Annons

Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar Emota Jörgen Bödmar, VD Designonline

Insikt: Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar

2016-02-10 11:55

Grundaren av Designonline.se och ordföranden i e-handelsorganisationen EMOTA ska i en artikelserie ta oss igenom den snåriga skogen som är EU:s satsningar på näthandeln.

Många undrar kanske vad som händer inom e-handelsområdet i EU just nu. Rykten om kommande förändringar i lagstiftning för e-handlare dyker upp här och där i olika tappningar.

En del tolkningar bjuder på skräckscenarier medan andra stämmer mer överens med sanningen.

Vilka arbetar för e-handlarna

Som nuvarande ordförande i EMOTA, en europeisk paraplyorganisation som tillvaratar intressen för fler än 20 000 e-handlare i EU, och representant för Svensk Digital Handel i Bryssel vill jag försöka mig på att på ett enkelt vis översiktligt beskriva läget just nu.

Hur ser politikerna på e-handeln i EU

Det finns en stark önskan hos politiker i hela EU att harmonisera lagstiftning och regelverk mellan medlemsländerna sedan länge. Aldrig har frågorna varit mer på agendan än just nu. Det känns som om att det nästan kokar av energi i Bryssel att skapa en så kallad Digital Single Market (DSM).

Det är mer komplext än man tror

Efter att varit engagerad i min roll i EMOTA sedan några år tillbaka förstår jag hur komplext och tidsödande det är att komma till en samsyn även i till synes obetydliga men viktiga frågor för oss e-handlare.

Exempel som att Tyskland kräver en lokal adress för att få registrera en tysk domän (TLD) eller att e-handlare inte får skicka en cykel till Frankrike utan att den är monterad i förväg är typiska. Jag har ännu inte fått svar av någon politiker varför det ska vara så svårt att ta bort hinder som dessa. Men det är det, och listan kan göras lång.

Ett av skälen kan möjligen vara att de koncentrerar sig på de stora frågorna. Frågor som den nya Data Protection Regulation, Geo blocking och regelverket kring plattformar, som till exempel Amazon.

Dessa frågor är mycket komplexa och involverar horder av jurister och experter just nu.

Annons
Annons

ODR – en ny tvistelösning

Men det finns också harmoniseringar som är aktuella just nu. Jag tänker då på Online Dispute Resolution (ODR) som är en alternativ tvistelösning för konsumenter som inte kommer till samförstånd med sin e-handlare i en tvist.

Från januari i år är samtliga e-handlare tvingade av lag att tydligt ange på sajten vart konsumenten ska vända sig i händelse att de är oense. En länk (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) ska finnas i köpvillkoren och helst också i de nyhetsbrev med säljinnehåll som skickas ut. Det sista kan kännas fel då man naturligtvis vill kommunicera kundvärde i nyhetsbrev. Om någon kund vill rapportera ett ärende i denna länk så hamnar ärendet hos den lokala tvistemyndigheten i respektive land som då hanterar ärendet.

Varje medlemsland kommer att tolka lagtexten om ODR på sitt vis. Det innebär att du behöver kontrollera vilken tolkning varje land gör i frågan om du vill följa lagen. När det gäller Tyskland kan jag starkt rekommendera dig att göra så. I annat fall är det sannolikt bara en tidsfråga innan ett kravbrev landar i posten.

Konsumentskyddet är viktigt

Konsumentfrågorna är viktiga i EU och därför har man uttalat att sanktioner kan ges i det fall man inte följer lagen. Ibland kan man känna att konsumentintressen väger orimligt tungt hos politikerna. Därför är EMOTA:s och Svensk Distanshandels roll så viktig. Vi behöver arbeta hårt för att balansera intressena mellan parterna. Och ibland kan det faktiskt bli tal om att ge och ta.

Höj din röst nu

Genom Svensk Digital Handel och EMOTA kan du vara med och påverka det som idag upplevs som hinder i din verksamhet. Har du synpunkter och frågor som påverkar din verksamhet negativt så kontaktar du Svensk Digital Handel som sedan kan förmedla informationen vidare.

Mer information kommer

Du kan se fram emot mer information i vår om viktiga frågor som behandlas i EU och som kommer att påverka oss framöver.

Jörgen Bödmar

VD på Designonline.se

Grundare och VD för Scandinavian Design Center och nätbutiken Designonline.se. Ordförande i EMOTA som jobbar för e-handeln inom EU.

Annons
<nobr>E-handelskonferensen</nobr> som satsar allt på upplevelsen

E-handelskonferensen som satsar allt på upplevelsen

Häng med när Ehandel.se besökte Världens Farligaste Möte.

1
Annons
Annons
PostNords sms-avisering låg nere:

PostNords sms-avisering låg nere: "Är förstås inte ok"

Enligt uppgifter till Ehandel.se ska problemen ha pågått i över en veckas tid.

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

17 000 boxar utskickade när Dejtboxen fyller 1 år

Firar med jubileumsbox som ska bjuda på "upplevelser för alla sinnen".

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Hemköp tar e-handeln utanför storstäderna

Näst på tur är Linköping och Örebro.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska PostNord förhindra fler

Så ska PostNord förhindra fler "tillfälliga svackor"

Företaget är "på rätt väg", trots kvalitetsdippen i april månad, enligt en ny rapport.

Upplands-Bro välkomnar Zalando:

Upplands-Bro välkomnar Zalando: "Jättekul med ett så starkt varumärke"

Perfekt läge och företagsklimat i Upplands-Bro, enligt kommunens näringslivschef.

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Zalandos Nordenlager hamnar norr om Stockholm

Det omtalade lagret ska byggas i Brunna.

Annons
Annons
E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

E-handlaren som sade ja till att öppna en butik för bröllop

Ska hjälpa brudar och brudgummar att hitta allt de behöver inför sin stora dag.

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Rocket Internet säljer Namshi till köpcentrumkedja i Dubai

Prislappen: 151 miljoner dollar för 51 procent av bolaget.

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

Jernhest breddar konceptet - lanserar egen livsstilsbutik

E-handelsföretaget Jernhest öppnar showroom i Linköping.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

BRL Electronics söker:

Content Coordinator - Norge

Man of a Kind söker:

Digital Marketer (Social Commerce)

Jollyroom AB söker:

Inköpare Leksaker

Cykelkraft AB söker:

Marknadskoordinator

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem