Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur bokföra lager?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96272
    C.Fors
    Deltagare

    Hoppas att jag inte skrämmer er med min första tråd som en jättefråga. Det är nog fyra situationer alla e-handlare har hamnat inför.

    Själv är jag nybliven e-handlare. Har varit i planeringsstadiet sen i februari och börjar närma mig. Har nog tjuvläst samtliga trådar på forumet de senaste månaderna och är väldigt imponerad över några av medlemmarnas entusiasm och hjälpsamhet. Har fått svar på många frågor med hjälp av sökfunktionen.

    Nu har jag bara ett par frågetecken kvar, och det gäller bokföringen, har tidigare bokfört åt ett mindre bolag med endast personaluthyrning, men aldrig ett med lager så där har jag lite frågor. 4 situationers konteringar.

    1. Köper in varor från England. Låt oss säga för 100gbp som motsvarar 1200sek, får ett lager med försäljningsvärde på 2400kr+svensk moms vid försäljningen.
    Betalar ingen moms till Brittiska staten och har angivit mitt Momsnummer. Direktbetalar från mitt företags SEK konto till GBP konto hos leverantören.

    Har läst import från Storbritannien tråden. Men är inte riktigt helt med.

    1930 K 1200:- (bank)
    4056 D 1200:- (inköp varor EU)
    2615 K 300:- (Moms varuförvärv 25 % EU)
    2645 D 300:- (ingående moms utland)

    Det som jag inte får ihop är hur värde försvinner ur bolaget. 4000 kontot är ju kostnader och inget värde på lagret ökar någonstans. Borde inte ett 14XX konto öka i värde?

    2. Månadsslut, ska bokföra försäljningen, kassaökningen och kundfordringar med försäljningsstatistik från hemsidan.

    Har sålt hela lagret till 5 olika kunder för 2400 + moms. Varav 1200+moms är kontant, 1200 + moms mot faktura. Det jag tror jag gör är 1930 debiteras med 1500kr (kunderna har betalat inklusive momsen), kundford ökar med lika mycket på debitsidan. Kreditsidan har utg. moms 600, resterande 2400 bör ju hamna på någon lagereffekt. Samt att lagervärdet ska minskas.

    Vet att det har med kostnad sålda varor att göra, men kan inte säga exakt hur konteringen blir då jag köper varor för ett pris och säljer till ett annat.

    Vad är lagret värt om jag köper till ett pris och säljer till ett annat.

    3. En kund ångrar sig och skickar tillbaka varan. Antar att det är en spegelvänd kontering förhållande till nr 2.

    4. En kund betalar inte fakturan på 125kr inklusive moms, efter mycket om och men blir det en kreditförlust som är billigare än att ligga på hos fogden. Hur bokför jag den? Varuvärdet är 50kr, marginalen är 50 och 25 är momsen. Denna är redan bokförd som försäljning i kontering nr 2.

    Eller ni kanske kan berätta hur ni bokför försäljning, lager, moms, kundfordringar och kassa vid slutet av varje månad. Det jag är ute efter är att skapa en korrekt mall för att vara konsekvent i framtiden.

    #124976
    GregerA
    Deltagare

    Varuinköp och lager kan man hantera på två sätt, det ena är som du visar genom att inköpen bokförs som en kostnad. När du sedan inventerar lagret vid årets slut så bokförs differensen på konto 4990.

    Ex:
    Bokfört varulager vid årets början 0
    Inventerat varulager vid årets slut 100.000

    D 14xx 100.000:- (lagerförändring under året; 100.000 – 0)
    K 4990 100.000:-

    Det andra sättet är att du inte bokför någon inköpskostnad, utan s.a.s flyttar pengar från kontanter till lager. Sedan bokför man varukostnaden på 4990 vid varje försäljning. Då bör man ha ett affärssystem som hanterar lagerbokföringen för att det skall bli enklast.

    Vid inköp

    D 14xx 10.000:-
    K 19xx 10.000:-

    Vid försäljning

    D 19xx 25.000:- (försäljningspriset)
    K 3010 25.000:-
    D 4990 10.000:- (varukostnaden)
    K 14xx 10.000:-

    Jag har inte tagit med moms i exemplena.

    #124978
    C.Fors
    Deltagare

    Tack Greger för snabbt svar.

    Känns ju smidigast att använda den förstnämda metoden. Men vilket värde använder jag? Inköpsvärde känns mest logiskt för värdeökning blir inte förrän vid försäljningen. Ska inte bygga luftslott.

