Annons

Vet du om dina kunder stannar när det vänder? Carin Blom

Krönika: Vet du om dina kunder stannar när det vänder?

2017-10-20 08:00

PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom gör en djupdykning i kundinsikt - något hon menar kommer att bli helt avgörande.

I dag är det högkonjunktur – svenska konsumenter shoppar som aldrig förr och läget i handeln är ganska gött. Men vad händer egentligen när vi går in i en lågkonjunktur och svenska konsumenter har hela världen som sin marknad? Finns de kvar hos dig då eller letar de lågpris från Kina, Indien eller någon annanstans?

Ökar e-handeln från Kina i lågkonjunktur?

I dag handlar ungefär var femte svensk från en utländsk sajt – och ingen kan ha missat att Kina är favoriten bland de länder vi svenskar gärna handlar ifrån. 34 procent av dem som handlar från utlandet väljer att beställa från Kina. Och vad är det då som lockar – jo, låga priser och mängder av produkter. Kina har blivit en hype och kanske är det att det är roligt, coolt eller nytt som lockar. Men vi har inte mötts av lågkonjunkturen än och vet inte hur globalisering och lågkonjunktur lirar ihop. Det kan förstärka denna trend ytterligare.

Så vad kan du som e-handelsföretag spela med för att behålla kunderna? Alla vill givetvis ha nöjda kunder och vi pratar om vikten av lojalitet och återkommande kunder. Men gör vi tillräckligt? Vi kommer att fortsätta pressas av utländska sajter som är billigare. Så vad är just din usp? Hur sticker du ut jämfört med dina konkurrenter? Bryr du dig om dina kunder tillräckligt mycket för att de ska stanna?

"En förstådd kund handlar mer"

Lojalitet börjar i kundinsikt och jag skulle vilja säga att det är en nödvändig förutsättning för att överleva på sikt. En kund som är engagerad och känner sig förstådd och sedd är mer lojal och kommer sannolikt att handla mer. Vilka insikter om dina kunder sitter du på? Vad för information samlar du in om dem som gör att du kan lära känna dem lite bättre? En början kan vara information om allt ifrån ålder och geografi till intressen och köphistorik. Sedan kan man göra det mer och mer avancerat och relevant med algoritmer, machine learning och artificiell intelligens som lär sig beteendemönster, rörelsemönster och olika kunders preferenser. Men det kommer att märkas om du inte genuint bryr dig om dina kunder.

Annons
Annons

78% … anser att det är viktigt att e-handelsbutikerna ger relevant kunskap och information kopplat till produkter (enligt E-barometern).

Kundinsikt kommer att avgöra

Att vara top of mind när kunden är i rätt köpläge är en konst. Så hur kan du engagera kunden och påminna om att du fi nns utan att uppfattas som störande eller påträngande? Skapar du relevanta och skräddarsydda mejlutskick till dina kunder? Skickar du ”vi saknar dig”-mejl, bjuder på en överraskning lite då och då eller engagerar genom inspiration och tips? Här har de som satsar på att få återkommande kunder mer att hämta än dem som fokuserar på nya kunder. För alla vet ju att det kostar betydligt mer att konvertera en ny kund än att behålla en gammal.

Och det blir givetvis svårt att ta på vad det egentligen innebär när man säger att man behöver skapa ett mervärde för att lyckas stå emot utländska aktörer som fokuserar på låga priser. Men att arbeta stenhårt med kundinsikt ligger till grunden för praktiskt taget alla marknadsföringsaktiviteter, för inköp och logistik samt för lojalitetsarbetet. Kundinsikt kommer att vara avgörande framöver och kommer att sålla vinnarna från förlorarna inom retail.

Carin Blom

E-handelsexpert PostNord

Nationalekonom och tidigare detaljhandelsanalytiker på HUI Research, numera detaljhandelsanalytiker och e-handelsexpert på logistikjätten PostNord.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta