Annons

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med Peter Szulczewski, VD på Wish

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med

2017-03-22 12:44

Wish lyckades nå ut till en ny - och enorm - kundgrupp.

Att Amazon har blivit USA:s största e-handlare beror bland annat på att företaget har satsat på logistiken, men de allt snabbare och mer exakta leveranserna innebär oftast att kunden får betala ett högre pris, vilket många uppenbarligen också är beredda att göra.

- Men för de som har en lägre lön är inte en snabb leverans det viktigaste - utan det viktigaste är priset. Om priset är för högt blir det ju inget köp, inledde Peter Szulczewski, VD för och medgrundare av Wish, sin presentation på Shoptalk. 

Och det är de kunderna e-handelsraketen Wish har riktat in sig på. Enligt Peter Szulczewski tjänar 80 procent av hushållen i USA mindre än 100 000 dollar om året, så det finns en stor målgrupp med potentiella e-handelskunder som inte direkt har obegränsat med pengar att handla för. Många av dem tycker också att priset är viktigare än produktens märke, menar Szulczewski.

Wish, som fungerar som en slags mobil marknadsplats med låga priser, har nu enligt egna siffror över 200 miljoner aktiva kunder över hela världen, och företagets shoppingapp uppges vara bland de mest nedladdade i ett 30-tal länder.

- Ingen tog det här på allvar men vi valde att adressera den här gruppen med människor.

"Kunder vill inte se listor med sökträffar"

Förutom att de befintliga e-handlarna har misslyckats med att bygga band till kunder med lägre inkomst, tycker Peter Szulczewski att branschen också har misslyckats med anpassningen till mobilen som främsta plattform och att attrahera kunder som inte riktigt vet vad de söker, utan vill bli inspirerade på vägen till ett köp.

Annons
Annons
- Vårt sätt att shoppa är mycket mer visuellt tilltalande än det hos mer traditionella aktörer, sade han, och tillade:
- Kunder förväntar sig bilder och videor, inte långa listor med sökträffar.

Framöver planerar Wish att fortsätta att konkurrera med bland annat ett stort urval, effektiv navigering och allt lägre priser.

- Bara för att du till exempel inte har ett kreditkort ska du fortfarande kunna ta del av e-handelns fördelar, sade Peter Szulczewski.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

150 kronor i timmen för att prova klänningar.

Annons
Annons
NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

Inget av de företag som säljer produkter relaterade till TV-succén Skam har fått tillstånd att göra det.

Enklare Liv lägger ner butikerna - behåller e-handeln

Enklare Liv lägger ner butikerna - behåller e-handeln

Visionen om att ha ett 100-tal butiker i Sverige gick i stöpet.

Svagt kvartal för Byggmax - men e-handeln gick framåt

Svagt kvartal för Byggmax - men e-handeln gick framåt

"Fortsatt god tillväxt" för Byggmax e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Cykelhandlaren satsade online - nu rullar cyklarna i hela landet

Cykelhandlaren satsade online - nu rullar cyklarna i hela landet

Sålde 15 000 cyklar förra året.

E-handlare kräver lägre priser - anklagas för prisdumpning

E-handlare kräver lägre priser - anklagas för prisdumpning

"Vill som alla andra tjäna pengar".

Amazons entimmes-leveranser på väg till hela Europa

Amazons entimmes-leveranser på väg till hela Europa

E-handelsjätten letar över tusen nya lagerlokaler.

Annons
Annons
Lekmer-grundaren ny vd för överdragsjätten Bemz

Lekmer-grundaren ny vd för överdragsjätten Bemz

"Jag känner mig glad och förväntansfull".

På turné med

Helgläsning: På turné med "Systembolagets pressbyrå"

Bubblig.se har minst sagt orsakat en del rabalder i e-handelssverige. Ehandel.se följde med på en tur över bron och ut till kunderna i Malmö och Lund.

Emeet Nordic: Peter Borgman ska lära finnarna om B2B

Emeet Nordic: Peter Borgman ska lära finnarna om B2B

Björn Andersson från BGA Fotobutik och JS Energi bland de som hänger med till Finland i maj.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Olsson & Gerthel söker:

Inköpsassistent / Administratör

Jollyroom AB söker:

Inköpare Inredning

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner / Grafisk formgivare

Elekcig AB söker:

E-commerce manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem