Annons

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

2017-11-22 07:00

Förbered dig på försäljningskaos.

På fredag smäller det till. Även om många försöker förlänga Black Friday med en vecka, eller ibland ännu mer, så är det på fredag det faktiskt gäller. Black Friday är årets största e-handelsdag, utan någon som helst konkurrens. Det finns ingen dag på hela året som levererar samma försäljningskalas och höga ordertryck som Black Friday.

Då ska vi även minnas att Black Friday är ganska nytt i Sverige. 2014 fanns konceptet knappt i vårt avlånga land, även om vissa e-handlare förstås var tidiga att anamma Black Friday. 2015 var året då rea-dagen slog igenom i Sverige, vilket ni kan se i grafen ovan, och sedan dess har dagen totaldominerat i e-handelsstatistiken.

Ökningar mellan 50 och 80 procent

Så vad har vi att vänta oss på fredag? Låt oss kika lite på statistiken. Vi börjar med antalet order:

Som ni kan se ovan inträffade förra året en ökning med nära 60 procent i antalet order under Black Friday. Detta var dock en ökning från nivåer som var rekordhöga redan året innan. Att sätta en prognos för årets Black Friday är därmed svårt då dagen är så pass ny. Ett rekord avlöser helt enkelt ett annat. Kikar vi på försäljningssiffrorna så ser vi en ännu större ökning:

Annons
Annons

E-handlarnas intäkter ökade med över 70 procent under rea-dagen förra året. Tillväxten har saktat in något sedan tidigare år. Från 2014 till 2015 såg vi nämligen ökningar på över 100 procent i både antal order och intäkter.

Kommer öka med minst 35 procent i år

Sedan 2014 har försäljningsutvecklingen varit relativt linjär och om denna trend fortsätter som den gjort hittills hamnar vi i år på en 35-procentig ökning för Black Friday, enligt analysavdelningen på Ehandel.se.

Vi kan även se i graferna ovan att Black Friday spiller över till lördag, söndag och efterföljande rea-dag Cyber Monday. Detta beror förstås på om man fortsätter att kampanja, men gör man det så gäller det att stärka upp organisationen även för denna försäljning.

Orderökningen hittills under november (t.o.m. den 18:e) ligger på 20 procent, vilket tyder på att vi följer samma utveckling som förra året vid denna tiden. Inget tyder alltså på att konsumenterna inte kommer att lätta på plånboken som aldrig förr, ännu en gång. Planerar du att kampanja under dagen gäller det alltså att vara redo. Det kommer att bli galet även i år, det är en sak vi kan lova.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta