Annons

Sverige bäst på omnikanal i Skandinavien

Sverige bäst på omnikanal i Skandinavien

2015-06-16 11:45

Svenska detaljister ligger fortfarande efter flertalet länder i sina omnikanal-satsningar men det går framåt. Vi är även den nation i Skandinavien som snabbast lyckats anpassa sig för att möta kunden i alla säljkanaler.

Förra året släppte Avensia en undersökning som visade att svenska detaljister hade en bit kvar att gå i sina omnikanal-satsningar. Svenska företag hade helt enkelt inte gjort tillräckligt för att integrera sina försäljningskanaler on- och offline.

Nu har man med förra årets undersökning som grund kikat lite närmare på 30 av de största detaljhandlarnas omnikanal-satsningar i Sverige, Norge och Danmark i en ny rapport. Och även om vissa har lyckats bra i sina satsningar verkar det inte ha hänt överdrivet mycket.

– Många företag sitter fortfarande fast i gamla affärsmodeller och kommer snart att bli frånåkta av pureplayers och mer agila företag. Det hjälper inte att arbeta med en inkrementell förändring utan du måste göra något dramatiskt för att förvandla dig, säger Jörgen Bertilsson, VP Global Sales på Avensia.

Intersport och Siba i topp

Baserat på 16 grundläggande omnikanal-kriterier har detaljhandlarna belönats med poäng och sedan jämförts med varandra både individuellt, nationellt och bransch. Utifrån analysen har man sedan dragit slutsatser om vilka företag och branscher som är bäst, respektive sämst, samt vad som måste förbättras i framtiden

Annons
Annons

Bäst i Sverige och hela Skandinavien är svenska och danska Intersport, samt svenska SIBA. De är de enda företagen som enligt Avensias index kan klassas som omnikanal-redo. På andra plats kom Lindex och Clas Ohlsson följda av Hemtex, Panduro och IKEA.

– Utvecklingen går snabbare än vad företagen kan anpassa sig och detta leder till ett maktskifte på marknaden, säger Jörgen Bertilsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta