätta att deras mål för 2019 är att omsätta 30 miljoner kronor.

Annons

- Vi ser en fortsatt stark tillväxt under 2019, framförallt i egen kanal, men även via våra viktigaste partners Mr Porter och NK, säger Christian Larson och Andreas Palm.

Annons