TheMobileStore: ”Responsiva sidor är en kompromiss”

Just när vi trodde att separata mobilsajter var på väg ut till förmån för responsiva så gör en nätbutik tvärtom.

Nätbutiken TheMobileStore har vuxit snabbt ifrån starten 2012 och omsatte över 17 miljoner kronor med lönsamhet, för räkenskapsåret som slutade nu i februari. Grundaren Rashid Waraich har bland annat gästat Ehandelspodden och han uttalar sig gärna om allting kring e-handel.

Rashid gick för övrigt från ett jobb som byggnadsingenjör till att sälja mobilskal tillsammans med släkten. Ett något oplanerat men lyckat beslut.

Annons

TheMobileStore har även varit Fyndiqs ansikte utåt för hur man framgångsrikt kan sälja via merförsäljningskanaler. Nätbutiken kränger en hel del mobilskal via Fyndiq vad vi förstår.

Nu 30 procent via mobiler

Det går förstås också bra att köpa mobilskal och mobiltillbehör via TheMobileStore.se och där tog man nyligen steget till en mobilanpassad sida, dock inte responsiv.

- Vi lanserade vår mobilsida i början av februari. Tanken var att förbättra upplevelsen och höja konverteringsgraden. Tittar man på de senaste tolv månaderna så består 24 procent av vår omsättning av ordrar via mobiler. Sedan vi lanserade vår mobilsida så har detta ökat till att 30 procent av vår omsättning kommer från mobiler. Konverteringsgraden har vi alltså ökat, vilket var tanken, säger Rashid Waraich, VD på TheMobileStore.

Att TheMobileStore inte skulle vara mobilanpassad känns förstås fel och det är alltså nu korrigerat. Man har dock inte valt att lansera en responsiv sida som anpassar sig till alla olika storlekar av skärmar och upplösningar. Vi skrev nyligen att trenden mot en responsiv framtid är tydlig då allt fler e-handlare väljer den vägen när man mobilanpassar.

Ville ha en skräddarsydd sida

Varför har då inte TheMobileStore valt en responsiv sajt? I stället kör företaget med en separat mobilanpassad sida, som specifikt är till för mobiltelefoner.

- När det gäller valet mellan en responsiv sajt och en enskild mobilsida så föll valet på en mobilsida för att vi ville ha en sida som är designad på ett skräddarsytt sätt för att optimera för våra besökare från mobiler. Vi ville inte ha en lösning som är en kompromiss. Och min "personliga åsikt" om responsiva sidor är att man försöker göra en kompromiss när det gäller funktioner och design för mobila besökare, säger Rashid Waraich.

Rashid är inte ensam om denna synpunkt och tidigare har bland annat Babyshop också dissat responsivt till förmån för en separat mobilsajt. Något de fortfarande håller fast vid vad vi kan se. Joel "Partykungen" Svensson har dock gått motsatt håll och predikat den responsiva framtiden i en debattartikel hos oss.

Kan kosta lite mer

Rashid berättar att han ville skapa en sida bara för mobilanvändare även om det kan kosta företaget lite mer framöver.

Annons

- Jag vet att det kommer att kosta lite extra att underhålla två separata sidor, men den kostnaden är jag beredd att ta med tanke på andelen besökare och den omsättningen som vi får via mobila enheter, säger Rashid Waraich.

Det ska nu vara över 45 dagar sedan lanseringen av mobilsajten och även om Rashid konstaterar att det är för tidigt att dra några konkreta slutsatser så är siffrorna hittills lovande. Konverteringen ska ha ökat med 18 procent jämfört med samma period i fjol.

Annons