Annons

Varuhuskedja tar betalt för upphämtning i butik

Varuhuskedja tar betalt för upphämtning i butik

2015-07-03 10:12

Den brittiska butikskedjan John Lewis ska börja ta betalt av kunder som hämtar upp sina nätköp i butik.

Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik, något som varuhuskedjan John Lewis märkt av på senare år. Under förra året ökade antalet click and collect-beställningar med 47 procent jämfört med ett år tidigare, och totalt hämtades 54 procent av alla beställningarna som gjordes på nätet upp i butik.

Det innebar att mer än 6 miljoner beställningar hämtades upp i någon av deras butiker. Jämför man det med de 350 000 beställningar som hämtades under första året man använde sig av click and collect, så förstår man att kostnaderna ökat.

Ökade kostnader

I år väntas varuhuskedjan spendera mer än 80 miljoner pund på logistik, och de 100 miljoner pund som deras IT-verksamhet kostar, är fem gånger mer än för fem år sedan. Deras click and collect-verksamhet innebär också att tiotusentals beställningar varje kväll ska levereras från centrallagret till mer än 360 butiker.

Annons
Annons

Därför väljer John Lewis nu att börja ta betalt för tjänsten som fortsätter att växa i rask takt. Det gäller dock inte alla men man kommer att ta en avgift på 2 pund för alla beställningar under 30 pund.

– Den här förändringen innebär att majoriteten av leveranserna kommer att förbli gratis samtidigt som det tillåter oss att investera ytterligare i utbyggnaden av click and collect, säger Mark Lewis, E-handelschef för John Lewis.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta