Annons

Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar Emota Jörgen Bödmar, VD Designonline

Insikt: Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar

2016-02-10 11:55

Grundaren av Designonline.se och ordföranden i e-handelsorganisationen EMOTA ska i en artikelserie ta oss igenom den snåriga skogen som är EU:s satsningar på näthandeln.

Många undrar kanske vad som händer inom e-handelsområdet i EU just nu. Rykten om kommande förändringar i lagstiftning för e-handlare dyker upp här och där i olika tappningar.

En del tolkningar bjuder på skräckscenarier medan andra stämmer mer överens med sanningen.

Vilka arbetar för e-handlarna

Som nuvarande ordförande i EMOTA, en europeisk paraplyorganisation som tillvaratar intressen för fler än 20 000 e-handlare i EU, och representant för Svensk Digital Handel i Bryssel vill jag försöka mig på att på ett enkelt vis översiktligt beskriva läget just nu.

Hur ser politikerna på e-handeln i EU

Det finns en stark önskan hos politiker i hela EU att harmonisera lagstiftning och regelverk mellan medlemsländerna sedan länge. Aldrig har frågorna varit mer på agendan än just nu. Det känns som om att det nästan kokar av energi i Bryssel att skapa en så kallad Digital Single Market (DSM).

Det är mer komplext än man tror

Efter att varit engagerad i min roll i EMOTA sedan några år tillbaka förstår jag hur komplext och tidsödande det är att komma till en samsyn även i till synes obetydliga men viktiga frågor för oss e-handlare.

Exempel som att Tyskland kräver en lokal adress för att få registrera en tysk domän (TLD) eller att e-handlare inte får skicka en cykel till Frankrike utan att den är monterad i förväg är typiska. Jag har ännu inte fått svar av någon politiker varför det ska vara så svårt att ta bort hinder som dessa. Men det är det, och listan kan göras lång.

Ett av skälen kan möjligen vara att de koncentrerar sig på de stora frågorna. Frågor som den nya Data Protection Regulation, Geo blocking och regelverket kring plattformar, som till exempel Amazon.

Dessa frågor är mycket komplexa och involverar horder av jurister och experter just nu.

Annons
Annons

ODR – en ny tvistelösning

Men det finns också harmoniseringar som är aktuella just nu. Jag tänker då på Online Dispute Resolution (ODR) som är en alternativ tvistelösning för konsumenter som inte kommer till samförstånd med sin e-handlare i en tvist.

Från januari i år är samtliga e-handlare tvingade av lag att tydligt ange på sajten vart konsumenten ska vända sig i händelse att de är oense. En länk (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) ska finnas i köpvillkoren och helst också i de nyhetsbrev med säljinnehåll som skickas ut. Det sista kan kännas fel då man naturligtvis vill kommunicera kundvärde i nyhetsbrev. Om någon kund vill rapportera ett ärende i denna länk så hamnar ärendet hos den lokala tvistemyndigheten i respektive land som då hanterar ärendet.

Varje medlemsland kommer att tolka lagtexten om ODR på sitt vis. Det innebär att du behöver kontrollera vilken tolkning varje land gör i frågan om du vill följa lagen. När det gäller Tyskland kan jag starkt rekommendera dig att göra så. I annat fall är det sannolikt bara en tidsfråga innan ett kravbrev landar i posten.

Konsumentskyddet är viktigt

Konsumentfrågorna är viktiga i EU och därför har man uttalat att sanktioner kan ges i det fall man inte följer lagen. Ibland kan man känna att konsumentintressen väger orimligt tungt hos politikerna. Därför är EMOTA:s och Svensk Distanshandels roll så viktig. Vi behöver arbeta hårt för att balansera intressena mellan parterna. Och ibland kan det faktiskt bli tal om att ge och ta.

Höj din röst nu

Genom Svensk Digital Handel och EMOTA kan du vara med och påverka det som idag upplevs som hinder i din verksamhet. Har du synpunkter och frågor som påverkar din verksamhet negativt så kontaktar du Svensk Digital Handel som sedan kan förmedla informationen vidare.

Mer information kommer

Du kan se fram emot mer information i vår om viktiga frågor som behandlas i EU och som kommer att påverka oss framöver.

Jörgen Bödmar

VD på Designonline.se

Grundare och VD för Scandinavian Design Center och nätbutiken Designonline.se. Ordförande i EMOTA som jobbar för e-handeln inom EU.

Annons
Patrik Hedelin:

Patrik Hedelin: "Logistiken begränsar e-handeln"

Partnern på eEquity berättar om tiden med Boo.com och ger sin syn på vad som krävs för en framgångsrik e-handel.

Annons
Annons
Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Hundratals utan post när PostNord vägrar utdelning

Små brevinkast och dåligt ljus sätter stopp för postutdelning.

Veckans 5 med Fredrik

Veckans 5 med Fredrik "DDesign" Dawidsson

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Komplett Apotek startar priskrig på receptfria läkemedel

Det nystartade nätapoteket ska utmana sina norska konkurrenter med kraftigt sänkta priser.

H&M planerar

H&M planerar "fortsatt snabb" utrullning av e-handeln 2017

Trots en svag start på hösten håller H&M fast vid ambitösa e-handelsplaner för nästa år.

3

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

Apotea är ett av flera apotek som vill öka kunskapen om förkylning och influensa, samt minska trycket på vårdcentralerna, i en ny kampanj.

Annons
Annons
Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Fyndiq är tillbaka på banan - redo att leverera försäljning

Växtvärk ska höra till vardagen för merförsäljningskanalen.

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Rekonstruktion ska rädda datorhandlaren från konkurs

Låga marginaler och dålig lönsamhet tvingar datorförsäljaren Alina till företagsrekonstruktion.

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blocket backar - chattkrav för butikskunderna borttaget

Blockets nylanserade meddeladefunktion behöver inte längre användas av marknadsplatsens butikskunder.

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Desktopdöden inte här men trafiken fortsätter att minska

Det är en nedåtgående spiral för den trogna skrivsbordsdatorn.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem