Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Betalsystem

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-10-14, 11:40
sebastianilssons avatar
Nyfödd
ingen

Reg.datum: Jun 2010
Standard Betalning med mobilen

Sitter och funderar lite på det här med betalning med mobilen. Är det någon här som använt det i sin butik?
Användes det mycket ens?
För dyrare produkter är det ju inte så smidigt men mindre ordrar, 50-100 kronor kanske skulle fungerat.
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-10-14, 12:04
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Problemet med mobilbetalningar är att en smått osannolik andel försvinner i avgifter, eftersom någon skall stå för kreditrisken, det finns en risk med stulna telefoner etc.

Själv ser jag inga direkta fördelar med det systemet i en traditionell webshop som säljer fysiska varor.
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-10-14, 12:45
Medlem
ingen

Reg.datum: Aug 2009
Standard

För mikrobetalningar kan det vara ett smidigt sätt inte minst för kunden.
Som parvelito säger verkar det vara minst sagt höga transaktionskostnader förendade med detta betalningsalternativ, men det drabbar ju handlaren.

Blocket har ju kört mkt med sms betalningar. Vilka är de största aktörerna, ngn som vet?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-10-14, 13:12
Medlem
Ingen

Standard

Vad gäller sms betalningar så finns det ett antal, jag driver en sida som enbart drar in pengar via sms och jag använder just nu cellsynt.se, tidigare har jag använt mosms.se. Detta är troligtvis inget som jag skulle implementera i en webbshop då jag har sett vilka enorma problem detta kan ställa till med och även vilka höga avgifter som tas ut.

T.ex om de betalar med en minderårig persons telefon, då har du i princip inga rättigheter, du kommer att förlora den tvisten oavsett vilka avtal du har skrivna.

Jag har råkat ut för ungar som "lånat" en telefon av sin mormor och smsat av bara tusan, stölder av telefoner som de använt sig av osv.

Ett alldeles för osäkert betalningsmedel för att jag just nu iallafall kommer att använda det i mina shoppar.

Visst det går säkert att göra säkrare som att man kopplar ett mobilnummer som på något sätt verifieras mot kunden, frågan är bara hur man gör detta och även hur man garanterar att numret verkligen går till den kund som vill handla.
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-10-14, 14:03
Medlem
ingen

Standard

samtidigt har ju blocket varit mkt framgångsrika när det gäller att erbjuda betalning med sin telefon... så det kan ju inte bara vara dåligt.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2010-10-14, 14:29
sebastianilssons avatar
Nyfödd
ingen

Standard

Hm,intressant.
Finns helt klart en del nackdelar, frågan är om det är värt det. Får kanske bli något försök längre fram i tiden. Hade väl behövts någon applikation i telefonen där man skrev in sin kod för att kunna betala för att öka säkerheten liten.

Såg att Payex hade någon app för iPhone, sen hittade jag denna artikeln på idg och en här om CDON som testat Klarna Mobil, så det är på rätt väg ändå.

Senast redigerad av sebastianilsson den 2010-10-14 klockan 14:37.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2010-10-14, 14:32
Medlem
Ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av friedrich Visa inlägg
samtidigt har ju blocket varit mkt framgångsrika när det gäller att erbjuda betalning med sin telefon... så det kan ju inte bara vara dåligt.
Visst är det så, dock så hade det varit intressant att veta hur många tvister de hamnar i och även hur de säkrar upp att telefonen är kopplad till kunden som lägger in annonsen.

Sen är det lite skillnad för blocket, om de hamnar i tvist så plockar de bort annonsen, hur får du tillbaka dina varor om någon betalt med en stulen telefon t.ex?
  #8 (permalink)  
Gammal 2010-10-15, 08:38
Flitig Medlem
www.lensia.se

Reg.datum: Aug 2010
Standard

Lite lägligt så kör IW en artikel om detta. Läsning för den intresserade:
Så tar du betalt med mobilen - Internetworld

Nu tar de ju iofs inte ställning till om det är bra eller dåligt, men i alla fall...

Själv tror jag att det i nuläget endast är aktuellt för de som hanterar microbetalningar eller att man hänger på det som en extratjänst till de som redan är kunder och bevisat att de både finns, får sina paket, återkommer som kunder och betalar varje gång...
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2010-10-15, 08:57
Medlem
Ingen

Standard

Klarnas lösning är ju intressant men kostnaden är ju hög, dock tar den bort problemen jag skrev om ovan
  #10 (permalink)  
Gammal 2010-10-15, 20:36
Medlem
ingen

Standard

sms premium får anses rikta sig mot microbetalningar. Som CDONs vd säger i ett av de artiklar som publicerats nyligen har transaktionskostnaderna legat på för höga nivåer för att de ska kunna användas i stor skala. Han lyfter fördelen med att det är snabbt och enkelt, men det är som sagt dyrt för handlaren...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är