Trots trenden: Gekås vägrar att börja med e-handel

Lågprisjätten tror fortsatt på fysisk handel.

De har gjort sig kände som Sveriges största lågprisjätte - med bara en enda butik. I folkmun kallas den ofta för “Ullared”, efter orten den befinner sig på, men de som varit där vet att det riktiga namnet är Gekås.

Konceptet är ett gigantiskt varuhus med låga priser - och har varit oslagbart i decennier. Och Gekås har vägrat att anpassa sig till den rådande e-handelstrenden.

Annons
Annons

- Webbhandel tar marknadsandelar och kommer fortsätta göra det, men jag tror fortfarande att det finns utrymme för fysiska aktörer, sa Gekås-koncernens VD Jan Wallberg till Dagens Industri under gårdagen.

Omsatte över 4 miljarder 2016 

Och varför ändra på ett vinnande koncept? När företaget i dagarna släppte sin årsrapport för 2016 kunde de luta sig tillbaka mot en omsättning på över 4 miljarder kronor. Och med ett snitt på 20 000 kunder per dag under sommarhalvåret och ett dagsrekord på 37,3 miljoner kronor, är det kanske inte så konstigt att varuhuset kör vidare på den inslagna vägen. 

Enligt Jan Wallberg är det den upplevelsebaserade affärsidén som gjort företaget framgångsrikt.

- De kunder som kommer hit gör det för att shoppa. Det är huvudanledningen till att man åker hit, men vi utvecklar och tänker väldigt mycket kring shoppingupplevelsen. Shopping är ofta en del av ett utflyktsmål när man är ute och reser.

"Upplevelsen ska vara resan värd" 

Och eftersom de flesta svenskar trots allt inte bor nästgårds med Ullared, så har Gekås satsat mycket på att kunderna ska känna att upplevelsen ändå är resan värd. 

- Vi har lite grann vänt på det så att huvudanledningen till att man kommer hit är att shoppa men vi vill göra dagen och hela upplevelsen trevlig så man tycker det har varit värt resan, säger Jan Wallberg.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!