Annons

Trunk Club tacklar dyra returer med prova på-avgift

Trunk Club tacklar dyra returer med prova på-avgift

2016-10-05 08:02

Den personliga shoppingtjänsten ändrar sin affärsmodell och inför en prova på-avgift på 25 dollar för varje box som skickas ut.

Returer är ett återkommande problem inom modehandeln på nätet. Medan vissa e-handlare ser fria leveranser och returer som ett måste för att hålla kunderna nöjda, finns det de som anser att det inte är hållbart i längden.

Den personliga shoppingservicen Outfittery, som skickar ut boxar med handplockade kläder till män, är en av de som förespråkar fria returer. Något som Trunk Club, Outfitterys motsvarighet i USA också gör men nu erkänner e-handlaren att det inte bara är guld och grön skogar.

Trunk Club lanserades 2009 och precis som Outfittery skickar man varje månad ut en box med utvalda kläder. Det som kunden inte gillar kan de sedan skicka tillbaka utan kostnad men nu väljer Nordstrom, som köpte upp e-handlaren för 350 miljoner dollar 2014, att ändra rutinerna något.

Annons
Annons

Återbetalas inte, men dras av på priset

Leveransen och returerna är fortfarande gratis men e-handlaren har nyligen infört en prova på-avgift, skriver Internet Retailer. Något som innebär att kunden får betala en avgift på 25 dollar för varje box som skickas ut.

En avgift som inte kan återbetalas men som dras av på de plagg som kunden väljer att behålla. Samtidigt har man kortat ner tiden som kunderna får prova kläderna i hemmet, från tio till fem dagar.

– Förändringarna ligger i linje med våra konkurrenter och gör det möjligt för oss att fortsätta att erbjuda vår premiumtjänst och våra varumärken. Samtidigt kan vi utöka vårt lager och erbjuda våra kunder ett bättre urval, säger en talesperson för Nordstrom.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta