Annons

Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan Peter Hesslin, chef för Solutions på PostNord Sverige

Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan

2018-06-15 07:14

Börjar samarbeta med PostNord.

Från och med igår ikväll klockan 18.00 så kommer svenska kunder som handlar från Wish att kunna lägga sina beställningar utan att behöva oroa sig för att betala de 75 kronorna i hanteringsavgift som PostNord införde den 1 mars i år.

Orsaken är att postföretaget nu fått gehör på sin förfrågan om samarbete med plattformen. Vi har tidigare kunnat berätta att PostNord tillfrågat flera utländska e-handelssidor och marknadsplatser om de vill inleda ett samarbete för att kunna dra momsen direkt i kassan, så att kunden slipper hanteringsavgiften. 

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften på väg bort - ny teknisk lösning på plats

"Slipper en krånglig hantering"

Från PostNords sida menar man att den nya överenskommelsen både innebär en enklare hantering för dem och ett billigare slutpris för kunden.

Annons
Annons
- Det är glädjande att PostNord tillsammans med Wish har kunnat ta fram en lösning där momsen hanteras direkt vid köpet. Det gör det betydligt billigare för konsumenten, samtidigt som vi kommer att slippa en krånglig och manuell hantering av en stor andel av alla försändelser som kommer utifrån EU:s tullunion, säger Peter Hesslin, chef för Solutions på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.

Det hela kommer att gå till som så att kunden betalar momsen direkt vid köpet och att paketet sedan märks med en speciell etikett där det framgår att momsen redan är betalad. Försändelsen kan då deklareras direkt vid ankomsten till Sverige och, efter ett godkännande av Tullverket, skickas ut till mottagaren. Även elektronisk information om paketet, så kallad EDI, kommer att skickas från Wish till PostNord.

Hoppas på att fler ska nappa

Den lösning hoppas PostNord nu att fler utomeuropeiska e-handlare ska nappa på. 

- Vi hoppas på att fler internationella e-handlare kommer att ansluta sig till den här lösningen. Det skulle gynna den växande e-handeln, samtidigt som fler konsumenter kan handla till betydligt lägre kostnader och känna sig trygga med att momsen är hanterad, avslutar Peter Hesslin. 

Tills vidare kommer försändelser från övriga e-handlare som verkar utanför EU:s tullunion fortsatt att omfattas av den så kallade Kinaavgiften.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta