Designtorget intar e-handeln: ”Vi är väldigt starka i vår nisch”

En självklarhet att finnas där kunderna finns, enligt vd:n Alexandra Wahlqvist.

Att lyfta småskalig produktion, spännande formgivare och ny svensk innovation för att på så sätt göra dem tillgängliga för en bred publik. Det har varit Designtorgets ambition sedan den första butiken öppnades 1993.

Numera har Designtorget 11 butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala, och företaget märker att det finns underlag för fler. Samtidigt har bolagets e-handel kommit igång ordentligt, och väntas stå för en allt större del av försäljningen framöver.

Annons

- Det var egentligen inte förrän förra året som vi kom igång ordentligt. Tidigare skickades alla e-handelsbeställningar från vår butik på Södermalm, men förra året öppnade vi ett eget lager i Solna och tillsatte i samband med det ny kompetens. Men vi är fortfarande i startgroparna och ser fram emot en fortsatt stark utveckling, säger vd:n Alexandra Wahlqvist till Ehandel.se.

Byggde upp Odd Mollys e-handel

För Alexandra Wahlqvist, som är företagets vd sedan december 2017, kommer Designtorgets satsning på e-handel mer eller mindre som självklar. Innan hon blev företagets vd har hon varit med och byggt upp Odd Mollys e-handel, och hon har även arbetat med e-handeln hos bolag som Interflora och H&M.

- Precis som hos många i detaljhandeln så ser vi att trafiken till webben ökar. För oss är det en självklarhet att finnas där kunderna finns. Vi ser e-handeln som ett komplement till de fysiska butikerna, och tycker att det är positivt att även kunder som inte har tillgång till våra butiker får möjlighet att handla hos oss.

Under helåret 2017 kom Designtorget upp i en omsättning på strax under 130 miljoner kronor.  

Hur stor del av er försäljning står e-handeln för i dag?

- Siffrorna vill jag helst hålla för mig själv. Det jag kan säga är att andelen som är e-handel hela tiden växer.

Designtorget arbetar med skandinaviska formgivare och riktar särskilt in sig på svenska designers. Tack vare goda kontakter med branschen - företaget samarbetar bland annat med ett antal designskolor - har Designtorget ständigt ett uppdaterat sortiment.

- För oss är det viktigt att lyfta fram svenskheten i designen, och förutom att mycket av det vi säljer är framtaget av svenska formgivare, så fokuserar vi även på närproducerat. Vi tycker att det är härligt att kunna främja svenska producenter.

Annons

Populärt i Asien och USA

I dag säljer Designtorgets e-handel endast till konsumenter i Sverige, men enligt Alexandra Wahlqvist får företagets butiker ofta besök av internationella kunder. Dels kommer en hel del gäster från våra grannländer, och dels blir besökarna allt fler från länder som Kina, Sydkorea, Japan och USA. Det finns därför planer på att expandera försäljningen online.

Blir det en global e-handel då?

- Nja, vi kommer att börja i mindre skala. Men vi ser stor potential i att göra skandinavisk design tillgänglig globalt.

Designtorgets kunder består enligt Alexandra Wahlqvist av både män och kvinnor i alla åldrar. Det de har gemensamt är att de är intresserade av att upptäcka ny design.

"Fokuserar på det vi gör bäst"

Och just Designtorgets sätt att lyfta småskalig produktion är det som har gjort företaget unikt. Därför ligger fortsatt fokus på att stärka den ursprungliga affärsidén snarare än att titta på eventuella konkurrenter.

- Vi är väldigt starka i vår nisch. Självklart konkurrerar vi om kundens plånbok, precis som alla andra. Sen brukar jag inte fokusera så mycket på eventuella konkurrenter, utan på att göra det vi gör, och se till att vi gör det bäst. Det är det som är viktigt för mig, avslutar Alexandra Wahlqvist.

Annons