Zalando öppnar sin plattform för lokala modebutiker

Små butiker behöver inte öppna någon egen e-handel - nu kan de sälja på Zalando i utbyte mot kommission.

Vi har tidigare sett Zalando öppna upp sin plattform för försäljning för externa säljare, en chans bland andra Adidas var snabbt ute med att ta vara på, och det har även pratats om möjligheten att utnyttja lokala butiker för snabba leveranser

Nu sker nästa skifte i e-handelsjättens digitala modeplattformsstrategi. Zalando ska nämligen agera säljkanal även för mindre modebutiker som alltså ska kunna ta emot beställningar direkt från Zalandos hemsida.

Annons

- Detta innebär att vi möjliggör en ny säljkanal för mindre lokala butiker, där Zalando föreslår ordrar som kan uppfyllas av butikerna direkt, skriver företaget i ett pressmeddelande till Nyhetsbyrån Direkt.

Butiken bekräftar och levererar 

Om en kund lägger en beställning av en viss vara hos Zalando kontaktar e-handlaren den mindre butiken som får tre timmar på sig att acceptera att leverera den. Då meddelar Zalando vart produkten ifråga ska levereras.
Butiken får ta kostnaden och ansvaret för att leveransen ska fungera, men behöver i gengäld inte lägga någon energi på att öppna en egen e-handel.

- Små butiker utan Internetnärvaro får således möjlighet att nå kunder på nätet, kunderna får tillgång till ett större utbud, och Zalando tar en kommission av försäljningen, förklarar Zalando.

Zalando har inte velat gå in på några detaljer om hur stor potential företaget ser i den nya satsningen. De anslutna butikerna kommer inte att få tillgång till Zalandos kunddatabas, enligt pressmeddelandet.

Annons