Annons

Våga växa - Tips till dig som vill ut i Norden Björn Andersson med sina medarbetare

Krönika: Våga växa - Tips till dig som vill ut i Norden

2017-04-18 09:55

Björn Andersson på BGA Fotobutik berättar om deras utlandsexpansion.

Jag har min bakgrund inom detaljhandel och har under många år tänkt ta steget utomlands med en fysisk butik, men alltid blivit avskräckt av alla hinder längs vägen. Vår e-handelsresa började för drygt 4 år sedan och vi insåg tidigt att den svenska marknaden skulle bli en begränsande faktor för oss om vi ska kunna växa på det sätt som vi vill. Idag vill jag dela med mig av mina erfarenheter och ge några goda råd till dig som är där vi var för inte så längesedan.

Norge - Steg 1 på vår resa

Vi började titta oss omkring och fastnade tidigt för den norska marknaden då sökvolymerna var relativt stora inom vårt område. Dessutom kunde vi själva enkelt göra en konkurrentanalys och förstå innehållet på vår egen norska sida utan problem. Det jag gjorde rent praktiskt för att se konkurrensen och anpassa vårt sortiment var att åka till Oslo och besöka fysiska konkurrenter. En väldigt givande resa som innebar att jag hittade nya leverantörer och produkter som vi aldrig hade fått upp ögonen för annars.

Allting lokalanpassat

Eftersom Norge inte är med i EU är det såklart mer jobb med det administrativa. Till exempel behöver vi hitta och klassificera alla produkter med taricnummer (tur man är företagare och inte har någon timlön, det blev ett par extremt lååånga veckor för mig i början). Stötte vi på några hinder på vägen? Självklart har massor med småsaker krånglat men överlag har det gått mycket enklare än vi hade kunnat tro. Vi är ju inte precis unika på att bedriva handel mellan Sverige och Norge. Passande nog har Bring en färdig lösning för den norska marknaden där de hjälper till med etablering av en norsk filial och det praktiska runtomkring.

Nyckeln till vår framgång tror jag ligger i att vi har gjort allt lokalanpassat. Vi har förstås en norsk kundtjänst som är stationerad på vårt huvudkontor i Sverige (dock svarar ibland vår svensktalande personal vid högt tryck), ett norskt telefonnummer och ett delvis lokalanpassat sortiment för den norska marknaden.

Annons
Annons

Finsk SEO en mardröm

Nästa naturliga steg i vår resa blev den finska marknaden. Det steget har dock inneburit fler hinder. Först och främst är språket inget att ta lätt på. Minsta lilla sak som ska fixas och hittas på sidan blir till ett projekt som tar tid. Med finska kunder krävs givetvis också dedikerad finskspråkig kundtjänstpersonal. Där kan vår svenska kundtjänst inte avlasta på samma sätt som de kan med våra norska kunder. Det stora problemet har dock varit att hitta en kompetent SEO/SEM byrå. På den svenska och norska marknaden har vi kunnat göra den största delen av jobbet själva medan det har varit omöjligt i Finland.

2-3 miljoner trots motgångar

Flera böjningar av ett ord kan betyda flera olika saker. Skriver någon "keyhs" letar de fotoramar, lägger man istället dit "specsaver” framför ”keyhs" letar man helt plötsligt glasögon. Lösningen här blev att ta in en duktig byrå (tack @PatronerOla för tipset). Trots motgångarna räknar vi med att omsätta 2-3 miljoner under vårt första år i Finland. Vi har även nyss öppnat på den danska marknaden med fler länder som kommer inom kort.

Mina tips till dig som går i expansionstankar:

  • Våga köra! Få in kunder, starta i liten skala och rätta problemen som uppstår efterhand.
  • Hitta en duktig översättningsbyrå. Våra originaltexter lägger vi enormt med tid på, varför ska vi då inte göra samma sak med översättningen?
  • Anställ egen personal som talar språket och förstår de kulturella skillnaderna. Har du stora textmängder är en översättningsbyrå grym. Men sitter du en fredagskväll och behöver hjälp med att översätta en reklamtext som borde vara publicerad typ igår är det inte lika kul.
  • Det finns vissa skillnader mellan Sverige, Norge och Finland men samtidigt är det viktigt att inte överdriva dessa skillnader. Det du gör i Sverige kommer många gånger fungera helt okej i våra grannländer också.

Björn Andersson

VD på BGA Fotobutik

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem