WhiteAway om Tretti-köpet: Butiker är en del av planen

WhiteAways VD Johannes Gadsbøll ger sin syn på koncernens köp av Tretti.

När Qliro Group meddelade att vitvarubutiken Tretti hade sålts till det danska e-handelsföretaget och vitvarukonkurrenten WhiteAway, slog det ner som gårdagens stora nyhetsbomb inom e-handelsvärlden.

Nu delar WhiteAway Groups VD Johannes Gadsbøll med sig av sin syn på köpet och ger även en bild av planerna med affären.

Annons
Annons

- Vi har följt Tretti i många år nu. Vi tycker att de är väldigt duktiga och och ser dem som vår absolut största konkurrent på den svenska marknaden. Vi har lärt oss mycket av dem och har stor respekt för deras organisation och kunskaper. Så vi har varit mycket spända inför det här och har jobbat i en tid med att få affären i hamn, berättar han.

Då blir ni alltså av med er största konkurrent nu?

- Nja, vi kommer fortfarande att ha två varumärken på marknaden som kommer att fortsätta att konkurrera med varandra. Men vi får möjligheter att förbättra vår logistik och våra inköpspriser.

Qliro Group sålde Tretti.se till WhiteAway Group för 250 miljoner svenska kronor, vilket kan låta som en ganska låg summa med tanke på att butiken under förra året omsatte över 750 miljoner. I uppgörelsen ingår dock även att WhiteAway ska använda sig av Qliros betaltjänster, samt att bolaget ska sälja varor via CDON Marketplace, något som Qliro Groups VD Paul Fischbein sett som avgörande för affären.

Och köparen och säljaren verkar vara helt överens.

- Det har inte handlat om något pangerbjudande men vi tycker att vi har gjort en bra affär. Det kommer att ge oss bra synergieffekter som rättfärdigar det vi har fått betala, säger Johannes Gadsbøll, och fortsätter:

- Mitt intryck är att Qliro Financial Services är ett bolag som står sig väl i konkurrensen i Sverige. Vi ser mycket fram emot att få dem som partner.

Vilka skillnader kan kunderna komma att märka när ni är ägare?

Annons
Annons

- Det blir kanske inte någon jättestor skillnad. Tretti är ett mer känt varumärke i Sverige och har ett gott rykte så det kommer vi att arbeta vidare med.

I Danmark och Norge har WhiteAway goda erfarenheter av att arbeta med flera varumärken. I Danmark säljer WhiteAway-koncernen vitvaror under fyra varumärken och i Norge handlar det om två stycken. De har alla ett liknande sortiment men lite olika inriktning vad gäller profilering och nyckelmålgrupp.

Med 52 butiker i Danmark och 18 i Norge har WhiteAway-koncernen i de skandinaviska grannländerna också ett utbyggt multikanalskoncept.

- Det har vi mycket goda erfarenheter av. Så det är väl en del av planen, att vi gör något liknande i Sverige, säger Johannes Gadsbøll.

Vad kommer de butikerna då att heta? WhiteAway eller Tretti?

- Det har vi inte bestämt än. Det som passar bäst, helt enkelt. Men Tretti har som sagt det starkaste varumärket i Sverige.

WhiteAway-koncernen grundades av bland andra Johannes Gadsbøll 2003 och har i dag 145 heltidsanställda. Bolaget har funnits i Sverige sedan 2010 då nätbutiken WhiteAway.se lanserades.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!