Annons

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt Zalando

Zalando växer i rekordfart men resultatet är negativt

2015-10-15 11:54

Det tyska e-handelsbolaget rapporterar en stark preliminär försäljningstillväxt för det tredje kvartalet, men gör en oväntad förlust.

Rocket Internets klädjätte Zalando, som även har svenska investmentbolag Kinnevik som delägare, kan visa upp en stark tillväxt under årets tredje kvartal. I bolagets preliminära kvartalsrapport som släpptes tidigare idag framgår det att Zalandos tillväxt kommer att landa runt 41-43 procent jämfört med samma period föregående år.

Totalt innebär det en försäljning på 707-717 miljoner euro under kvartalet, samtidigt gör man en något oväntad förlust. Det justerade rörelseresultatet väntas landa i en förlust på mellan 18 och 32 miljoner euro. Något som delvis beror på högre leverans- och marknadsföringskostnader.

– Resultaten är i linje med vår strategi att investera i långsiktig tillväxt. Under det tredje kvartalet såg vi unika tillväxtmöjligheter att slå våra tillväxtmål avsevärt och satsade på att göra det med full övertygelse, säger Rubin Ritter, styrelseledamot i Zalando

Sänker prognosen för 2015

Förutom högre leverans och marknadsföringskostnader påverkade resultaten till viss del även av de fakturabedrägerier som drabbade Zalando tidigare i år.

Annons
Annons

Klädjätten konstaterar samtidigt att man inte kommer att kunna leva upp till de planerade resultatmålen för helåret 2015. Prognosen för helårets justerade rörelsemarginal sänks till 3-4 procent, mot tidigare 4,3 procent.

Omsättningen för helåret förväntas däremot att öka med 33-35 procent jämfört med förra året. I augusti räknade Zalando med en försäljningstillväxt på 28-31 procent under 2015. Den fullständiga delårsrapporten publiceras den 12 november.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Annons
Annons
Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Annons
Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta