Sveriges mest framgångsrika e-handelsplattformar

E-handelsleverantörerna växer i takt med den svenska näthandeln. Bland snabbväxarna finns Hybris och Panagora medan Askås är Sveriges mest lönsamma e-handelsplattform.

De svenska e-handelsplattformarna kan visa upp en genomsnittlig tillväxt på 10 procent under förra året. Det enligt sajten Uppkopplat som granskat de senaste årsredovisningarna hos 21 e-handelsplattformar som har svenska bokslut och omsätter mer än fyra miljoner kronor.

Den största ökningen förra året hade Hybris med en tillväxt på 114 procent till 81,5 miljoner kronor. Tyska Hybris, som främst arbetar mot större e-handlare, har blivit allt mer synliga på den svenska marknaden och deras plattform erbjuder en lösning som gör att handlare på ett lättare sätt kan sälja sitt utbud i alla kanaler.

Annons

– Egentligen är Tictail, som omsatte 9 miljoner kronor på sex månader i senaste bokslutet, den snabbast växande plattformen. Men det är svårt att jämföra Tictails utveckling över tiden då senaste bokslutet löpte på sex månader medan det förgående på 18 månader, säger Urban Lindstedt, som genomfört analysen.

Tvåa i tillväxtligan kom Panagora som ökade med 32 procent till 23,6 miljoner kronor i omsättning och en vinstmarginal på 11 procent. Långsiktiga kundrelationer till framgångsrika e-handelsbolag som Sneakersnstuff, Caliroots och Babyshop är den viktigaste förklaringen, enligt företagets vd Moon-Suck Song. Dessutom börjar mer traditionella retail-bolag att få upp ögonen för Panagora.

–Vi jobbar aktivt med att hjälpa dem nå sina kvantitativa och kvalitativa mål. Jag tror att vårt ”val” av kunder gör att vi kan växa på sikt med lojala kunder, säger Moon-Suck Song.

Dramatiska effekter på pappret

Förra årets etta, Jetshop, uppvisade en blygsam tillväxt på 7,1 procent till 61,4 miljoner kronor. Vinsten påverkades dock negativt, -6,4 miljoner kronor, på grund av köpet av annonsteknikbolaget Keycrunch.

Den avstannade tillväxten ska däremot främst bero på att Jetshop förra året gick från att intäktsföra allt vid fakturering, till att dela upp intäkterna på tolv månader för alla avtal som löper årsvis.

– Det blev rätt dramatiska effekter på pappret under omställningen. Från och med 2015 så minskar effekten för alla avtalsintäkter, och 2016 är effekten helt borta. Vi kommer därmed redovisa betydligt roligare tillväxt- och resultatsiffror från och med 2015, säger Christian Zanders, vd på Jetshop till Uppkopplat.

Askås tar förstaplatsen

När det gäller de mest lönsamma plattformen i Sverige hamnar Askås, som i princip växte med marknaden, i topp. Med en vinstmarginal på 35 procent är man klart före Winbas och Textalk som har en marginal på 21,5 respektive 17,7 procent.

– Att vi har en god lönsamhet ser jag som ett kvitto på att vi har rätt fokus, och att vi tillsammans med våra kunder utvecklar goda affärer, säger Jonas Askås, vd på Askås som bland annat har Gymgrossisten, Furniturebox, Hobbex och Bangerhead som kunder.

Annons

Annons