Vessla nära 400 sålda mopeder – tar klivet utomlands

Ska attrahera storstadsbor i Norge och Tyskland.

När Rickard Bröms under förra året lanserade sin e-handel Vessla, skakade han om en bransch som - enligt honom själv - hade stått mer eller mindre stilla i åratal. Med tanke på elbilarnas och elcyklarnas plötsliga popularitet, i kombination med kommande lagändringar till förmån för eldrivna fordon, fanns det ju ingen anledning till att inte även elmopeder skulle gå att sälja.

LÄS ÄVEN: Efter elcykelhajpen - nu intar elmopederna e-handeln

Annons

Sagt och gjort, i augusti 2017 öppnade Vessla.com för förbeställningar av det nya elmopedmärket med samma namn. Och nu står det klart att Rickard Bröms var långt ifrån ensam om att se potentialen i elmopeden. Den första leveransen, som innehöll 100 mopeder, tog slut på tre veckor. Och resten av hösten fortsatte i samma stil.

- Vi har jobbat med förbeställningar för att säkra upp kunderna innan vi köper in mopederna, och det har gått väldigt bra. Nu börjar vi närma oss 400 sålda mopeder, säger Rickard Bröms, vd på Vessla, till Ehandel.se.

"Förhållandevis enkelt att sälja till Norge"

Enligt Rickard Bröms är det inte i första hand "bensinmoppe-entusiasterna" som står bakom beställningarna av Vesslas elvariant. Snarare är det vanligt att företagets kunder utgörs av personer som vill få en kortare restid till och från jobbet.

Den vanligaste varianten är att kunden använder Vesslan för att ta sig direkt från hemmet, i närförorten, till kontoret i city. Därefer kommer ett upplägg som går ut på att ta Vesslan från hemmet, i förorten längre från stan, till infartsparkeringen och därefter åka kommunalt, berättar Rickard Bröms.

- Vi ser att vi dels skapar en ny marknad och dels tar andelar från kollektivtrafiken. Elcyklarna är vår största konkurrent.

Vesslas populära elmoped

Stärkta av försäljningsframgångarna och det stora intresset på hemmaplan, har gänget bakom Vessla bestämt sig för att ta sitt mopedmärke utomlands. Och det är Norge och Tyskland som står överst på turordningslistan.

Varför just Norge och Tyskland?

Annons

- Det är olika anledningar beroende på vilket land vi talar om. I Norge finns en lång historik och tradition av att satsa på elfordon. Det mesta kan annars vara krångligt att sälja till Norge, eftersom de inte är med i EU. Men på grund av att elfordon är både momsfria och tullfria i Norge, är det förhållandevis enkelt att sälja elfordon dit.

Elbilar löser inte pendlingsproblemet

Några sådana förmånliga elfordonsregler finns dock inte i Tyskland, som Vessla har valt ut av en helt annan anledning. Landet har nämligen fler än tio städer med över 500 000 invånare, vilket ska vara mest i Europa.

- Och hälften av de tyska storstäderna har en sämre trafiksituation än Stockholm, sett till mängden bilar då.

Rickard Bröms tycker att diskussionen om trafiksituationen i storstäderna ofta tenderar handla om koldioxidutsläpp och miljöpåverkan, varpå utbyggda satsningar på kollektivtrafik ofta lyfts fram som en lösning.

- Men bara för att vi kör med elbilar betyder ju inte det att det går snabbare att ta sig fram, och infrastruktursatsningar tar ofta lång tid att genomföra, säger han, och fortsätter:

- Det tar redan för lång tid att åka kollektivt i Stockholm i rusningstrafik, så jag tror att det enda sättet att komma tillrätta med det här pendlingsproblemet är att byta ut de breda och klumpiga fyrhjulingarna till betydligt smidigare tvåhjulingar.

Med tanke på det fokuset kommer det kanske inte som någon överraskning att det är Oslo i Norge och Berlin, Hamburg och München i Tyskland, som Vessla kommer att rikta in sig på i första hand.

Låter kunderna bli hjältar

När norrmännen och tyskarna har tagit till sig Vesslas mopeder är det dessutom dags för expansion till fler länder. Rickard Bröms nämner Benelux och Baltikum som intressanta områden att ge sig in i.

Men att köpa en produkt för drygt 20 000 kronor kräver för många en del eftertanke, och det är förstås inte ovanligt att man som kund vill provköra mopeden innan man bestämmer sig för att slå till. Vessla har därför tittat på att öppna popup-butiker eller någon form av showroom för sina mopeder, men kommit fram till att istället ta kunderna till hjälp.

Tanken är att befintliga kunder, genom att utses till "Vessla Heroes", ska låta potentiella kunder provköra deras mopeder i utbyte mot någon form av ersättning.

- Vi har redan mellan tio och tjugo kunder som har visat intresse för detta och då har de inte ens fått sina beställda mopeder än. Så intresset för att vara med och göra världen till en bättre plats verkar definitivt finnas där, avslutar Rickard Bröms.

Annons