Zalando vill erbjuda kunden en personlig E-handel

Zalando är inte rädda för att prova nya grepp och testar med jämna mellanrum nya funktioner som ska göra det enklare, och mer inspirerande att shoppa. Målet är att göra shoppingen på nätet mer personlig. Något man hoppas ska betala av sig under de kommande åren.

Zalando har på senare tid investerar stort i teknik och nya funktioner som ska inspirera och underlätta för kunderna att hitta vad de söker på sajten. Bland annat har e-handlaren uppdaterat sin mobila app med en fotosökfunktion, och i slutet av 2014 lanserades Mitt Zalando.

En funktion som kan ses som ett personaliserat flöde av mode som baseras på kundens tidigare köp och surfhistorik på sajten. I början på året lanserades även verktyget Shop the Look som man hoppas ska göra att kunderna handlar hela set av kläder. Strax efter det rullades även Project Z ut, Zalandos satsning på personal shopper.

Annons

– Kunderna lägger in uppgifter om smak, mått och budget och får färdiga förslag på personligt utvalda klädkombinationer från Zalandos stylister, säger Zalandos vd, Robert Gentz i en intervju med den tyska dagstidningen Tagesspiege.

Leverera inom 30 minuter

Zalando satsar även stort på appar för att nå särskilda målgrupper. Och just satsningar på mobila enheter är en viktig pusselbit då den mobila trafiken ökar i rask takt, särskilt inom modekategorin.

– Detta är toppen, eftersom vi har möjlighet att spela en helt annan roll i våra kunders liv. I vår butik har vi nu en trafiktopp mellan klockan åtta och nio när människor sitter i tunnelbanan på väg till jobbet. Faktum är att människor i Europa ännu inte har förstått dimensionen av den förändring som mobiltrafik orsakar, säger Robert Gentz.

Snabba och flexibla leveranser är ytterligare en sak som blir allt viktigare i e-handelsvärlden, och något som även Zalando jobbar på. Förhoppningarna är att kunna leverera inom 30 minuter från det att kunden klickat på köpknappen.

– Det är framtiden. Att leverera från vårt lager i Brieselang till vissa distrikt i Berlin skulle inte vara ett problem, men på andra håll är det svårt. Men den komplexare varianten är samarbete med butiker. Tanken är att om vi inte har en produkt i lager, kommer vi att ta reda på vilken butik i området som har den och ta den därifrån till kunden. I USA utvecklas redan traditionella butiker till distributionscentraler, säger Robert Gentz.

Annons