Annons

Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar Emota Jörgen Bödmar, VD Designonline

Insikt: Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar

2016-02-10 11:55

Grundaren av Designonline.se och ordföranden i e-handelsorganisationen EMOTA ska i en artikelserie ta oss igenom den snåriga skogen som är EU:s satsningar på näthandeln.

Många undrar kanske vad som händer inom e-handelsområdet i EU just nu. Rykten om kommande förändringar i lagstiftning för e-handlare dyker upp här och där i olika tappningar.

En del tolkningar bjuder på skräckscenarier medan andra stämmer mer överens med sanningen.

Vilka arbetar för e-handlarna

Som nuvarande ordförande i EMOTA, en europeisk paraplyorganisation som tillvaratar intressen för fler än 20 000 e-handlare i EU, och representant för Svensk Digital Handel i Bryssel vill jag försöka mig på att på ett enkelt vis översiktligt beskriva läget just nu.

Hur ser politikerna på e-handeln i EU

Det finns en stark önskan hos politiker i hela EU att harmonisera lagstiftning och regelverk mellan medlemsländerna sedan länge. Aldrig har frågorna varit mer på agendan än just nu. Det känns som om att det nästan kokar av energi i Bryssel att skapa en så kallad Digital Single Market (DSM).

Det är mer komplext än man tror

Efter att varit engagerad i min roll i EMOTA sedan några år tillbaka förstår jag hur komplext och tidsödande det är att komma till en samsyn även i till synes obetydliga men viktiga frågor för oss e-handlare.

Exempel som att Tyskland kräver en lokal adress för att få registrera en tysk domän (TLD) eller att e-handlare inte får skicka en cykel till Frankrike utan att den är monterad i förväg är typiska. Jag har ännu inte fått svar av någon politiker varför det ska vara så svårt att ta bort hinder som dessa. Men det är det, och listan kan göras lång.

Ett av skälen kan möjligen vara att de koncentrerar sig på de stora frågorna. Frågor som den nya Data Protection Regulation, Geo blocking och regelverket kring plattformar, som till exempel Amazon.

Dessa frågor är mycket komplexa och involverar horder av jurister och experter just nu.

Annons
Annons

ODR – en ny tvistelösning

Men det finns också harmoniseringar som är aktuella just nu. Jag tänker då på Online Dispute Resolution (ODR) som är en alternativ tvistelösning för konsumenter som inte kommer till samförstånd med sin e-handlare i en tvist.

Från januari i år är samtliga e-handlare tvingade av lag att tydligt ange på sajten vart konsumenten ska vända sig i händelse att de är oense. En länk (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) ska finnas i köpvillkoren och helst också i de nyhetsbrev med säljinnehåll som skickas ut. Det sista kan kännas fel då man naturligtvis vill kommunicera kundvärde i nyhetsbrev. Om någon kund vill rapportera ett ärende i denna länk så hamnar ärendet hos den lokala tvistemyndigheten i respektive land som då hanterar ärendet.

Varje medlemsland kommer att tolka lagtexten om ODR på sitt vis. Det innebär att du behöver kontrollera vilken tolkning varje land gör i frågan om du vill följa lagen. När det gäller Tyskland kan jag starkt rekommendera dig att göra så. I annat fall är det sannolikt bara en tidsfråga innan ett kravbrev landar i posten.

Konsumentskyddet är viktigt

Konsumentfrågorna är viktiga i EU och därför har man uttalat att sanktioner kan ges i det fall man inte följer lagen. Ibland kan man känna att konsumentintressen väger orimligt tungt hos politikerna. Därför är EMOTA:s och Svensk Distanshandels roll så viktig. Vi behöver arbeta hårt för att balansera intressena mellan parterna. Och ibland kan det faktiskt bli tal om att ge och ta.

Höj din röst nu

Genom Svensk Digital Handel och EMOTA kan du vara med och påverka det som idag upplevs som hinder i din verksamhet. Har du synpunkter och frågor som påverkar din verksamhet negativt så kontaktar du Svensk Digital Handel som sedan kan förmedla informationen vidare.

Mer information kommer

Du kan se fram emot mer information i vår om viktiga frågor som behandlas i EU och som kommer att påverka oss framöver.

Jörgen Bödmar

VD på Designonline.se

Grundare och VD för Scandinavian Design Center och nätbutiken Designonline.se. Ordförande i EMOTA som jobbar för e-handeln inom EU.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

1
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem