I dag: Zalando lanserar Beauty i Sverige

Ehandel.se pratar med inköpschefen för Beauty.

Zalando lanserade sin skönhetskategori Beauty i Tyskland, Österrike och Polen förra året. E-handelsjätten började med att inkludera kosmetika, hudvårdsprodukter och parfymer för kvinnor, men i oktober öppnade företaget upp den manliga skönhetsavdelningen på den tyska marknaden. I Tyskland öppnade Zalando även en fysisk butik avsedd för enbart det nya Beauty-sortimentet. 

LÄS ÄVEN: Zalando tar skönhetssatsningen ut på gatan - öppnar fysisk butik

Annons

Nu kommer skönhetskategorin till Sverige, Danmark, Frankrike, Belgien och Italien. Sedan följer även en lanserig av konceptet i Frankrike och Belgien i slutet av mars och Italien i mitten av april.

– Vi vill vara startpunkten för mode och livsstil i Europa och lanserar därför idag skönhetskategorin i Sverige och Danmark. Vi kommer att erbjuda ett brett sortiment med skönhetsprodukter från både svenska varumärken som Estelle & Thild och Löwengrip och internationella varumärken som Estée Lauder och Clinique. Med skönhetskategorin vill vi låta kunderna utveckla sin stil med de senaste globala skönhetstrenderna, säger Kenneth Melchior, Nordeuropachef på Zalando, i ett pressmeddelande.

I Sverige kommer e-handelsjättens nya koncept att erbjuda 6400 produkter till en början, från cirka 200 varumärken. 

– Vår strategi är att kunna erbjuda globala och lokala varumärken. Vi kommer alltid att ha globalt kända varumärken, men vi har flera lokala nordiska varumärken som vi vet att de nordiska kunderna är speciellt intresserade av i Sverige och Danmark. Men det vi strävar efter är att få det nordiska sortimentet ut till den europeiska marknaden. Så, ett varumärke som kanske har en lägre varumärkeskännedom i Europa kommer vi fortfarande att lyfta upp det och sprida över alla våra 17 marknader, till så många av våra kunder som möjligt, säger Mark Tranter, Inköpschef Beauty på Zalando, till Ehandel.se.

Detta är den första nya kategorin som Zalando lanserar någonsin. Med den här satsningen vill företaget gå från att vara förknippat med endast mode - till att bli en "fashion and lifestyle destination".

 – Från det att vi öppnade Zalando så är detta den första gången vi lanserar en helt ny kategori. Skönhet tillsammans med mode leder oss mot vår vision om att inte bara vara ett modeföretag utan att bli en "fashion and lifestyle destination". Redan nu ser vi att tre av fem kunder köper både skönhet och mode under en shoppingrunda på Zalando, så detta är ett nytt viktigt fokus för oss, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando, till Ehandel.se.

– Efterfrågan på skönhetsprodukter är tydlig hos kunderna. Vi ger Zalando-kunden möjlighet till att komplettera sin stil med rätt skönhetsprodukter genom att erbjuda ett fullskaligt stilråd på vår plattform, säger Pamela Wade-Lehmann, skönhetschef på Zalando, i ett pressmeddelande.

Annons

Ska ni utöka skönhetssortimentet till de övriga nordiska länderna? 

– Vårt strategiska mål är att kunna erbjua Beauty till så många Zalando-marknader som möjligt, men vi har inte några bestämda tidpunkter för de andra länderna än. Men det stämmer, vi strävar efter att vara på alla våra 17 marknader med Beauty, säger Mark Tranter, till Ehandel.se.

Annons