Amazon lanserar nytt i stor företagssatsning

Amazon skruvar upp sin satsning på den lukrativa B2B-marknaden genom att lansera Amazon Business, en ny marknadsplats för företagskunder.

2012 gav sig Amazon, lite i det tysta, in på företagsmarknaden med AmazonSupply, en e-handelssajt för B2B-handel. I takt med att e-handeln mellan företag ökat har även intresset från Amazons sida växt.

Två år senare fanns det mer än 2,25 miljoner artiklar inom 17 olika kategorier, med allt från rostfria stålrör, flänsar och labbutrustning till kontorsmaterial, ventiler och 3D-skrivare i sitt sortiment.

Annons
Annons

Nu gör man en större satsning på den något osexiga, men ack så lukrativa marknaden genom att lansera Amazon Business. En ny plattform som ska bli företagskundernas motsvarighet till konsumenternas Amazon.com.

Hundratals miljoner produkter

AmazonSupply kommer därmed att försvinna, eller rättare sagt bli en del av Amazon Business som redan från start kommer att ha hundratals miljoner produkter i sortimentet. Förutom storköpsrabatter kommer man även att erbjuda gratis tvådagars-frakt på alla köp över 49 dollar.

– Företagskunder har berättat för oss att de älskar bekvämligheten med shopping på nätet och vill ha samma upplevelse på jobbet som när de handlar hemma. Amazon Business är en ny marknadsplats som ger företagskunder ett stort urval och bekvämlighet. Samtidigt kommer tillverkare och säljare att spara tid och pengar tack vare smarta funktioner och integrationer i back-end, säger Prentis Wilson, vd för Amazon Business.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!