Annons

Träningsprofilen blev e-handlare och nådde 18 miljoner på 2 år Foto: ICANIWILL Gustaf Ollas

Träningsprofilen blev e-handlare och nådde 18 miljoner på 2 år

2017-03-23 07:01

Nu ska företaget nå 30 miljoner innan årets slut.

När träningsprofilen Gustaf Ollas pluggade i Uppsala hade han en post-it-lapp på sin badrumsspegel. “I CAN I WILL”, stod det. Det var en påminnelse till honom själv, så att han varje gång han tittade i spegeln skulle komma ihåg att han både kan och ska nå sina mål.

Självklart namnval

När han flera år senare startade sin egen e-handel där han säljer träningskläder av sitt eget varumärke, var namnvalet självklart.

- När jag skulle börja med kläderna kändes ICANIWILL som ett väldigt bra varumärkesnamn. Det var tur att ingen hade norpat det tidigare, säger han till Ehandel.se.

Företaget är Gustaf Ollas första bolag, och tidigare var han kanske mest känd genom sin blogg. Sedan starten av e-handeln har det dock gått snabbt framåt. På två år har bolaget växt till att nu omsätta 18 miljoner kronor. Och det trots att företaget fortfarande jobbade mycket med att få allt praktiskt att fungera.

- Vi nådde vårt mål. Vi hade 17 miljoner som mål för 2016 och så hade vi mycket fokus på byte av affärssystem, byte av webbshoppen, att få varumärket registrerat, berättar Gustaf Ollas.

Gustaf Ollas i träningstagen

Hemligheten: Facebook och Instagram

Hemligheten bakom framgången är tudelad. Ett bra team bakom kulisserna och företagets arbete med att marknadsföra sig i sociala medier, där företaget valde att fokusera på Instagram och Facebook.

- Instagram har vi hållt på med länge, men Facebook började vi med i Februari förra året, så där har vi bara jobbat i ett år.

Satsningen i sociala medier gav dock omedelbart gensvar. Med sina då över 108 000 följare på Instagram intog ICANIWILL nyligen plats nummer 17 på Ehandel.se:s lista över de största e-handelsföretagen på Instagram. Nu har ytterligare några tusen tillkommit och företaget har nu 112 000 personer som ser deras bilder på diverse träningskläder.

Annons
Annons

Ännu bättre har det gått på Facebook, där över 200 000 personer gillar företagets sida.

Siktar på 30 miljoner i år

Utöver den egna e-handeln har ICANIWILL även ett 20-tal återförsäljare runtom i Norden samt i Tyskland, men runt 40-45 procent av intäkterna kommer från den egna e-handeln. En siffra som legat stabilt det senaste året och väntas göra det även framöver.

Och nu siktar Gustaf Ollas på nya mål för sitt företag.

- Vi räknar med att omsätta 30 miljoner under 2017, en ökning på ungefär 80 procent jämfört med förra året. Året har börjat bra och vi har alla förutsättningar att nå våra mål.

Ska erövra världen

Varumärket är nu registrerat i hela världen, förutom i USA. Det bäddar för vad som nu komma skall.

- Målet är att bli en etablerad aktör internationellt och vi har en bra ide om hur vi ska nå dit men i första hand kommer vi att fortsätta fokusera på Europa

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Deras <nobr>e-handel</nobr> tar upp kampen mot branschens resursslöseri

Deras e-handel tar upp kampen mot branschens resursslöseri

"Vill inte vara ytterligare ett "slit och släng"-företag".

Annons
Annons
CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora <nobr>e-handlare</nobr>

CDON:s Green Friday plockas upp av flera stora e-handlare

"Är som Black Friday, men mindre".

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Så ska Grand Parfymeri lyckas ta sig ur rekonstruktionen

Stänger en butik och öppnar en ny.

Frank Dandys egen <nobr>e-handel</nobr> omsätter nu 12 miljoner

Frank Dandys egen e-handel omsätter nu 12 miljoner

Mer än dubblades under förra året.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

E-handelsjättens urstarka Q1: 34 miljarder kronor i vinst

Steg med 125 procent.

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Annons
Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta