Annons

Varuhuskedja tar betalt för upphämtning i butik

Varuhuskedja tar betalt för upphämtning i butik

2015-07-03 10:12

Den brittiska butikskedjan John Lewis ska börja ta betalt av kunder som hämtar upp sina nätköp i butik.

Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik, något som varuhuskedjan John Lewis märkt av på senare år. Under förra året ökade antalet click and collect-beställningar med 47 procent jämfört med ett år tidigare, och totalt hämtades 54 procent av alla beställningarna som gjordes på nätet upp i butik.

Det innebar att mer än 6 miljoner beställningar hämtades upp i någon av deras butiker. Jämför man det med de 350 000 beställningar som hämtades under första året man använde sig av click and collect, så förstår man att kostnaderna ökat.

Ökade kostnader

I år väntas varuhuskedjan spendera mer än 80 miljoner pund på logistik, och de 100 miljoner pund som deras IT-verksamhet kostar, är fem gånger mer än för fem år sedan. Deras click and collect-verksamhet innebär också att tiotusentals beställningar varje kväll ska levereras från centrallagret till mer än 360 butiker.

Annons
Annons

Därför väljer John Lewis nu att börja ta betalt för tjänsten som fortsätter att växa i rask takt. Det gäller dock inte alla men man kommer att ta en avgift på 2 pund för alla beställningar under 30 pund.

– Den här förändringen innebär att majoriteten av leveranserna kommer att förbli gratis samtidigt som det tillåter oss att investera ytterligare i utbyggnaden av click and collect, säger Mark Lewis, E-handelschef för John Lewis.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta