Annons

Wish-boomen tillbaka - 1 miljon paket till Sverige efter nytt avtal Stadig ökning för Wish i Sverige (källa: PostNord)

Wish-boomen tillbaka - 1 miljon paket till Sverige efter nytt avtal

2018-11-22 09:35

"Kunderna har förstått att momsen inte drabbar dem".

Sedan Wish och PostNord ingick ett avtal som gick ut på att Wish skulle ta betalt för momsen direkt vid köptillfället, har svenskarnas beställningar från marknadsplatsen ökat drastiskt.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan

Hoppas nå "gamla nivåer"

Sedan momsavtalet infördes har Wish skickat en miljon paket till Sverige, berättar marknadsplatsen i ett pressmeddelande.

- Handeln är på väg uppåt i takt med att kunderna förstått att momsen inte drabbar dem, och svenska konsumenter kan spara stora summor genom att ta bort fördyrande mellanled. Med Black Friday och den stundande julhandeln är vår förhoppning att vi inom en snar framtid är tillbaka på gamla nivåer, säger Håvard Stjernen, Country Manager Nordics på Wish.

Under 2017 kom varje dag ett stort antal e-handlade paket från bland annat Wish till Sverige varje dag, och i våras införde PostNord en avgift på 75 kronor per paket för att hantera momsinbetalningarna till staten.

Annons
Annons

Har 15 svenska kundservicemedarbetare

Avgiften fick kritik från både konsumenter och företag, och så småningom presenterade Wish och PostNord det nya avtalet, som innebar att konsumenten slapp avgiften på 75 kronor. Något som alltså har fått ny fart på beställningarna från Wish.

Enligt marknadsplatsen, som nu själv samlar in momsen, har flera satsningar gjorts för att förenkla för svenskar som vill beställa varor via plattformen.

- Vad många inte känner till är att vi har 15 svenska kundservicemedarbetare som stöttar kunder som behöver hjälp att handla, något som vi ser ger resultat, säger Håvard Stjernen.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta