Annons

Varning för kärlekskranka kunder

Analysbrevet: Varning för kärlekskranka kunder

2016-02-02 10:37

Snart kommer alla kärleksorder och det är stor chans att de läggs via en mobiltelefon.

Årets första, och det andra i ordningen, av vårt Analysbrev har nu gått ut i den digitala etern. Det bjuder på en tillbakablick över hela e-handelsåret som gått.

Januari 2016

Vi har även tittat närmare på januari 2016 där intäkterna ökat med 16 procent, jämfört med samma tid förra året. Vilket förstås är en bra start på det nya året. Orderingången har även ökat med 15 procent.

Analysbrevet förutspår även en mindre e-handelstopp om en vecka. Den 7-9 februari verkar nämligen många shoppa loss inför alla hjärtans dag. Vilket kan vara bra att veta om man säljer presenter av olika slag.

Helåret 2015

Hur gick det då förra året för svensk e-handel? Enligt analysbrevet ökade svensk e-handels omsättning med 16 procent under 2015. Februari och mars var de starkaste månaderna med en tillväxt på 21 procent, jämfört med 2014. Orderingången ökade dock mest under juli och november om man jämför med året innan.


Omsättningen per månad förra året jämfört med 2014

Annons
Annons

Mobil utveckling

När vi tittar på trafikutvecklingen under förra året kan vi se att andelen som shoppar via en surfplatta är ungefär densamma som 2014, även om andelen av totalen är något mindre. Vi vet dock att mobilerna är de som är på frammarsch, något som siffrorna för helåret bekräftar.


Desktop förlorar till mobilen

Besöken ifrån mobiltelefoner ökar i rasande fart. Gissningsvis hjälper den allt mer mobilanpassade e-handeln, med reponsiva sidor, denna mobila tillväxt. Vi kan i alla fall konstatera att nära 40 procent av alla besök till nätbutiker numera är ifrån en mobiltelefon. Stationära datorer är primärt de som förlorar andel till mobiltelefonerna.

Fler grafer och analysgodis finner du i månadens Analysbrev som du kan läsa här.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta