Facebook vill ha E-handeln inuti sin meddelande-app

Facebook letar ständigt efter nya sätt att slå mynt av sin enorma användarbas när det gäller e-handel. Nu planerar man att göra det med hjälp av sin meddelandetjänst, Facebook Messenger. Tanken är att kunder ska kunna shoppa och sköta allt som rör köpet inuti appen.

Det är inte bara köpknappar som gäller för Mark Zuckerberg och hans Facebook när det sociala nätverket försöker hitta en väg in i e-handelns värld. Man planerar även att använda sig av sin meddelandetjänst Facebook Messenger och inom lanseras något man kallar, ”Business on Messenger”.

Förutom att man ska kunna köpa och installera appar inuti Messenger kommer användare och företag att kunna prata direkt med varandra. Tanken är att företag ska kunna ge användarna information om deras köp i realtid, till exempel att deras beställning skickats.

Annons

Köpen allt mer mobila

Målet är också att användare ska kunna köpa saker direkt i appen och få all information om köpet och var beställningen befinner sig via Messenger, istället för en massa mail. Det ska också vara möjligt att göra ändringar i sin order direkt via appen.

Än så länge är det bara i teststadiet och Facebook har under en tid testat den nya tjänsten med ett fåtal utvalda e-handlare. Inom kort ska det dock rullas ut i större skala och till en början ska man inte ta något betalt av företagen för att de använder tjänsten, inte heller någon transaktionsavgift.

– Våra kunder är passionerade förespråkare av vårt varumärke, och vi har utvecklat en känslomässig koppling med dem. Vi är glada över att vara en av de första återförsäljarna att få ta del av Facebook Messengers nya plattform för att kommunicera med våra kunder, särskilt eftersom de flesta av våra köp i Nordamerika sker mobilt, säger Dave Atchison, Marknadsföringschef på Zulily, en av två detaljhandlare som varit med under teststadiet.

 

Källor: ForbesThe Verge

Annons