Annons

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med Peter Szulczewski, VD på Wish

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med

2017-03-22 12:44

Wish lyckades nå ut till en ny - och enorm - kundgrupp.

Att Amazon har blivit USA:s största e-handlare beror bland annat på att företaget har satsat på logistiken, men de allt snabbare och mer exakta leveranserna innebär oftast att kunden får betala ett högre pris, vilket många uppenbarligen också är beredda att göra.

- Men för de som har en lägre lön är inte en snabb leverans det viktigaste - utan det viktigaste är priset. Om priset är för högt blir det ju inget köp, inledde Peter Szulczewski, VD för och medgrundare av Wish, sin presentation på Shoptalk. 

Och det är de kunderna e-handelsraketen Wish har riktat in sig på. Enligt Peter Szulczewski tjänar 80 procent av hushållen i USA mindre än 100 000 dollar om året, så det finns en stor målgrupp med potentiella e-handelskunder som inte direkt har obegränsat med pengar att handla för. Många av dem tycker också att priset är viktigare än produktens märke, menar Szulczewski.

Wish, som fungerar som en slags mobil marknadsplats med låga priser, har nu enligt egna siffror över 200 miljoner aktiva kunder över hela världen, och företagets shoppingapp uppges vara bland de mest nedladdade i ett 30-tal länder.

- Ingen tog det här på allvar men vi valde att adressera den här gruppen med människor.

"Kunder vill inte se listor med sökträffar"

Förutom att de befintliga e-handlarna har misslyckats med att bygga band till kunder med lägre inkomst, tycker Peter Szulczewski att branschen också har misslyckats med anpassningen till mobilen som främsta plattform och att attrahera kunder som inte riktigt vet vad de söker, utan vill bli inspirerade på vägen till ett köp.

Annons
Annons
- Vårt sätt att shoppa är mycket mer visuellt tilltalande än det hos mer traditionella aktörer, sade han, och tillade:
- Kunder förväntar sig bilder och videor, inte långa listor med sökträffar.

Framöver planerar Wish att fortsätta att konkurrera med bland annat ett stort urval, effektiv navigering och allt lägre priser.

- Bara för att du till exempel inte har ett kreditkort ska du fortfarande kunna ta del av e-handelns fördelar, sade Peter Szulczewski.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Annons
Annons
Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta