Annons

Trots trenden: Gekås vägrar att börja med e-handel Foto: Gekås Gekås i Ullared har inga planer på e-handel

Trots trenden: Gekås vägrar att börja med e-handel

2017-07-25 12:00

Lågprisjätten tror fortsatt på fysisk handel.

De har gjort sig kände som Sveriges största lågprisjätte - med bara en enda butik. I folkmun kallas den ofta för “Ullared”, efter orten den befinner sig på, men de som varit där vet att det riktiga namnet är Gekås.

Konceptet är ett gigantiskt varuhus med låga priser - och har varit oslagbart i decennier. Och Gekås har vägrat att anpassa sig till den rådande e-handelstrenden.

- Webbhandel tar marknadsandelar och kommer fortsätta göra det, men jag tror fortfarande att det finns utrymme för fysiska aktörer, sa Gekås-koncernens VD Jan Wallberg till Dagens Industri under gårdagen.

Omsatte över 4 miljarder 2016 

Och varför ändra på ett vinnande koncept? När företaget i dagarna släppte sin årsrapport för 2016 kunde de luta sig tillbaka mot en omsättning på över 4 miljarder kronor. Och med ett snitt på 20 000 kunder per dag under sommarhalvåret och ett dagsrekord på 37,3 miljoner kronor, är det kanske inte så konstigt att varuhuset kör vidare på den inslagna vägen. 

Annons
Annons

Enligt Jan Wallberg är det den upplevelsebaserade affärsidén som gjort företaget framgångsrikt.

- De kunder som kommer hit gör det för att shoppa. Det är huvudanledningen till att man åker hit, men vi utvecklar och tänker väldigt mycket kring shoppingupplevelsen. Shopping är ofta en del av ett utflyktsmål när man är ute och reser.

"Upplevelsen ska vara resan värd" 

Och eftersom de flesta svenskar trots allt inte bor nästgårds med Ullared, så har Gekås satsat mycket på att kunderna ska känna att upplevelsen ändå är resan värd. 

- Vi har lite grann vänt på det så att huvudanledningen till att man kommer hit är att shoppa men vi vill göra dagen och hela upplevelsen trevlig så man tycker det har varit värt resan, säger Jan Wallberg.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta