Annons

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med Peter Szulczewski, VD på Wish

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med

2017-03-22 12:44

Wish lyckades nå ut till en ny - och enorm - kundgrupp.

Att Amazon har blivit USA:s största e-handlare beror bland annat på att företaget har satsat på logistiken, men de allt snabbare och mer exakta leveranserna innebär oftast att kunden får betala ett högre pris, vilket många uppenbarligen också är beredda att göra.

- Men för de som har en lägre lön är inte en snabb leverans det viktigaste - utan det viktigaste är priset. Om priset är för högt blir det ju inget köp, inledde Peter Szulczewski, VD för och medgrundare av Wish, sin presentation på Shoptalk. 

Och det är de kunderna e-handelsraketen Wish har riktat in sig på. Enligt Peter Szulczewski tjänar 80 procent av hushållen i USA mindre än 100 000 dollar om året, så det finns en stor målgrupp med potentiella e-handelskunder som inte direkt har obegränsat med pengar att handla för. Många av dem tycker också att priset är viktigare än produktens märke, menar Szulczewski.

Wish, som fungerar som en slags mobil marknadsplats med låga priser, har nu enligt egna siffror över 200 miljoner aktiva kunder över hela världen, och företagets shoppingapp uppges vara bland de mest nedladdade i ett 30-tal länder.

- Ingen tog det här på allvar men vi valde att adressera den här gruppen med människor.

"Kunder vill inte se listor med sökträffar"

Förutom att de befintliga e-handlarna har misslyckats med att bygga band till kunder med lägre inkomst, tycker Peter Szulczewski att branschen också har misslyckats med anpassningen till mobilen som främsta plattform och att attrahera kunder som inte riktigt vet vad de söker, utan vill bli inspirerade på vägen till ett köp.

Annons
Annons
- Vårt sätt att shoppa är mycket mer visuellt tilltalande än det hos mer traditionella aktörer, sade han, och tillade:
- Kunder förväntar sig bilder och videor, inte långa listor med sökträffar.

Framöver planerar Wish att fortsätta att konkurrera med bland annat ett stort urval, effektiv navigering och allt lägre priser.

- Bara för att du till exempel inte har ett kreditkort ska du fortfarande kunna ta del av e-handelns fördelar, sade Peter Szulczewski.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Detaljhandelsjätte köper 70 procent.

Annons
Annons
Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Färdigkört för entreprenören som trotsade monopolet.

1
Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Tyskland gav med sig.

1
Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Vd:n om den stora vändningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Handla mobiltillbehör med kryptovalutan.

1
H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

Nedgången ska vändas med mer e-handel.

Annons
Annons
Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger <nobr>e-handeln</nobr>

Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger e-handeln

Ska satsa allt på blockchain.

Den blir årets julklapp på nätet enligt <nobr>e-handlarna</nobr>

Den blir årets julklapp på nätet enligt e-handlarna

Ledtråd: Det är inte en elcykel.

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Mobilen står för hälften av alla order.

Betalkorten tappar när allt fler vill <nobr>e-handla</nobr> med faktura

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura

Kraftigt ökat intresse för fakturabetalning, enligt Svensk Handel.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.