Annons

Var femte e-handelssajt segade under Black Friday Slöa sajter kan orsaka frustration hos både e-handlare och kunder

Var femte e-handelssajt segade under Black Friday

2016-11-29 12:50

Trots bättre förberedelser och färre kraschade sajter fick 22 procent av e-handlarna problem med långa svarstider.

Många e-handlare hade problem med sega sajter under Black Friday, som följd av de stora mängderna trafik från köpsugna kunder. Det uppger företaget Apica, som jobbar med optimering av webbprestanda. De har nu undersökt saken bland sina kunder och upptäckt att drygt var femte drabbades av problemet under Black Friday.

Värst var det för de stora drakarna som CDON och NetOnNet, där den så kallade svarstiden - alltså tiden det tar för sajten att “svara” när man försöker klicka sig fram på den - ökade med runt 50 procent.

Kunder kan få vänta länge

Trots att de krascher som drabbat många större e-handelssajter under tidigare år till stor del minimerats under årets Black Friday, saknar många e-handlare alltså fortfarande prestanda som klarar av de stora besöksmängder som infaller under stora shoppinghögtider som Black Friday och mellandagsrean. Det kan i sin tur leda till att kunder får vänta länge på att kunna slutföra sina köp.

På Apica drar man dock slutsatsen att förbättringarna jämfört med tidigare år trots allt tyder på att e-handlarna blivit bättre på att planera inför köpfesten. 

E-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan shoppa och den insikten ser det ut som att man har tagit lärdom av, säger Sven Hammar, vd för Apica i ett pressmeddelande.

Kraschar förekommer fortfarande

Men trots förbättringarna händer det fortfarande att hela sajter kraschar när trycket blir alltför högt. Det drabbade exempelvis Prisjakt.nu bara minuter in på det nya dygnet i fredags natt. Även CDON.com och Boozt.com dukade under för trycket under fredagen.

Annons
Annons

Besöken ökade med 142 procent

Men att det råder sig om närmast extrema mängder ökning av trafik råder det ingen tvekan om. Statistik från Ehandel.se Analytics visar att de svenska e-handelssajterna i genomsnitt ökade sina besök med 142 procent under Black Friday, jäfmört med snittet under de två föregående veckorna.



Statistik från Ehandel.se Analytics.

Men enligt Apica så kan problemen avhjälpas innan kunderna drabbas.

Nedtid i samband med belastningstoppar beror ofta på att systemen inte skalar i alla delar och en komponent, till exempel påloggning eller köptransaktion, orsakar att hela sajten går ned eller blir obrukbar. Rätt utförda lasttester kan identifiera problem innan kunderna drabbas – och innan e-handlarna förlorar pengar när kunderna inte kan handla, säger Sven Hammar i pressmeddelandet.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta