Annons

Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar Emota Jörgen Bödmar, VD Designonline

Insikt: Vi måste börja bry oss om EU:s e-handelssatsningar

2016-02-10 11:55

Grundaren av Designonline.se och ordföranden i e-handelsorganisationen EMOTA ska i en artikelserie ta oss igenom den snåriga skogen som är EU:s satsningar på näthandeln.

Många undrar kanske vad som händer inom e-handelsområdet i EU just nu. Rykten om kommande förändringar i lagstiftning för e-handlare dyker upp här och där i olika tappningar.

En del tolkningar bjuder på skräckscenarier medan andra stämmer mer överens med sanningen.

Vilka arbetar för e-handlarna

Som nuvarande ordförande i EMOTA, en europeisk paraplyorganisation som tillvaratar intressen för fler än 20 000 e-handlare i EU, och representant för Svensk Digital Handel i Bryssel vill jag försöka mig på att på ett enkelt vis översiktligt beskriva läget just nu.

Hur ser politikerna på e-handeln i EU

Det finns en stark önskan hos politiker i hela EU att harmonisera lagstiftning och regelverk mellan medlemsländerna sedan länge. Aldrig har frågorna varit mer på agendan än just nu. Det känns som om att det nästan kokar av energi i Bryssel att skapa en så kallad Digital Single Market (DSM).

Det är mer komplext än man tror

Efter att varit engagerad i min roll i EMOTA sedan några år tillbaka förstår jag hur komplext och tidsödande det är att komma till en samsyn även i till synes obetydliga men viktiga frågor för oss e-handlare.

Exempel som att Tyskland kräver en lokal adress för att få registrera en tysk domän (TLD) eller att e-handlare inte får skicka en cykel till Frankrike utan att den är monterad i förväg är typiska. Jag har ännu inte fått svar av någon politiker varför det ska vara så svårt att ta bort hinder som dessa. Men det är det, och listan kan göras lång.

Ett av skälen kan möjligen vara att de koncentrerar sig på de stora frågorna. Frågor som den nya Data Protection Regulation, Geo blocking och regelverket kring plattformar, som till exempel Amazon.

Dessa frågor är mycket komplexa och involverar horder av jurister och experter just nu.

Annons
Annons

ODR – en ny tvistelösning

Men det finns också harmoniseringar som är aktuella just nu. Jag tänker då på Online Dispute Resolution (ODR) som är en alternativ tvistelösning för konsumenter som inte kommer till samförstånd med sin e-handlare i en tvist.

Från januari i år är samtliga e-handlare tvingade av lag att tydligt ange på sajten vart konsumenten ska vända sig i händelse att de är oense. En länk (http://ec.europa.eu/consumers/odr/) ska finnas i köpvillkoren och helst också i de nyhetsbrev med säljinnehåll som skickas ut. Det sista kan kännas fel då man naturligtvis vill kommunicera kundvärde i nyhetsbrev. Om någon kund vill rapportera ett ärende i denna länk så hamnar ärendet hos den lokala tvistemyndigheten i respektive land som då hanterar ärendet.

Varje medlemsland kommer att tolka lagtexten om ODR på sitt vis. Det innebär att du behöver kontrollera vilken tolkning varje land gör i frågan om du vill följa lagen. När det gäller Tyskland kan jag starkt rekommendera dig att göra så. I annat fall är det sannolikt bara en tidsfråga innan ett kravbrev landar i posten.

Konsumentskyddet är viktigt

Konsumentfrågorna är viktiga i EU och därför har man uttalat att sanktioner kan ges i det fall man inte följer lagen. Ibland kan man känna att konsumentintressen väger orimligt tungt hos politikerna. Därför är EMOTA:s och Svensk Distanshandels roll så viktig. Vi behöver arbeta hårt för att balansera intressena mellan parterna. Och ibland kan det faktiskt bli tal om att ge och ta.

Höj din röst nu

Genom Svensk Digital Handel och EMOTA kan du vara med och påverka det som idag upplevs som hinder i din verksamhet. Har du synpunkter och frågor som påverkar din verksamhet negativt så kontaktar du Svensk Digital Handel som sedan kan förmedla informationen vidare.

Mer information kommer

Du kan se fram emot mer information i vår om viktiga frågor som behandlas i EU och som kommer att påverka oss framöver.

Jörgen Bödmar

VD på Designonline.se

Grundare och VD för Scandinavian Design Center och nätbutiken Designonline.se. Ordförande i EMOTA som jobbar för e-handeln inom EU.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem