Annons

Tinybuddys succéår: Louise och Tim Jansson

Tinybuddys succéår: "Ett ton hundgodis i köket"

2018-03-29 12:00

Ska nå 10 miljoner i år.

När Tim och Louise Jansson för drygt ett år sedan lanserade e-handeln Tinybuddy var tanken att den skulle fungera som en hobby med sidoinkomst under tiden som Louise pluggade på distans. Med sovrummet som lager tillbringade Louise dagarna med att packa order, medan Tim arbetade med IT på e-handelsföretaget Partykungen. På kvällarna hjälptes de åt att lägga upp nya produkter och att ordna med marknadsföringen via AdWords.

Från hobby till 10 miljoner på två år

Men innan paret visste ordet av tog försäljningen plötsligt fart, och att ha lagret i sovrummet fungerade inte längre. Tinybuddy, som säljer hundrelaterade produkter, hade då fått börja använda sig av hela huset. 

- Ganska snart hade vi saker i hela vårt 160 kvadratmeter stora hus. Nästan ett ton hundgodis i köket. Utanför huset i villaområdet kunde det stå tre lastbilar på rad från Schenker, DHL och posten. Härliga grannar som inte klagade hade vi i alla fall, skriver Tim i ett inlägg på Facebook. 

Nu är Tinybuddy inne på sitt andra år och omsättningen för året väntas komma upp i tio miljoner kronor. Tim har sagt upp sig från sitt ordinarie arbete för att istället jobba heltid med Tinybuddy, som i höst räknar med att vara 6-7 anställda.

"Har båda ett genuint hundintresse"

För Ehandel.se berättar Tim och Louise Jansson att idén till Tinybuddy kom när duon var i London och köpte julklappar till sina hundar. De tyckte inte att det fanns någon annan aktör som var inriktad på små och mellanstora familjehundar.

Annons
Annons
- Det finns en marknad, det märkte vi själv när vi letade produkter på nätet. Sedan har vi båda ett genuint hundintresse. Våra två egna hundar är lika stor del av familjen som oss själva och vi spenderar otroligt mycket tid med dem, både på jobbet och på fritiden, skriver Tim Jansson.

Vad beror det på, förutom hårt slit, att ni har nått den här försäljningsnivån?

- Det är det svårt att sätta fingret på. Men jag tror att en förutsättning för att lyckas är att ha ett genuint intresse för det man gör och att aldrig bli nöjd. Vi kompletterar varandra väl: Louise med sin kreativitet, produkt- och kundkännedom, känsla för design och noggrannhet och jag med den tekniska biten efter snart tio år som utvecklare och konsult i e-handelsbranschen.

"Just nu växer vi något enormt"

I tidigare artiklar på Ehandel.se har just djurrelaterade produkter beskrivits som en tuff bransch att befinna sig i. Men den typen av kommentarer är ingenting som oroar Gävleföretaget Tinybuddy.

- Man får bara se till att göra allt lite bättre än alla andra! skriver Tim.

Vad blir nästa steg för Tinybuddy?

- Det får framtiden utvisa . Just nu växer vi något enormt och vi är säkra på att det är en bra bit kvar på resan.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta