Zalando tänker om och storsatsar på hållbarhet

"Löser två miljöproblem".

Förpackningarna runt Zalandos skönhetsprodukter kommer i fortsättningen att vara av återvunnet papper i stället för plast. Detta som en del av en större satsning på hållbara emballage. Det var i våras som modejätten lanserade sin skönhetskategori Beauty.

LÄS ÄVEN: Zalando lanserar Beauty i Sverige 

Annons

E-handlaren, som säljer kläder, skor och accessoarer, grundades 2008 i Berlin. Sedan dess har de expanderat snabbt i Europa och Norden. 2012 kom deras e-handel till Sverige. Zalandos svenska omsättning låg strax under 2 miljarder 2018, vilket då var en ökning med 21 procent.

LÄS ÄVEN: Modejättarnas intåg: Zalando och Asos omsättning i Sverige 

Från plast till papper

- Vi ersätter just nu alla förpackningsmaterial för skönhetsprodukter från plast till papper. Vi har hittat ett alternativ av papper som är 100 procent återvunnet och som dessutom kan återanvändas till andra ändamål, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando, i ett pressmeddelande.

De nya pappersförpackningarna kommer att minska förbrukningen av plast med nästan 9500 kg per år, enligt Zalando. Företaget introducerar också polybags, tunna plastpåsar som används till kläder, som till stor del är tillverkade av återvunnet material.

- Som plattform påverkar vi vilka råmaterial vi använder. Vi kan anpassa våra processer för att minska förbrukningen. På så sätt löser vi två miljöproblem: vi minskar både vårt koldioxidavtryck och avfall, säger han.

Viktigt för kunderna

Enligt Postnord och HUI research återkommande undersökning E-barometern, spelar förpackningen en stor roll för e-handelskunder. För mycket emballage eller ohållbara förpackningsmaterial kan få shoppare att välja bort att handla, enligt senaste undersökningen. Något som även Zalando verkar ta fasta på.

- Förpackning är en av de viktigaste kontaktpunkterna som vi har med kunderna. Samtidigt är det ett komplext ämne. Vi strävar efter att minska antalet använda material och göra dem miljövänligare, men vi måste också se till att produkterna är säkert skyddade på väg till kunden, säger David Hejgaard.

Zalandos övergång till återanvändbara förpackningar ska gå snabbt. Senast 2020 strävar de efter att deras emballage och förpackningar ska gå att återvinna till 100 procent.

Annons

Annons