    Då tror jag att jag kan räkna ut de övriga tre konteringarna. Ska skissa upp en mall ikväll.

    Fin sida du har där, har letat efter en ljudtriggare och en fördröjare som är inställningsbar i ms till ett hobbyprojekt. Ska genast leta igenom din sida.

    #124979
    GregerA
    Deltagare

    Jo, du använder anskaffningsvärde, normalt inkl hemtagningskostnader (frakt+tull).

    Ja, egentligen så är det lägsta värdets princip som gäller – dvs om du rear ut varorna för ett lägre pris än anskaffningsvärdet så skall de tas upp till det lägre värdet.

    #124980
    nmn
    Deltagare

    @C.Fors 22052 wrote:

    Men vilket värde använder jag? Inköpsvärde känns mest logiskt för värdeökning blir inte förrän vid försäljningen. Ska inte bygga luftslott.

    Du skall ta upp lagret till det lägsta av inköpspris eller försäljningspris. Till inköpspris för du räkna med fraktkostnader. Utförligare beskrivning finns här

    #124981
    Lastbryggan
    Deltagare

    @GregerA 22053 wrote:

    Jo, du använder anskaffningsvärde, normalt inkl hemtagningskostnader (frakt+tull).

    Ja, egentligen så är det lägsta värdets princip som gäller – dvs om du rear ut varorna för ett lägre pris än anskaffningsvärdet så skall de tas upp till det lägre värdet.

    Detsamma gäller även om du exempelvis fyller på med samma vara och pundet har gått ner/upp mot svenska kronan. Då skall de nya och gamla produkterna ha samma lagervärde.

    I mitt fall som handlar enbart med utländska leverantörer så justerar jag inpriserna löpande mot vad Euro-kursen står i då jag betalar fakturan.

    Man kan även tänka på att om det finns varor kvar från “förra årets” inventering och Eurokursen gått ner 10% sedan dess så skall detta dras av från bokfört värde och justeras. Alltså nuvarande aktuellt anskaffningsvärde är det som gäller.

    #124983
    Parvelito
    Deltagare

    @Lastbryggan 22055 wrote:

    Detsamma gäller även om du exempelvis fyller på med samma vara och pundet har gått ner/upp mot svenska kronan. Då skall de nya och gamla produkterna ha samma lagervärde.

    Man får väl fortfarande använda FIFO som värderingsprincip (dvs inte omvärdera inneliggande lager), under förutsättning att man inte hamnar under faktiskt försäljningspris?

    #124991
    GregerA
    Deltagare

    @Parvelito 22059 wrote:

    Man får väl fortfarande använda FIFO som värderingsprincip (dvs inte omvärdera inneliggande lager), under förutsättning att man inte hamnar under faktiskt försäljningspris?

    Jo, det är ju det som revisorerna föredrar :)

    #124997
    C.Fors
    Deltagare

    Här är det matnyttig information. Ska göra klart bokföringsmallarna nu, får se hur de blir.

    Sen har ni alla spännande butiker, kanske lite väl spännande hos Lastbryggan. Inte för jag har något emot kärlek och sex (det var väl så man blev till).

    Jag jobbar nämligen i kontorslandskap på Bank och jag kan meddela att den sidan är inte kontorssäker :P Fick lite kalla svettningar samt konstiga blickar från kollegor och nu väntar jag bara på ett samtal från it-avdelningen som undrar var jag surfar på arbetstid.

    #124999
    C.Fors
    Deltagare

    Hur ser dessa mallar ut:

    Varuinköp:
    1930 K Bank
    4010 D Inköp varor
    2641 D Ingående moms

    Varuinköp från England
    1930 K Bank
    4056 D Inköp varor EU
    2615 K Moms varuförvärv EU
    2645 D Ingående moms utland

    Försäljning
    1930/1510 D Bank/Kundford
    2611 K Utg moms
    3051 Försäljning 25% moms

    Återköp
    1930/1510 K Bank/Kundford
    2611 D Ing moms
    3051 D Varuförsäljning

    Kreditförlust
    Här är jag osäker, får det vara med på försäljning?

    Vid bokslut, invertera lagret, bokför skillnaden om lagret ökar
    D14XX Varulager
    K4990 Förändring Varulager

    om lagret minskar
    K14xx
    Här är jag med osäker

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.