Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt

Det tyska e-handelsbolaget rapporterar en stark preliminär försäljningstillväxt för det tredje kvartalet, men gör en oväntad förlust.

Rocket Internets klädjätte Zalando, som även har svenska investmentbolag Kinnevik som delägare, kan visa upp en stark tillväxt under årets tredje kvartal. I bolagets preliminära kvartalsrapport som släpptes tidigare idag framgår det att Zalandos tillväxt kommer att landa runt 41-43 procent jämfört med samma period föregående år.

Totalt innebär det en försäljning på 707-717 miljoner euro under kvartalet, samtidigt gör man en något oväntad förlust. Det justerade rörelseresultatet väntas landa i en förlust på mellan 18 och 32 miljoner euro. Något som delvis beror på högre leverans- och marknadsföringskostnader.

Annons
Annons

– Resultaten är i linje med vår strategi att investera i långsiktig tillväxt. Under det tredje kvartalet såg vi unika tillväxtmöjligheter att slå våra tillväxtmål avsevärt och satsade på att göra det med full övertygelse, säger Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando

Sänker prognosen för 2015

Förutom högre leverans och marknadsföringskostnader påverkade resultaten till viss del även av de fakturabedrägerier som drabbade Zalando tidigare i år.

Klädjätten konstaterar samtidigt att man inte kommer att kunna leva upp till de planerade resultatmålen för helåret 2015. Prognosen för helårets justerade rörelsemarginal sänks till 3-4 procent, mot tidigare 4,3 procent.

Omsättningen för helåret förväntas däremot att öka med 33-35 procent jämfört med förra året. I augusti räknade Zalando med en försäljningstillväxt på 28-31 procent under 2015. Den fullständiga delårsrapporten publiceras den 12 november.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!