Annons

XXL:s e-handel ökade med 40 procent under Q3 Foto: Ehandel.com Fredrik Steenbuch avgår

XXL:s e-handel ökade med 40 procent under Q3

2018-10-24 11:30

VD:n avgår efter tufft kvartal.

Den norska sportjätten XXL rapporterar idag sina siffror för det tredje kvartalet. Företaget ska ha sett en stark tillväxt i e-handeln trots “svåra förhållanden i detaljhandeln”. Kort sammanfattat så går e-handeln bra men butikerna haltar.

Investerar i omnikanal

XXL berättar om mindre fottrafik till butikerna och en lägre efterfrågan under sommarmånaderna. Först i september sägs situationen ha återgått till det normala.

- E-handeln fortsatte att leverera ett starkt resultat med en tillväxt på 40 procent under kvartalet. XXL introducerade flera omnikanallösningar under kvartalet med positiva effekter och fortsätter att investera i denna modell, skriver företaget.

Totalt skall företaget ha omsatt 2,5 miljarder norska kronor under juli till september, vilket ska vara en försämring “like-for-like” med 6 procent. Rörelseresultatet ska samtidigt ha landat på 190 miljoner norska kronor, vilket också ska vara en försämring.

"Lägre volymrabatter"

Omsättningen i Sverige sjönk samtidigt med 52 miljoner och klockade in på 724 miljoner norska kronor.

Annons
Annons
- Det här drivs av negativ tillväxt under utmanande detaljhandelsförhållanden och lägre volymrabatter som erhållits delvis på grund av nedskalning av lager.

Investerar uppemot 90 miljoner

Företaget ska dock fortsätta att investera i nya butiker, mer e-handel och nya omnikanalslösningar.

- För att fortsätta tillväxtstrategin, inom både butiker och e-handel, såväl på nya marknader som existerande marknader, kommer XXL att investera i infrastruktur, IT och utbildningar. Investeringarna beräknas ligga runt 70-90 miljoner norska kronor 2018, meddelar företaget.

I samband med kvartalsrapporten meddelar XXL även att de får en ny vd. Den nuvarande vd:n Fredrik Steenbuch avgår och ersätts av Ulf Bjerknes, som tidigare varit operativ chef på företaget.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons
Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta