Analysbrevet: Varning för kärlekskranka kunder

Snart kommer alla kärleksorder och det är stor chans att de läggs via en mobiltelefon.

Årets första, och det andra i ordningen, av vårt Analysbrev har nu gått ut i den digitala etern. Det bjuder på en tillbakablick över hela e-handelsåret som gått.

Januari 2016

Vi har även tittat närmare på januari 2016 där intäkterna ökat med 16 procent, jämfört med samma tid förra året. Vilket förstås är en bra start på det nya året. Orderingången har även ökat med 15 procent.

Annons

Analysbrevet förutspår även en mindre e-handelstopp om en vecka. Den 7-9 februari verkar nämligen många shoppa loss inför alla hjärtans dag. Vilket kan vara bra att veta om man säljer presenter av olika slag.

Helåret 2015

Hur gick det då förra året för svensk e-handel? Enligt analysbrevet ökade svensk e-handels omsättning med 16 procent under 2015. Februari och mars var de starkaste månaderna med en tillväxt på 21 procent, jämfört med 2014. Orderingången ökade dock mest under juli och november om man jämför med året innan.


Omsättningen per månad förra året jämfört med 2014

Mobil utveckling

När vi tittar på trafikutvecklingen under förra året kan vi se att andelen som shoppar via en surfplatta är ungefär densamma som 2014, även om andelen av totalen är något mindre. Vi vet dock att mobilerna är de som är på frammarsch, något som siffrorna för helåret bekräftar.


Desktop förlorar till mobilen

Besöken ifrån mobiltelefoner ökar i rasande fart. Gissningsvis hjälper den allt mer mobilanpassade e-handeln, med reponsiva sidor, denna mobila tillväxt. Vi kan i alla fall konstatera att nära 40 procent av alla besök till nätbutiker numera är ifrån en mobiltelefon. Stationära datorer är primärt de som förlorar andel till mobiltelefonerna.

Fler grafer och analysgodis finner du i månadens Analysbrev som du kan läsa här.

Annons
Annons