Zalando pekar ut H&M som en av sina viktigaste partners

Öppnar för fler samarbeten med den svenska modejätten.

E-handeln brukar lyftas fram som en av de viktigaste - eller åtminstone snabbast växande - avdelningarna hos H&M just nu. Företaget avslöjade i år att deras egen e-handel numera omsätter nära 30 miljarder svenska kronor, och för en dryg månad sedan gjorde den svenska modejätten en satsning i Kina genom att öppna en separat e-handel på e-handelsplattformen Tmall.

LÄS ÄVEN: I dag smäller det - H&M öppnar på Tmall

Annons

"Vi har bra diskussioner"

Och även om H&M:s vd Karl-Johan Pettersson har ställt sig lite tveksam till att sälja på Amazon så har det uppenbarligen även gått bra att inleda samarbeten med Zalando. Den tyska modehandlaren har i dag varor från H&M-ägda Cheap Monday och Weekday i sitt sortiment.

LÄS ÄVEN: H&M:s vd: Nej tack till att sälja på Amazon

Nu visar det sig också att H&M:s känslor för Zalando verkar vara besvarade. I samband med att Zalando i morse släppte sina siffror för årets första kvartal, ska nämligen e-handelsjätten ha pekat ut H&M som “en av sina viktigaste samarbetspartners”. Det rapporterar Dagens Nyheter med hänvisning till Nyhetsbyrån Direkt.

– Vi har bra diskussioner med H&M om de märken de för närvarande säljer via oss, och även om framtida projekt som vi vill genomföra tillsammans. Men våra samtal med en av våra viktigaste partners vill vi hålla för oss själva, säger Zalandos vd Rubin Ritter i en telefonkonferens i samband med att rapporten släpptes, sade vd:n Rubin Ritter i en telefonkonferens i när rapporten släpptes.

Stark Zalandotillväxt i Norden

Exakt vad de "framtida projekten" består av återstår att se, men Zalando har vid tidigare tillfällen också pekat ut Norden som en av sina viktigaste marknader.

LÄS ÄVEN: Zalando om Sverige: "En ytterst attraktiv region"

- Norden är en nyckelmarknad för Zalando. Återigen ser vi en stark tillväxt i regionen och vi fortsätter att växa snabbare än marknaden. Liksom på våra andra marknader har båda antalet aktiva kunder och orderfrekvensen ökat under det första kvartalet 2018, sade Nordenchefen Kenneth Melchior i ett pressmeddelande tidigare i dag.

LÄS ÄVEN: Zalando omsatte över 12 miljarder kronor under Q1

Annons

Annons