Ny affär: Walmart blir delägare och öppnar butik hos JD.com

De två företagen har ingått ett samarbete som bland annat ska ge Kinas kunder tillgång till fler importerade varor.

I går kunde vi rapportera att källor till Wall Street Journal gjort gällande att Walmart och JD.com var på väg att gå in i ett större samarbete som bland annat skulle innebära att JD.com skulle köpa Walmarts kinesiska e-handel Yihaodian. Nu tar Walmart bladet från munnen och bekräftar ryktena. Livsmedelsjätten från USA och den kinesiska e-handelsgiganten ska ingå ett “strategiskt samarbete”.

Walmart får 5 procent av JD.com

Det innebär bland annat just att JD.com tar över Yihaodian, som i och för sig fortsättningsvis kommer att sälja Walmarts varor. Enligt överenskommelsen ska JD hantera bland annat sidans app och webbplats, men Walmart ska fortfarande jobba med försäljning på sajten.

Annons
Annons

Som en del av uppgörelsen får Walmart aktier motsvarande fem procent av JD.com.

- Vi är jätteglada över att samarbeta med en så stark ledare som JD.com och för den potential som den här nya relationen skapar både för kunder i Kina och för våra företag, säger Doug McMillon, VD för Walmart.

Gemensamma inköp och mer import

Walmarts dotterbolag Sams club kommer i samma veva att öppna en flaggskeppsbutik på JD.com, och de två bolagen kommer att samarbeta kring inköp för att ge sina kunder ett bättre utbud av produkter. Det ska bland annat leda till att kunderna i Kina ska få tillgång till ett utökat antal importerade varor.

- Walmart är synonymt med högkvalitativ detaljhandel och vi tror att den här överenskommelsen kommer att både öka produktutbudet och förbättra kundupplevelsen som helhet. Vi ser fram emot att fortsätta att utveckla Yihaodian, som är särskilt starka i viktiga regioner som östra och södra Kina, säger Richard Liu, VD för JD.com.

De fysiska butiker som Walmart har i Kina kommer även i fortsättningen att drivas av Walmart i egen regi.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!