Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Nordea nekar direktbetalning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96137
    Lastbryggan
    Deltagare

    För ett par veckor sedan skickade jag in papper om direktbetalning till resp. bank. Nordea, SEB & Handelsbanken. Swedbank fick jag inskickat via mitt lokala kontor som stämplade och skrev på direkt på plats.

    Först ut att höra av sig med svar var Handelsbanken som mejlade och sa att fick kontakta mitt lokala kontor och att dom fixade det.

    Dagen efter kom ett brev från SEB med ifyllt kontrakt, bara att skriva på och skicka tillbaka.

    Samma dag som brevet från SEB kom ringde en riktig jävla surkärring från Nordea och meddelade att vi inte kunde få direktbetalning eftersom vår verksamhet stred emot deras policy.

    Nu är jag inte ovan med denna typ av svar då jag har varit så länge i branschen och bl.a. bråkat med BABS som nekade mig inlösenavtal o.s.v.

    Första frågan till surkärringen var mycket vänligt ställd:
    -Så du menar att Nordeas kunder inte får välja vad dom vill handla på nätet?
    Svar: Jag kan tyvärr inte kommentera det.

    Andra frågan lika vänligt ställd:
    -Men jag har Plusgiro och Nordea har väl ett visst gemensamt ägande?
    Svar: Jag kan tyvärr inte kommentera det.

    Tredje frågan är lite surare ställd:
    -Kan du ge mig ett svar om vad det är som strider mot er policy eftersom det finns andra företags som säljer samma saker som oss har avtal med er?
    Svar: Jag kan tyvärr inte kommentera det heller.

    Fjärde frågan med en viss irritation i rösten:
    Borde ni inte se till hur företaget är skött i stället för att stirra er blinda på vad vi säljer. Vi säljer ju inget som är olagligt, har högsta kreditrating o.s.v.
    Svar: Du har fått de svar jag kan ge, KLICK.

    Från DIBS fick jag mejl igår om att Swedbank hade skickat in kontraktet och att Swedbank nu var aktiverat i min shop.

    Då jag fick ett jättebra avtal med Swedbank på priserna men inte ett lika fullt bra avtal på SEB så är frågan om jag skall ta SEB eller nöja mig med Swedbank om nu Nordea bojkottar mig.

    Då Nordea tillsammans med Swedbank är störst på direktbetalning så frågar jag mig om jag skall gå vidare med surkärringen, om det är lönt? Får verkligen Nordea säga nej, strider inte den mot konkurrenslagen? Jag blir så förbannat less på dessa jävla moralpredikanter som inte fattat att vi lever i 2011 och våra kunder själva skall få bestämma var och vad dom vill handla.

    #123729
    pete
    Deltagare

    Jag har förvisso ingen erfarenhet inom just detta, men det låter ju helt sanslöst.. Jag tycker definitivt du borde kontakta Nordea igen (inte samma moralkärring) och kontrollera om de verkligen arbetar så.

    Sidospår: Bankerna borde vara de sista institutionerna att döma andra, djävulens avkommor är vad de är. Gummisnoppar gör mycket mer samhällsskada än räntor, miljonfallskärmar och kartellverksamhet. Det vet väl alla?

    edit: hade varit spännande om du spelade in samtalet (censurera ut känsliga bitar) så att man får höra motiveringen till detta

    #123730
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag kör endast Swedbank vad gäller direktbetalning och det fungera fin fint. Det är den överlägset största banken på direktbetalning vad jag vet. Jag har ca 16 % som väljer direktbetalning, och hitills har aldrig någon med annan bank hört av sig och velat direktbetala förutom en gång en som hade handelsbanken. Löstes då genom faktura utan avgift från min sida. Vad jag försöker säga med mitt svammel är att du klarar dig långt på bara swedbank

    #123731
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Bra att du skriver detta Mats, sådant här ska bara ut i det fria så folk får veta vilka XXXX det finns som försöker göra att en del handlare ska ha en mycket högre uppförsbacke än andra.

    Jag hade bytt mitt företag mot ditt om jag fick med dina siffror vilken dag som helst ;)

    Jag kan inte fatta att dom inte vill ha dej som kund, du säljer som sagt inget olagligt och sen är det faktiskt 2011 (fast dom kanske har glömt att ställa fram sina klockor :rolleyes:)

    #123732
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Pratade med Payex idag faktiskt för jag ville ha in SEB oxå, men kostnaden blev för stor mot antal beställningar jag tror jag får från SEB när det gäller direktbetalning.

    Ca 85% stod handelbanken och Swedbank har jag för mig att dom sa till mej idag.

    Så jag tror oxå att man klarar sig okej med bara Swedbank, men vi har ändå Handelsbanken och Nordea för detta “Ingår” i vårt avtal.

    @Kodmyran 20674 wrote:

    Jag kör endast Swedbank vad gäller direktbetalning och det fungera fin fint. Det är den överlägset största banken på direktbetalning vad jag vet. Jag har ca 16 % som väljer direktbetalning, och hitills har aldrig någon med annan bank hört av sig och velat direktbetala förutom en gång en som hade handelsbanken. Löstes då genom faktura utan avgift från min sida. Vad jag försöker säga med mitt svammel är att du klarar dig långt på bara swedbank

    #123733
    Parvelito
    Deltagare

    Det är onekligen lite märkligt hur nordens största bank år 2011, när det troligen finns fler hushåll med lite sexleksaker hemma än det finns hushåll som inte har det, väljer att filtrera sina kunder utifrån någon slags etisk/moralisk policy som deras tjänstemän inte kan kommentera.

    Det är nästan så att du borde be någon riksdagsman från Skara ställa en fråga till finansmarknadsministern i riksdagen vad staten, som ju äger en god del av banken och för bara ett par år sedan pumpade in 5 miljarder i en nyemission, har för policy om hur medborgarna får använda sina pengar. Det skulle kunna bli lite småkomiskt när höjdarna inför pressen (som säkert som amen i kyrkan plockar upp historien) skall förklara policyn och varför den är OK respektive inte OK.

    #123734
    Lastbryggan
    Deltagare

    Bra att du skriver detta Mats, sådant här ska bara ut i det fria så folk får veta vilka XXXX det finns som försöker göra att en del handlare ska ha en mycket högre uppförsbacke än andra.

    Det finns en anledning till att jag döpte tråden till “Nordea nekar direktbetalning”.
    Efter en dryg timme är denna tråd på 5e plats med frasen nordea direktbetalning på på Googles sök…

    #123735
    Tomas
    Deltagare
    #123736
    Joel
    Deltagare

    Vi kör Payer och där ingår direktbetalning via deras avtal till Swedbank och Handelsbanken (vilka får anses stå för den största delen av direktbetalningar inom Sverige).

    Istället för att ha ett eget avtal så betalar vi några kronor per transaktion till Payer och jag tror faktiskt att vi tjänar på det, om inte annat för enkelheten. Det finns även möjlighet att koppla på fler banker med egna inlösensavtal.

    I övrigt är det fler e-handlare som haft problem med just Nordea och en länk som kan vara väl värd att sprida är Dans Sanningen om Nordea.

    Jag har personligen ingen erfarenhet, varken privat, eller via företaget av Nordea eller deras tjänster.

    #123737
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He He He:)

    @Lastbryggan 20678 wrote:

    Det finns en anledning till att jag döpte tråden till “Nordea nekar direktbetalning”.
    Efter en dryg timme är denna tråd på 5e plats med frasen nordea direktbetalning på på Googles sök…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.