Annons

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt Zalando

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt

2015-10-15 11:54

Det tyska e-handelsbolaget rapporterar en stark preliminär försäljningstillväxt för det tredje kvartalet, men gör en oväntad förlust.

Rocket Internets klädjätte Zalando, som även har svenska investmentbolag Kinnevik som delägare, kan visa upp en stark tillväxt under årets tredje kvartal. I bolagets preliminära kvartalsrapport som släpptes tidigare idag framgår det att Zalandos tillväxt kommer att landa runt 41-43 procent jämfört med samma period föregående år.

Totalt innebär det en försäljning på 707-717 miljoner euro under kvartalet, samtidigt gör man en något oväntad förlust. Det justerade rörelseresultatet väntas landa i en förlust på mellan 18 och 32 miljoner euro. Något som delvis beror på högre leverans- och marknadsföringskostnader.

– Resultaten är i linje med vår strategi att investera i långsiktig tillväxt. Under det tredje kvartalet såg vi unika tillväxtmöjligheter att slå våra tillväxtmål avsevärt och satsade på att göra det med full övertygelse, säger Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando

Sänker prognosen för 2015

Förutom högre leverans och marknadsföringskostnader påverkade resultaten till viss del även av de fakturabedrägerier som drabbade Zalando tidigare i år.

Annons
Annons

Klädjätten konstaterar samtidigt att man inte kommer att kunna leva upp till de planerade resultatmålen för helåret 2015. Prognosen för helårets justerade rörelsemarginal sänks till 3-4 procent, mot tidigare 4,3 procent.

Omsättningen för helåret förväntas däremot att öka med 33-35 procent jämfört med förra året. I augusti räknade Zalando med en försäljningstillväxt på 28-31 procent under 2015. Den fullständiga delårsrapporten publiceras den 12 november.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta