Annons

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt Zalando

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt

2015-10-15 11:54

Det tyska e-handelsbolaget rapporterar en stark preliminär försäljningstillväxt för det tredje kvartalet, men gör en oväntad förlust.

Rocket Internets klädjätte Zalando, som även har svenska investmentbolag Kinnevik som delägare, kan visa upp en stark tillväxt under årets tredje kvartal. I bolagets preliminära kvartalsrapport som släpptes tidigare idag framgår det att Zalandos tillväxt kommer att landa runt 41-43 procent jämfört med samma period föregående år.

Totalt innebär det en försäljning på 707-717 miljoner euro under kvartalet, samtidigt gör man en något oväntad förlust. Det justerade rörelseresultatet väntas landa i en förlust på mellan 18 och 32 miljoner euro. Något som delvis beror på högre leverans- och marknadsföringskostnader.

– Resultaten är i linje med vår strategi att investera i långsiktig tillväxt. Under det tredje kvartalet såg vi unika tillväxtmöjligheter att slå våra tillväxtmål avsevärt och satsade på att göra det med full övertygelse, säger Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando

Sänker prognosen för 2015

Förutom högre leverans och marknadsföringskostnader påverkade resultaten till viss del även av de fakturabedrägerier som drabbade Zalando tidigare i år.

Annons
Annons

Klädjätten konstaterar samtidigt att man inte kommer att kunna leva upp till de planerade resultatmålen för helåret 2015. Prognosen för helårets justerade rörelsemarginal sänks till 3-4 procent, mot tidigare 4,3 procent.

Omsättningen för helåret förväntas däremot att öka med 33-35 procent jämfört med förra året. I augusti räknade Zalando med en försäljningstillväxt på 28-31 procent under 2015. Den fullständiga delårsrapporten publiceras den 12 november.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta