Trademax har gått från ett familjeföretag till en nätjätte

Möbel- och inredningsföretaget har på åtta år gått från två till 200 anställda, en omsättning på över 600 miljoner och fler än 350 000 kunder på fyra onlinemarknader.

Trademax startade som ett litet familjeföretag 2008. Sedan dess har det runnit en del vatten under bron. Förutom sju fysiska butiker har Trademax e-handelsbutiker i Sverige, Norge, Danmark samt Finland och tillhör sedan 2013 Bygghemma Group.

– Vi upplevde att möbler och inredningsprodukter var onödigt dyra. Flera mellanled skulle ha betalt på vägen vilket ledde till höga priser som kunden fick betala i slutändan, säger medgrundaren och e-handelschefen, Thomas Andersson, och fortsätter:

Annons
Annons

– Med goda kontakter i branschen kunde vi ta bort mellanleden och erbjuda kunderna riktigt prisvärda kvalitetsmöbler. Och på den vägen är det - vi har kommit långt sedan den där första ordern hemma vid köksbordet.

Är med och utvecklar nya produkter

Under 2015 omsatte bolaget över 600 miljoner kronor och hade närmare 5,6 miljoner besökare på nätet. Framgångsreceptet är enligt Trademax VD, Christian Eriksson, att noga välja ut prisvärda produkter av god kvalitet direkt från fabriken, och att ha ett brett sortimentet som ständigt förnyas.

Samtidigt har man ett nära samarbete med ett fåtal utvalda producenter och är med och utvecklar många av produkterna.

– På så sätt kan vi hålla marknadsledande priser på det sortiment kunderna efterfrågar. Med nära och långsiktiga samarbetspartners kan vi upprätthålla en kontinuerlig kvalitet och uppföljning som skapar en trygghet både för oss och kunden, säger Christian Eriksson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!