Annons

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med Peter Szulczewski, VD på Wish

Wish om succén: Vi har gjort det alla andra misslyckats med

2017-03-22 12:44

Wish lyckades nå ut till en ny - och enorm - kundgrupp.

Att Amazon har blivit USA:s största e-handlare beror bland annat på att företaget har satsat på logistiken, men de allt snabbare och mer exakta leveranserna innebär oftast att kunden får betala ett högre pris, vilket många uppenbarligen också är beredda att göra.

- Men för de som har en lägre lön är inte en snabb leverans det viktigaste - utan det viktigaste är priset. Om priset är för högt blir det ju inget köp, inledde Peter Szulczewski, VD för och medgrundare av Wish, sin presentation på Shoptalk. 

Och det är de kunderna e-handelsraketen Wish har riktat in sig på. Enligt Peter Szulczewski tjänar 80 procent av hushållen i USA mindre än 100 000 dollar om året, så det finns en stor målgrupp med potentiella e-handelskunder som inte direkt har obegränsat med pengar att handla för. Många av dem tycker också att priset är viktigare än produktens märke, menar Szulczewski.

Wish, som fungerar som en slags mobil marknadsplats med låga priser, har nu enligt egna siffror över 200 miljoner aktiva kunder över hela världen, och företagets shoppingapp uppges vara bland de mest nedladdade i ett 30-tal länder.

- Ingen tog det här på allvar men vi valde att adressera den här gruppen med människor.

"Kunder vill inte se listor med sökträffar"

Förutom att de befintliga e-handlarna har misslyckats med att bygga band till kunder med lägre inkomst, tycker Peter Szulczewski att branschen också har misslyckats med anpassningen till mobilen som främsta plattform och att attrahera kunder som inte riktigt vet vad de söker, utan vill bli inspirerade på vägen till ett köp.

Annons
Annons
- Vårt sätt att shoppa är mycket mer visuellt tilltalande än det hos mer traditionella aktörer, sade han, och tillade:
- Kunder förväntar sig bilder och videor, inte långa listor med sökträffar.

Framöver planerar Wish att fortsätta att konkurrera med bland annat ett stort urval, effektiv navigering och allt lägre priser.

- Bara för att du till exempel inte har ett kreditkort ska du fortfarande kunna ta del av e-handelns fördelar, sade Peter Szulczewski.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem