Annons

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt Zalando

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt

2015-10-15 11:54

Det tyska e-handelsbolaget rapporterar en stark preliminär försäljningstillväxt för det tredje kvartalet, men gör en oväntad förlust.

Rocket Internets klädjätte Zalando, som även har svenska investmentbolag Kinnevik som delägare, kan visa upp en stark tillväxt under årets tredje kvartal. I bolagets preliminära kvartalsrapport som släpptes tidigare idag framgår det att Zalandos tillväxt kommer att landa runt 41-43 procent jämfört med samma period föregående år.

Totalt innebär det en försäljning på 707-717 miljoner euro under kvartalet, samtidigt gör man en något oväntad förlust. Det justerade rörelseresultatet väntas landa i en förlust på mellan 18 och 32 miljoner euro. Något som delvis beror på högre leverans- och marknadsföringskostnader.

– Resultaten är i linje med vår strategi att investera i långsiktig tillväxt. Under det tredje kvartalet såg vi unika tillväxtmöjligheter att slå våra tillväxtmål avsevärt och satsade på att göra det med full övertygelse, säger Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando

Sänker prognosen för 2015

Förutom högre leverans och marknadsföringskostnader påverkade resultaten till viss del även av de fakturabedrägerier som drabbade Zalando tidigare i år.

Annons
Annons

Klädjätten konstaterar samtidigt att man inte kommer att kunna leva upp till de planerade resultatmålen för helåret 2015. Prognosen för helårets justerade rörelsemarginal sänks till 3-4 procent, mot tidigare 4,3 procent.

Omsättningen för helåret förväntas däremot att öka med 33-35 procent jämfört med förra året. I augusti räknade Zalando med en försäljningstillväxt på 28-31 procent under 2015. Den fullständiga delårsrapporten publiceras den 12 november.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta