Trunk Club tacklar dyra returer med prova på-avgift

Den personliga shoppingtjänsten ändrar sin affärsmodell och inför en prova på-avgift på 25 dollar för varje box som skickas ut.

Returer är ett återkommande problem inom modehandeln på nätet. Medan vissa e-handlare ser fria leveranser och returer som ett måste för att hålla kunderna nöjda, finns det de som anser att det inte är hållbart i längden.

Den personliga shoppingservicen Outfittery, som skickar ut boxar med handplockade kläder till män, är en av de som förespråkar fria returer. Något som Trunk Club, Outfitterys motsvarighet i USA också gör men nu erkänner e-handlaren att det inte bara är guld och grön skogar.

Annons
Annons

Trunk Club lanserades 2009 och precis som Outfittery skickar man varje månad ut en box med utvalda kläder. Det som kunden inte gillar kan de sedan skicka tillbaka utan kostnad men nu väljer Nordstrom, som köpte upp e-handlaren för 350 miljoner dollar 2014, att ändra rutinerna något.

Återbetalas inte, men dras av på priset

Leveransen och returerna är fortfarande gratis men e-handlaren har nyligen infört en prova på-avgift, skriver Internet Retailer. Något som innebär att kunden får betala en avgift på 25 dollar för varje box som skickas ut.

En avgift som inte kan återbetalas men som dras av på de plagg som kunden väljer att behålla. Samtidigt har man kortat ner tiden som kunderna får prova kläderna i hemmet, från tio till fem dagar.

– Förändringarna ligger i linje med våra konkurrenter och gör det möjligt för oss att fortsätta att erbjuda vår premiumtjänst och våra varumärken. Samtidigt kan vi utöka vårt lager och erbjuda våra kunder ett bättre urval, säger en talesperson för Nordstrom.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!