Annons

Webhallen gör näthandeln till ett spel för kunderna Anton Nilsson, Marknadschef på Webhallen

Intervju: Webhallen gör näthandeln till ett spel för kunderna

2015-10-30 14:23

Nätbutiken och omnikanalhandlaren Webhallen, som ägs av norska nätjätten Komplett, har lanserat en uppdatering till sitt medlemssystem, en form av kundklubb på steroider.

När Webhallen lanserade sitt medlemssystem kunde man bland annat ladda upp en egen profilbild, få speciella erbjudanden och få poäng på sina köp. Det kändes dock inte jättelångt ifrån andra butikers tidigare försök med medlemsklubbar.

Men Webhallen har inte suttit stilla utan lanserade för en vecka sedan en uppdatering till medlemsportalen som förutom att putsa till det grafiska även tar hela verktyget till en ny nivå. Det talas en del om gamification, att föra in spelelement i handeln för att locka till merförsäljning och mer engagerade och lojala kunder.


Nej det är inte ett spel, utan en nätbutik (Webhallen.com)

Gamification är något Webhallen verkar ha lyckats med när Anton Nilsson, marknadschef på Webhallen, berättar vad som hände i helgen.

- Vi hade nu i helgen en kille som lade en order i varje butik vi har i Stockholm för att sedan hoppa på cykeln och turnera runt och låsa upp alla butiksachievements. Varje order i respektive butik var också smart lagd så att den skulle bidra till att låsa upp något annat achievement, berättar Anton Nilsson.

"Ett oerhört engagemang"

Att engagera kunderna via achievements och digitala emblem, badges, ska alltså fungera. Anton tror att intresset för detta kommer att öka i och med att de fortsätter att jobba med medlemssystemet.

- Vi har sett ett oerhört engagemang och intresse än så länge. I och med att systemet finslipas, buggar rättas till och nya förmåner introduceras så tror vi att intresset bara kommer att växa.

Ehandel.se har testat systemet och det finns hundratals olika achievements man kan låsa upp. Vi frågade Anton om det inte tagit mycket av företagets tid att utveckla.

- Vi har lagt en del resurser ja, men det är mångas arbete och vi kan inte påstå att något annat skulle bli lidande.


Ett av många achievements man kan låsa upp

Även om en stor del av Webhallens kunder är datorspelsnördar så säljer man också inom kategorier som "Hem & Hushåll" och kundbasen lär alltså vara mycket bredare än bara datorspelare.

Annons
Annons

Är alla era kunder nördiga nog att ta detta till sig? Ni avskärmar er inte ifrån vissa kunder?

- Vi tror absolut inte att alla kunder tar till sig systemet i sin helhet men det fina är ju att det behöver man inte, de får likväl achievements och XP och stiger i rank, låser upp fler förmåner och så vidare. Sedan finns det dem som verkligen går in för det.

Kan ni se en försäljningsökning direkt relaterat till denna gamification?

- En viss extra försäljning kan vi se, det som vi direkt kan härleda till det nya medlemssystemet handlar dock mest om småköp för att låsa upp specifika achievements. Huvudsaken är dock att systemet är kul och engagerande. Vi är själva gamers at heart och vi gillar idén om att göra kunden mer personlig. Utan att för den sakens skull avslöja någon vital information om dem.

Kunderna kan i det nya systemet öppna sin profil och tävla med andra kunder om vem som, i princip, är bästa kunden. Man kan även bli vänner med andra kunder vilket också ger extra poäng.

En kund i toppen med 38 achievements

Det nya systemet låter dock även kunder som inte handlar för mycket pengar tävla mot de med större spenderarbyxor.

- Med det nya systemet ger vi alla kunder en möjlighet att stiga i graderna, de som handlar för stora ordersummor stiger i vanlig ordning. Men nu får de kunder som handlar mer frekvent fast för mindre belopp också en chans att ”komma ikapp”. I slutändan känns det viktigt, att vi har ett medlemssystem som kan gynna både lojalitet och big spenders utan att de undantar varandra.

Vem är geniet bakom satsningen?

- Den drivande faktorn har varit vår VD, Wilhelm Sporrong, sen har vi alla hjälpts åt och komma med idéer, nya uppslag och finjusteringar, säger Anton Nilsson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta