Annons

Värnamo city ska räddas med gemensam e-handel Varnamocity.com Anders Wallin

Värnamo city ska räddas med gemensam e-handel

2016-01-20 13:15

För att råda bot på konkurrensen från nätet gör butikerna i Värnamo gemensam sak och satsar på e-handel.

Butiker runt om i landet har på senare år fått känna av nätets köpkraft. Men istället för att sitta still i båten väljer nu ett antal butiker i Värnamo att öppna en gemensam e-handelsportal, rapporterar Sveriges Radio.

Tanken är att nätbutiken ska vara ett komplement till butikerna i centrum och alla som vill får vara med.

– Jag tror faktiskt vi är ganska unika när vi erbjuder den här möjligheten till handeln i Värnamo, säger, Anders Wallin, vd och centrumledare på Värnamo city.

"Lönsamheten sjunker som en gråsten"

Många av stadens handlare är positiva till satsningen och modebutiken Trend House tog klivet ut på nätet redan i oktober på egen hand. Man har inte märkt av någon nedgång besökarantal i butiken sedan lanseringen, däremot har man fått flera nya kunder över hela Sverige.

Annons
Annons

Samtidigt säger Bengt Jonsson, som driver en fotobutik i Värnamo, att det idag är livsviktigt för butikerna att finnas på nätet.

– Lönsamheten sjunker som en gråsten för detaljhandeln. Våra barn och barnbarn har andra köpvanor. Vi måste finnas på nätet, säger Bengt Jonsson.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Apotea storsatsar på miljövänliga leveranser

Apotea storsatsar på miljövänliga leveranser

Företaget klimatkompenserar nu alla hemleveranser till kunderna.

Annons
Annons

Konsumenterna älskar Swish - slår Google och Spotify

När svenskarna rankar de mest meningsfulla digitala varumärkena hamnar bankernas betaltjänst före både Google och Spotify.

E-handlare ska inspirera till skäggvård med butik i Umeå

Utbudet av skönhetsprodukter för män växer kraftigt just nu och nätbutiken Sliqhaq är en av aktörerna som rider på vågen.

My Bloody Box levererar efter kundens biologiska cykel

Ny prenumerationstjänst ska se till att kunden har mensskydd och andra intimprodukter när hon behöver det som mest.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Butikerna blir provrum när alla kanaler smälter samman

Butikerna blir provrum när alla kanaler smälter samman

Konsumenter som endast handlar i fysisk butik blir allt ovanligare.

Anrik skjorttillverkare ska ta nästa kliv på nätet

Anrik skjorttillverkare ska ta nästa kliv på nätet

Oscar of Sweden ska öka lönsamhet och försäljning med en storsatsning på sin e-handel.

Ny e-handel ska få kvinnor att handla efter form, inte storlek

Fovo är en ny nätbutik som hoppas revolutionera onlinehandeln med kläder genom att sätta formen i främsta rummet.

Annons
Annons

Saudiarabisk man hotar stämma världens e-handlare

En saudiarabisk man hotar att stämma flera internationella bolag för att de utnyttjar hans uppfinning, e-handel.

Anton Johansson till styrelsen för Blondinbellas <nobr>e-handel</nobr>

Anton Johansson till styrelsen för Blondinbellas e-handel

Skomärket Flattered lanserar internationell e-handel och breddar samtidigt styrelsen med e-handelsprofilen Anton Johansson.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem