Annons

Efter elcykelhajpen - nu intar elmopederna e-handeln Rickard Bröms

Efter elcykelhajpen - nu intar elmopederna e-handeln

2017-08-04 12:08

Den helt nya e-handeln Vessla.com har öppnat för förbeställningar av elmopeder.

Efterfrågan på elcyklar verkar snabbt växa sig större och i går kunde vi berätta att e-handlaren Outnorth hade expanderat sitt sortiment av det populära transportmedlet med flera nya modeller för att kunna möta den kraftiga efterfrågan.

En annan som har märkt av det starka suget efter elcyklar är företaget Mipecorp AB, som driver nätbutikerna Elcykelvaruhuset.se och KopEnScooter.nu. Gänget bakom företaget har dock hittat en lucka på marknaden - nämligen att utvecklingen mot el inte i någon större utsträckning har nått mopedernas värld. Därför har bolaget i dagarna lanserat Vessla.com, en helt ny e-handel som säljer elmopeder av eget varumärke.

Fanns inga elmopeder att köpa

Vessla.com har varit öppen för förhandsbokningar sedan i måndags, och den första leveransen av den egenframtagna elmopeden väntas komma in i slutet av månaden.

- Om man tittar på mopeder i stort så har det inte hänt mycket på massor av år, säger VD:n Rickard Bröms till Ehandel.se.

Idén till företaget kom när han själv skulle pendla från Nacka till sitt arbete i centrala Stockholm, och tänkte att det skulle gå betydligt snabbare att ta sig fram med hjälp av en moped. Helst ville han ha en modern moped som drevs av el, men märkte efter att ha tittat runt ett tag att några sådana inte fanns att köpa.

- Då tänkte jag att det här är ju jätteknasigt, men det fanns i princip inga. Framför allt fanns det inga etablerade varumärken som sålde elmopeder. Så jag hade väl lite av en 40-årskris och tänkte att jag drar igång ett företag, berättar Rickard Bröms.

Väljer bort återförsäljare

Rickard Bröms jobbade vidare med sin idé och snart stod hans mopedmodell redo. Han menar att det just nu finns en global trend av att köpa även lite dyrare saker på nätet. Det i kombination med att Vessla ville ha kontroll över sitt eget varumärke, och samtidigt inte ville ge avkall på lönsamheten, ledde till beslutet att endast sälja den nya mopedmodellen via den egna e-handeln.

Annons
Annons
- Vår ambition är att vara en e-handlare, men längre fram kanske vi testar lite olika alternativ, säger Rickard Bröms, och nämner popup-butiker som en möjlighet.

Hur har mottagandet för er elmoped varit hittills?

- Jag tänker inte avslöja några siffror men det har varit väldigt positivt. Det har gått väldigt, väldigt bra hittills.

"Uppenbart att alla inte vill cykla"

Om man bor i Stockholmstrakten kan man enligt Rickard Bröms spara en timme i pendlingstid enkel väg om man åker moped istället för att ta bussen. Eftersom städerna ständigt växer ser han stora möjligheter för fordonet, som med sin elmotor dessutom kommer att stå väl rustat när EU inom kort väntas presentera hårdare utsläppsregler för mopeder som går på bensin.

- Det är uppenbart att alla inte vill cykla, och då är en moped ett bra alternativ. Vi siktar in oss på unga vuxna som bor i närförorter och pendlar till arbetet, berättar Rickard Bröms.

Den som vill lägga vantarna på en Vessla får vara beredd att plocka fram 20 000 kronor. Priset är alltså jämförbart med vad en elcykel kostar.

- Det är väldigt medvetet. Jag vill inte att det här ska ses som en lyxprodukt utan att Vesslan ska bli tillgänglig för den stora massan, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta