Annons

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med Peter Szulczewski, VD på Wish

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med

2017-03-22 12:44

Wish lyckades nå ut till en ny - och enorm - kundgrupp.

Att Amazon har blivit USA:s största e-handlare beror bland annat på att företaget har satsat på logistiken, men de allt snabbare och mer exakta leveranserna innebär oftast att kunden får betala ett högre pris, vilket många uppenbarligen också är beredda att göra.

- Men för de som har en lägre lön är inte en snabb leverans det viktigaste - utan det viktigaste är priset. Om priset är för högt blir det ju inget köp, inledde Peter Szulczewski, VD för och medgrundare av Wish, sin presentation på Shoptalk. 

Och det är de kunderna e-handelsraketen Wish har riktat in sig på. Enligt Peter Szulczewski tjänar 80 procent av hushållen i USA mindre än 100 000 dollar om året, så det finns en stor målgrupp med potentiella e-handelskunder som inte direkt har obegränsat med pengar att handla för. Många av dem tycker också att priset är viktigare än produktens märke, menar Szulczewski.

Wish, som fungerar som en slags mobil marknadsplats med låga priser, har nu enligt egna siffror över 200 miljoner aktiva kunder över hela världen, och företagets shoppingapp uppges vara bland de mest nedladdade i ett 30-tal länder.

- Ingen tog det här på allvar men vi valde att adressera den här gruppen med människor.

"Kunder vill inte se listor med sökträffar"

Förutom att de befintliga e-handlarna har misslyckats med att bygga band till kunder med lägre inkomst, tycker Peter Szulczewski att branschen också har misslyckats med anpassningen till mobilen som främsta plattform och att attrahera kunder som inte riktigt vet vad de söker, utan vill bli inspirerade på vägen till ett köp.

Annons
Annons
- Vårt sätt att shoppa är mycket mer visuellt tilltalande än det hos mer traditionella aktörer, sade han, och tillade:
- Kunder förväntar sig bilder och videor, inte långa listor med sökträffar.

Framöver planerar Wish att fortsätta att konkurrera med bland annat ett stort urval, effektiv navigering och allt lägre priser.

- Bara för att du till exempel inte har ett kreditkort ska du fortfarande kunna ta del av e-handelns fördelar, sade Peter Szulczewski.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem