Annons

Sverige bäst på omnikanal i Skandinavien

Sverige bäst på omnikanal i Skandinavien

2015-06-16 11:45

Svenska detaljister ligger fortfarande efter flertalet länder i sina omnikanal-satsningar men det går framåt. Vi är även den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig för att möta kunden i alla säljkanaler.

Förra året släppte Avensia en undersökning som visade att svenska detaljister hade en bit kvar att gå i sina omnikanal-satsningar. Svenska företag hade helt enkelt inte gjort tillräckligt för att integrera sina försäljningskanaler on- och offline.

Nu har man med förra årets undersökning som grund kikat lite närmare på 30 av de största detaljhandlarnas omnikanal-satsningar i Sverige, Norge och Danmark i en ny rapport. Och även om vissa har lyckats bra i sina satsningar verkar det inte ha hänt överdrivet mycket.

– Många företag sitter fortfarande fast i gamla affärsmodeller och kommer snart att bli frånåkta av pureplayers och mer agila företag. Det hjälper inte att arbeta med en inkrementell förändring utan du måste göra något dramatiskt för att förvandla dig, säger Jörgen Bertilsson, VP Global Sales på Avensia.

Intersport och Siba i topp

Baserat på 16 grundläggande omnikanal-kriterier har detaljhandlarna belönats med poäng och sedan jämförts med varandra både individuellt, nationellt och bransch. Utifrån analysen har man sedan dragit slutsatser om vilka företag och branscher som är bäst, respektive sämst, samt vad som måste förbättras i framtiden

Annons
Annons

Bäst i Sverige och hela Skandinavien är svenska och danska Intersport, samt svenska SIBA. De är de enda företagen som enligt Avensias index kan klassas som omnikanal-redo. På andra plats kom Lindex och Clas Ohlsson följda av Hemtex, Panduro och IKEA.

– Utvecklingen går snabbare än vad företagen kan anpassa sig och detta leder till ett maktskifte på marknaden, säger Jörgen Bertilsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta