Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #11 (permalink)  
Gammal 2010-03-26, 18:03
sailorcaps avatar
Har Ehandel.se som hobby
Http://Room99.se

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Överväger ni att göra bokslut själva nu?
Svara med citat
Annons
  #12 (permalink)  
Gammal 2010-03-26, 19:17
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
Administrator
RoligaPrylar.se
@nilsson_dan

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Revisionen av aktiebolag är ett skämt och helt meningslös för alla som inte fuskar.

Det är att slänga 10.000 kr om året eller mer rakt in i brasan för alla seriösa företagare.

Min redovisningskonsult sätter sig med min revisor en gång om året och presenterar allt för honom precis som han vill se det. Han säger "okej det var ju bra" och sen får jag en faktura på 10 papp. Det är ett skämt.

Att göra bokslut själv är dock ingen hit och det är inte det revisorer gör heller, de granskar bara boksluten. Min redovisningskonsult lägger totalt 10-20 timmar på ett bokslut inklusive dialogen med revisorn.

Att göra bokslut är dock ett helvete så det tänker jag inte göra själv, men att ha någon som granskar min redovisningskonsult för 10 papp är inte intressant om det inte påverkar mig negativt på andra sätt.
Svara med citat
  #13 (permalink)  
Gammal 2010-03-28, 18:29
Flitig Medlem
Bodyguard.nu
@BjornHansson

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Håller med! Finns väll få som har så bra timpenning och där man inte har något val. Äntligen säger jag bara.
Svara med citat
  #14 (permalink)  
Gammal 2010-03-28, 18:48
Nyfödd
Butiker inom mode

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Visa inlägg
Håller med! Finns väll få som har så bra timpenning och där man inte har något val. Äntligen säger jag bara.
Det är väl inte för inte som revisorer kallas för Sveriges största skyddade verkstad Synd att de satte kravet för att slippa betala för en underskrift så himla lågt! Om man satt upp summan iafall till 20millar+ så kanske revisorerna fått lite blåslampa där bak så de faktiskt börjat få göra skäl för sina fakturor.
Svara med citat
  #15 (permalink)  
Gammal 2010-04-18, 14:31
timmys avatar
Medlem
http://www.canvasframkallning.se

Reg.datum: Mar 2009
Standard

Har en liten fundering. Om jag startar ett AB nu innebär det att jag inte kommer behöva en revisor på kommande bokslut (Maj 2011?) eller gäller det bara om jag startar efter 1 November?
Svara med citat
  #16 (permalink)  
Gammal 2010-04-22, 19:27
Monys avatar
Har Ehandel.se som hobby
moasling.se

Reg.datum: Apr 2010
Skicka ett meddelande via MSN till Mony Skicka ett meddelande via Skype™ till Mony
Standard

Ett förslag än så länge
Regeringen har lämnat ett förslag som innebär att små företag ska kunna välja att inte ha revisor. Förslaget har ännu inte behandlats i riksdagen. Flera saker är därför inte klara.

...Det är tidigast under det räkenskapsår som börjar efter den 31 oktober 2010 som ett aktiebolag kan ta bort sin revisor. Företaget ska då på en och samma bolagsstämma besluta att ändra bolagsordningen och att uppdraget för revisorn ska upphöra. Ändringarna måste sedan anmälas och registreras hos Bolagsverket.

Om förslaget att avskaffa revisionsplikten - Bolagsverket
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är