Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-09-05, 10:31
Novis
smallets.com

Reg.datum: Aug 2010
Standard Skänka en summa av ordern till en ideell förening?

Hej alla kloka människor.
Jag skulle vilja skänka en liten summa av varje beställd plånbok i min webbshop till en förening som jobbar mot sexuella övergrepp på barn.

Alltså, typ: 10 kr på varje plånbok du handlar går oavkortat till föreningen utnyttjad.se.

Vet ni hur det funkar? Kan jag, låt säga, räkna samman antalet sålda varor i slutet av varje månad och sedan överföra föreningens pengar till dem?
Kan jag bokföra det som en kostnad (och alltså göra detta avdragsgillt?)

Någon som vet?
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-09-05, 10:42
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Det finns en hel del regler för när välgörenhet blir avdragsgill sponsring. Det allra bästa är om den ideella föreningen fakturerar dig och erbjuder en motprestation som t.ex. reklamutrymme. För mer korrekt besked om gränsdragningar skall du nog vända dig till Skatteverket.

Själv är jag lite allergisk emot företag som marknadsför sig med hjälp av diverse välgörenhetsorganisationer, så hade du tänkt att använda det där skulle jag råda dig att fundera en gång till.

Ibland ser man ganska korkade erbjudanden där en försvinnande liten andel av ordervärdet (har sett så lite som 50 öre) går till rädda barnen eller något sådant. Då vet jag att jag som regel kan hitta en billigare butik och skänka mellanskillnaden till välgörenhet och har då gjort en bättre insats. Likadant med större företag som t.ex. Godel där det för alla deras abonnenter hade gett mer pengar till välgörenhet om de letat reda på det billigaste avtalet och skänkt mellanskillnaden till välgörenhet.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-09-05, 10:53
Novis
smallets.com

Standard

Tack för din input! Har inte tänkt på att det skulle kunna ge motsatt effekt? Tanken är ju att kunna skänka pengar till en förening som gör gott (och naturligtvis få lite goodwill på köpet).
Är det fler "där ute" som resonerar som parvelito?

Det är förvisso inte nödvändigt att jag marknadsför mig starkt med detta (om nu det riskerar att sticka i ögonen). Kan ju göra det lite mer diskret så det inte uppfattas som att vi försöker "rida" på föreningen för att få fler ordrar.

Vad tror du om det?

Ska kolla med skatteverket vad de säger om upplägget. Att få en motprestation bör inte vara några problem, inte heller att de fakturerar mig varje månad.
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-09-05, 13:06
Medlem
http://www.vaggfaste.com

Reg.datum: Oct 2009
Standard

Beror helt hur du presenterar det.
Om det står större än fraktpriset på din bannerannons på aftonbladet.se eller som jag skulle kört: skriv det endast i Tack-sidan efter man lagt beställning.

Tack för din order!
Som tack skänker vi 10 kronor till x.
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-09-05, 20:03
Novis
smallets.com

Standard

Smart.. så gör jag förstås På tacksidan får det bli...
  #6 (permalink)  
Gammal 2010-10-01, 17:16
Nyfödd
http://www.JobbaHemmaGuiden.com

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Skattemyndigheterna är väldigt petiga med sådant här. Ibland kan det lösas, som det skrevs ovan, med en reklamfaktura, men det ska vara naturligt att göra reklam där. Alltså stor risk att Skattemyndigherna säger Nej till din lösning om de kollar.

Lagförändringar diskuteras om att bli mycket mer generöst, men det är (väl?) inte klart med någon ändring.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av