Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-04-20, 07:51
Senior Medlem
www.Gand.nu

Reg.datum: Apr 2009
Standard Lönsamhet

Jag har börjat fundera på lönsamhet och om det finns några generella regler var man mäter om ett företag går bra vs dåligt.

Exempelvis: omsättning vs vinst?

Sitter lite och skissar på min framtid, e-handel har fungerat bra under studietiden som bisyssla. Men nu är jag snart klarutbildad ingenjör och ekonom (jaa, jag ställer denna fråga för det). Funderar om man skall satsa på detta fullt ut eller söka anställning hos någon. Dock brinner jag även för e-handel så de är lite tudelat.

Vad har ni för omsättning? Tyvärr uppger jag inte min på grund av att det finns konkurrenter som gärna vill veta detta.

Skulle vara kul och veta hur det går för er helt enkelt. Bidrag gärna med några nyckeltal.

Nuvarande: Prestashop 1.3.0
Kommande: Prestashop 1.4.5
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-04-20, 08:39
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Standard

I Sverige har vi en sajt som heter allabolag.se där du kan söka fram alla aktiebolag i Sverige och se deras senaste tre bokslut.

Vad gäller lönsamhet för enmansföretagare så brukar jag räkna med att man över tiden behöver dra in ungefär 250kr/arbetad timme, eller 2000kr/vardag netto före lön, men efter företagets övriga omkostnader. Då kan man med svenska skatter och avgifter lyfta en lön på c:a 20.000kr netto per månad efter skatt och arbetsgivaravgifter, och man har råd med pension och semester. Vill du ha mer betalt, eller om man är flera personer i bolaget, så får du tjäna mera pengar.

Småföretag skall enligt mitt menande inte vara mer kapitaliserade än att de är skuldfria. Bolag som går med nollresultat, men där ägaren kunnat ta ut en anständig lön, samt saknar annat än lite kortfristiga leverantörsskulder (som i sin tur bör vara mindre än kassan) är i mina ögon skapligt solventa.

Hur man når dit är väldigt varierande, eftersom vi säljer så olika saker, och med olika säsonger.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-04-20, 11:49
Senior Medlem
www.Gand.nu

Standard

Tack för ett bra svar, detta gav mig mera kött på benen.

Nuvarande: Prestashop 1.3.0
Kommande: Prestashop 1.4.5
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är