Annons

Verdane lägger 50 miljoner kronor på e-handelsbolag Verdane Capital Henrik Aspén, partner på Verdane Capital

Verdane lägger 50 miljoner kronor på e-handelsbolag

2016-01-20 09:31

Riskkapitalbolaget köper in sig i sju e-handelsbolag, däribland en leksakshandlare och en digital begravningsbyrå.

Verdane Capital fortsätter att investera i e-handelsbolag och återigen står Aggregate Media som säljare. Sedan 2006 har Verdane köpt fem portföljer med andelar i totalt 44 bolag från Aggregate Media där det senaste köpet skedde våren 2014.

Nu är det alltså dags igen och enligt uppgifter från Di Digital ska affären vara värd cirka 50 miljoner kronor. Verdanes ägarandel uppgår till cirka 11 procent efter affären men tanken är att andelen ska växa genom nyemissioner.

– Vi ser fram emot att göra följdinvesteringar på drygt 100 miljoner kronor i dessa bolag. Vi vill äga cirka 25-40 procent av våra bolag över tid, säger Henrik Aspén. säger Henrik Aspén, partner på Verdane till Di Digital.

Nordenlansering för digital begravningsbyrå

Bland bolagen återfinns Schoolido, en digital skola för högstadiet, Ecoride som tillverkar elcyklar och rabattsajten Smart Senior samt resesajten Allinc och Collector, betalleverantören som nyligen lanserade en helhetslösning för betalningar på nätet i hela Norden.

Annons
Annons

Utöver dessa finns även leksaksbutiken Stor&Liten som återuppstod på nätet 2011 samt Funera, en begravningsbyrå på nätet som lanserades 2013 och som nu står inför en Nordenlansering, samt

– Idag domineras marknaden av Fonus, med cirka en tredjedel av omsättningen i Sverige. På många orter kan man tala om ett lokalt monopol. Funera kan erbjuda en likvärdig tjänst till ett pris som är en tredjedel lägre, säger Björn Beckman, som blir investeringsansvarig för Funera.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta